دبیر علمی همایش «زن در ادبیات، از نماد تا واقعیت» مطرح کرد:

۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۶۲۳ خبر روز پژوهش همکاری های بین الملل
تعداد بازدید:۱۶۴۵
همایشی برای یادآوری جایگاه زن در ادبیات جهان/ هدف ما آشتی ادبیات فارسی و ادبیات فرانسوی بود/ همایش بعدی در بوردوی فرانسه
 دبیر علمی همایش «زن در ادبیات، از نماد تا واقعیت» مطرح کرد:

دکتر معصومه احمدی، استاد مترجمی زبان فرانسه دانشگاه علامه طباطبائی در حاشیه این همایش اظهار کرد: اگر برگزاری این همایش‌ها استمرار پیدا کند سیر تاریخی از جایگاه زن ایرانی در جامعه به دست خواهد آمد و می‌توان نشان ‌داد که آیا زنان ما در مسیر درست و مثبتی به لحاظ پشرفت‌های ادبی و علمی در دنیای زنان قرار دارند یا نه.

همایش «زن در ادبیات، از نماد تا واقعیت» با حضور استادان دانشگاه و به همت گروه مترجمی زبان فرانسه شنبه، ۱۳ آبان‌ماه 1396در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی  دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

در حاشیه این همایش دکتر معصومه احمدی، دبیر علمی همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره اهداف برگزاری این همایش به خبرنگار عطنا گفت: این همایش در واقع ادامه یک طرح پژوهشی است که قسمت اول آن در دانشگاه بوردو فرانسه در فروردین ماه گذشته باعنوان «زن در ادبیات ، زن در حاشیه» برگزار شد، قسمت دوم این همایش را با توجه به طرحی که وجود داشت، امروز با عنوان «زن در ادبیات، از نماد تا واقعیت» در ایران برگزار نموده‌ایم که در بخشی هدفش این است تا به چهره عرفانی زن در ادبیات ایران بپردازد.

دبیر علمی همایش «زن در ادبیات، از نماد تا واقعیت»  اضافه کرد: قسمت صبحگاهی همایش به زبان فارسی برگزار شد؛ قسمت بعد از ظهر به زبان فرانسوی است و استادان فرانسوی و ایرانی، چهره‌ی زن را از «نماد تا واقعیت» در ادبیات فارسی و فرانسوی و همچنین در ادبیات دنیا بررسی می‌نمایند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه هدف این است که به نوعی یک آشتی در بخش‌های مختلف ادبیات ایران و ادبیات فرانسه برقرار شود، اظهار کرد: قصد این است که در زیر حوزه‌های مختلف ادبیات، مرحله به مرحله با زاویه دیدهای گوناگون در زمینه مشترک زن تحقیق انجام شود. تاکنون کسی به این شکل مرحله به مرحله در این موضوع وارد نشده است هر چند که روی موضوع زن در ادبیات کارهای پژوهشی انجام شده است ولی با این  چینش مقایسه‌ای از ادبیات کهن تا معاصر در فرانسه و ایران با نگاه‌های متفاوت جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفی و تاریخی و نشانه شناسی  پرداخته نشده است.

وی در ادامه گفت: هدف پرداختن  به نمادها و بررسی نزدیکی نمادهای ادبیات دو کشور است . امیدواریم بعد در ادبیات فارسی یک حرکتی ایجاد شود برای این تحقیق که آیا این واقعیت‌ها و نمادهایی که داریم متحول شده یا نشده اند، یا اینکه در دنیای حاضر تا چه حد نمادها و واقعیت‌ها دست خوش تحول و دگرگونی‌اند.

دکتر معصومه احمدی افزود: تلاش ما بر این است که در همایش‌های بعدی بحث‌ها به زمان حال بپردازند و تحولاتی که در جامعه در حال شکل گیری است را بدقت واکاوی کنند، مثل پدیده وبلاگ‌نویسی و ادبیات در دنیای دیجیتال، که با گسترش شبکه‌های اجتماعی و اینترنت ایجاده شده است.

وی در ادمه با بیان اینکه این همایش دوره‌های مختلفی خواهد داشت، گفت: دو دور بعدی این همایش در بهمن ماه سال جاری و اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه بوردو فرانسه برگزار می‌شود که بعد از آنها مجدداً همایشی دیگر در ایران برگزار خواهد شد. بدین گونه بطور متوالی هر سه الی چهار ماه، یک همایش مشترک با دانشگاه بوردو در این زمینه پژوهشی خواهیم داشت.

دبیر علمی همایش در پاسخ به این سوال که برگزاری ‌چنین همایش‌هایی چه کمکی جهت شناخت چهره واقعی زن ایرانی می‌کند، گفت: اگر برگزاری این همایش‌ها استمرار پیدا کند سیر تاریخی از جایگاه زن ایرانی در جامعه به دست خواهد آمد و می توان دریافت که آیا زنان ما در مسیر درست و مثبتی در دنیای علم و ادب زنان قرار دارند یا نه. همچنین با پژوهش مقایسه‌ای در مورد جایگاه زنان فرانسه زبان و نقش آنان در ادبیات، خواهیم دانست که خط سیر ادبی زنان ایرانی و فرانسوی چه نقاط قوت و ضعف و چه اشتراکاتی دارد. چنین ره آوردی خود به خود برای آموزش و تولیدات علمی زنان راه‌گشا خواهد بود.

 

 


نظر شما :