استفاده از هوش مصنوعی و پس ویرایش ترجمه? ماشینی برای تقویت مهارت های نوشتاری در زبان دوم
- رشته تحصیلی
- مترجمي زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۸ تیر ۱۴۰۴
- ساعت دفاع
- چکیده
-
هدف این پژوهش بررسی روش نوین استفاده از تمرینهای پسویرایش در بهبود مهارتهای نوشتاری زبان دوم، در مقایسه با تمرینهای نوشتن آزاد انجام شد. در این پژوهش، نوزده دانشجوی دوره کارشناسی رشته مطالعات ترجمه که در چهار جلسه شرکت کردند. پیشآزمونی برای جمعآوری خطاهای دانشجویان و تعیین سطح دانش زبانی آنان برگزار شد و پسآزمونی بهعنوان ارزیابی جمعبندی برای بررسی تغییرات در مهارتهای نوشتاری دانشجویان اجرا گردید. نتایج نشان داد که در گروهی که تمرین های پس ویرایش انجام شد، (تعداد) خطاهای دانشجویان تفاوت قابلتوجهی میان پیشآزمون و پسآزمون نداشت؛ با این حال، در گروه تمرینهای پسویرایش، افزایش چشمگیری در نمره بخش دوم نوشتاری آیلتس مشاهده شد که در گروه تمرینهای نوشتن آزاد رخ نداد. بنابراین نتیجهگیری شد که تمرینهای پسویرایش میتوانند بهعنوان روشی نوین برای کمک به زبانآموزان جهت کسب نمره بالاتر در بخش دوم نوشتاری آیلتس مورد استفاده قرار گیرند و طراحان برنامههای درسی زبان نیز میتوانند از تمرینهای پیشنهادشده در این پژوهش بهرهمند شوند.
- Abstract
-
The current study aimed to investigate the novel method of using post-editing exercise on improving L۲ writing skills, in comparison with free-writing exercises. Nineteen undergraduate Translation Studies students participated in the research, who received treatment in four sessions. A pre-test was taken to collect students’ errors and their language proficiency level. A post-test was taken as a summative assessment to examine changes in students’ writing skills. It was found that students’ errors, despite a few instances, did not witness considerable differences, comparing the pre-test and post-test results in both grou however, there were considerable gains in IELTS band score of the writing task ۲, in the PEEs group, as opposed to FWEs group. It was concluded that PEEs can be used as a novel method to assist language learners score higher in IELTS writing task ۲. Language curriculum designers can benefit from PEEs suggested in this research.