نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۵۹۸۸ اطلاعیه ها پژوهش
تعداد بازدید:۲۳۵
نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد.

نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان توسط دانشگاه گیلان و به کوشش مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبائی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه صوفیه بلغارستان و انجمن ایرانی تاریخ به صورت وبینار در دانشگاه گیلان با پیام دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.
متن پیام به این شرح است:

به نام خداوند جان و خرد

درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد      نهال دشمنی برکن که رنج بی­شمار آرد

با درود و احترام
توجه به گستردگی فرهنگ و زبان­های ایرانی در گستره ای فراتر از مرزهای سیاسی ایران و تلاش­های کشورهای مختلف، برای بازشناسی فرهنگ ایرانی در گوشه و کنار دنیا،  نتایج این تلاش­ها موجب می شود تا زمینه ­ای مناسب جهت درک متقابل و گفت وگوی فرهنگی و علمی بین ایران­شناسان در چنین نشست­ های ارزشمندی فراهم شود. از سوی دیگر با توجه به اصالت و پیشینۀ فرهنگ و تمدن ایرانی در گسترش فرهنگ صلح و دوستی، سمینارهای ایران­شناسی می­تواند زمینه­ های مهمی در راستای گفتگوهای بینا فرهنگی را فراهم کند.

با توجه  به رشد سریع و هدف‌مند برنامه‌های مطالعات خاورمیانه و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های جهان و برگزاری کنفرانس‌ها و همایش­های مطالعات ایران در سایر کشورها با اهداف سیاسی و علمی متفاوت، برگزاری نخستین همایش دو سالانۀ بین­المللی ایران­شناسی در جهان با برنامه­ریزی مرکز همکاری­های علمی بین­المللی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مرکز مطالعات ایران، بالکان و اروپای مرکزی، و دانشگاه­های خارجی از جمله مرکز ایران­شناسی دانشگاه صوفیه، از اهمیت شایانی برخوردار است

با توجه به پیشینۀ روابط تاریخی و تعاملات فرهنگی بین ایران و بسیاری از کشورها، لزوم تعمیق درک و دانش دوجانبه، در فضای دانشگاهیِ کشورهای جهان، امری بدیهی و ضروری است.

به همت این همایش،­ ارتباطات و تعاملات کشورهای سراسر دنیا در سایۀ پژوهش‌های تاریخی و فرهنگی و فضای گفتمانی اهل علم، عمق بیشتری می­یابد و همچنین زمینه‌ساز ایجاد فرصت‌های همکاری علمی و فرهنگی برای دانشگاه، اعضای هیأت علمی و دانشجویان و دانش‌پژوهان می­شود.

در سایۀ این همایش و دیگر همایش­ها می­توان از دیدگاه­های غالب در مکتب­های مختلف ایران­شناسی در جهان و ادوار مختلف تاریخی آشنا شد و  مفهوم ایران، هویت ایرانی و جهان ایرانی و قلمروهای مطالعات ایرانی را از گذشته تا دوران معاصر در آثار شرق­شناسان و ایران­شناسان مکاتب مختلف بررسی و مقایسه کرد. در فرجام، از برگزارکنندگان این همایش و تمام استادان، دانشجویان و پژوهشگران علاقه­مند به ایران­ و ایران­شناسی که در این همایش شرکت و مقاله­ای علمی ارائه کرده­اند، قدرداری و سپاسگزاری می­کنم و امیدوارم این همایش، انگیزه و امیدی برای برگزاری همایش­های بعدی و ایجاد پیوند علمی بیشتر میان پژوهشگران و ایران­شناسان در سراسر جهان باشد.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان نیز در این همایش از تلاش و مساعی همۀ کسانی که در برگزاری این همایش ارزنده سهیم بودند تشکر کرد.
رئیس دانشگاه گیلان گفت: ایران شناسی یک حوزۀ مطالعاتی میان رشته ای است که محققان رشته های گوناگون را درگیر کرده است؛ از باستان شناسان و زبان شناسان و مورخان گرفته تا جامعه شناسان و سیاسیون و بازرگانان. ایران شناسی از قدمت بسیار زیادی در بین کشورها برخوردار است. هر چند ممکن است انگیزه های اقتصادی و سیاسی انگیزه اولیه گروهی از ایران شناسان بوده باشد اما به گواه تاریخ بسیاری از آنان به اهمیت فرهنگ ایرانی پی بردند و به مطالعه و تحقیق درباره فرهنگ ایرانی پرداختند و بعدها به دلیل اهمیت جامعه ایرانی، شناخت زبان، تاریخ و فرهنگ و آداب و رسوم ایران مورد توجه دپارتمان های شرق شناسی و سپس ایران شناسی قرار گرفت.
وی در ادامه یکی از اهداف برگزاری این همایش را تداوم بخشیدن به این حرکت ارزشمند علمی دانست و  مشارکت حدود 200 پژوهشگر از ملیت های مختلف را نشان دهنده جاذبه مطالعات ایران شناسی و اهمیت این حوزه مطالعاتی در کشورهای مختلف برشمرد.

شایان ذکر است دبیرخانه این همایش بیش از ۲۰۰ مقاله از پژوهشگران دریافت کرد که از این تعداد، ۱۴۰ مقاله به تایید داروان علمی همایش رسید که 60 مقاله امتیاز لازم برای سخنرانی در همایش را کسب نمودند که در روزهای 28 و 29 مهر ماه ارائه می شود.