
امیرحسن شمس ابادی
یادگیری زبان با کمک تلفن همراه، بافت یادگیری معکوس فناوری تقویت شده با گرایش هوش مصنوعی: تاثیر بر امید و اضطراب زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
احساسات نقشی اساسی در فرایند یادگیری زبان ایفا می کنند و درک این تاثیر بر روش های آموزشی مختلف، می تواند نتایج یادگیری را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. این پژوهش، تاثیر عاطفی سه رویکرد آموزشی شامل یادگیری زبان با کمک تلفن همراه ، یادگیری معکوس و یادگیری تقویت شده با فناوری به همراه هوش مصنوعی را بر روی ?? زبان آموز مرد ایرانی ?? تا ?? ساله و در حال یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی مورد بررسی قرار داده است. انتخاب نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس و صحت سطح زبان آن ها از طریق آزمون تعیین سطح آکسفورد صورت گرفت. این مطالعه با استفاده از طرح ترکیبی اکتشافی، داده های کمی به دست آمده از پرسشنامه های مقیاس اضطراب کلاس زبان خارجی طراحی شده توسط هورویتز و همکاران در سال ???? و مقیاس امید بزرگسالان طراحی شده توسط اسنایدر و همکاران در سال ???? را با داده های کیفی حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته ادغام کرده است. شرکت کنندگان به چهار گروه تقسیم شدند: یک گروه کنترل (تدریس سنتی مبتنی بر روش کانون زبان ایران) و سه گروه آزمایش به ترتیب شامل یادگیری با کمک تلفن همراه (www.sayraelt.ir)، یادگیری معکوس (با استفاده از اسکایپ) و یادگیری تقویت شده با فناوری به همراه هوش مصنوعی (مایکروسافت کوپایلوت). دوره آموزشی به مدت ?? هفته و به صورت دو جلسه ی ?? دقیقه ای در هفته برای هر گروه برگزار شد. تجزیه و تحلیل کمی با استفاده از آزمون های t زوجی و آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد و اثرات آماری معناداری (سطح معنیداری کمتر از۰/۰۵) را در میان روش های آموزشی مختلف نشان داد. روش آموزش زبان با کمک تلفن همراه بیشترین کاهش در نمره اضطراب را نشان داد (سطح معنیداری برابر با ۰/۰۱۲) که به دلیل ایجاد محیطی خصوصی و سرعت یادگیری شخصی، فشار کلاس درس را به حداقل رساند. روش یادگیری معکوس با تقویت حس عاملیت، استقلال و آمادگی، منجر به افزایش قابل توجه امید دانشجویان (سطح معنیداری برابر با ۰/۰۲۱) شد و مشارکت با اعتماد به نفس را در آنها امکان پذیر ساخت. روش یادگیری تقویت شده با فناوری به همراه هوش مصنوعی در هر دو شاخص اضطراب و امید، بهبودهای متوسطی را نشان داد (سطح معنیداری برابر با ۰/۰۶۷) که این امر به بازخورد شخصی سازی شده و مسیرهای یادگیری تطبیقی آن نسبت داده شد. با این حال، برخی از شرکت کنندگان به فقدان ارتباط عاطفی در مقایسه با روش های سنتی حضوری اشاره کردند. تحلیل موضوعی داده های کیفی نیز این یافته ها را تایید کرد. زبان آموزان از انعطاف پذیری و استقلال محیط های آموزش زبان با تلفن همراه و هوش مصنوعی قدردانی کردند، در حالی که برخی از آنها آمادگی قبل از کلاس در روش یادگیری معکوس را چالش برانگیز می دانستند. این نتایج اهمیت همسو کردن استراتژی های آموزشی با نیازهای عاطفی و شناختی یادگیرندگان را برجسته می کند. این پژوهش از مدلهای ترکیبی حمایت میکند که حریم خصوصی و یادگیری با سرعت شخصی در روش یادگیری زبان با کمک تلفن همراه، تمرکز بر حس عاملیت در روش یادگیری معکوس، و شخصیسازی در روش یادگیری تقویتشده با فناوری همراه با هوش مصنوعی را برای ایجاد محیطهای یادگیری متعادل و از لحاظ عاطفی حمایتکننده یکپارچه میسازند. یافته های این پژوهش پیامدهای قابل توجهی برای معلمان، طراحان برنامه درسی و سیاست گذاران دارد و بر لزوم رویکردهای آموزشی مبتنی بر هوش عاطفی در آموزش زبان تاکید می کند. با رسیدگی به نیازهای عاطفی و تحصیلی، این یافته ها می توانند تعامل و نتایج یادگیری را بهبود بخشند. پژوهش های آتی باید مطالعات طولی، طراحی های آموزشی ترکیبی و نقش در حال تحول هوش مصنوعی در پرورش چارچوب های یادگیری زبان با حمایت عاطفی را مورد بررسی قرار دهند.
- Abstract
-
Emotions play a pivotal role in language acquisition, and understanding their influence across instructional methods can significantly enhance learning outcomes. This study investigated the emotional impact of three instructional approaches, Mobile-Assisted Language Learning (MALL), Flipped Learning, and Technology-Enhanced Learning (TEL) with Artificial Intelligence (AI), on ۸۰ male Iranian EFL learners aged ۱۵-۲۰, selected through convenience sampling and verified via the Oxford Placement Test. Using an explanatory mixed-methods design, the study integrated quantitative data from the Foreign Language .۰۱۲), offering learners a private, self-paced environment that minimized .۰۲۱) by fostering agency, autonomy, and preparedness, enabling confident participation. TEL with AI showed moderate improvements (p = .۰۶۷) in both anxiety and hope, attributed to its personalized feedback and adaptive learning pathways. However, some participants noted a lack of emotional connection compared to traditional face-to-face methods. Thematic analysis of qualitative data supported these findings. Learners appreciated the flexibility and autonomy of MALL and AI environments, while some found the pre-class preparation in Flipped Learning demanding. These results highlight the importance of aligning instructional strategies with learners' emotional and cognitive needs. The study advocates for hybrid models that integrate the privacy and self-pacing of MALL, the agency-driven focus of Flipped Learning, and the personalization of TEL with AI to create balanced, emotionally supportive learning environments. The findings have significant implications for educators, curriculum designers, and policymakers, emphasizing the need for emotionally intelligent pedagogical approaches in language education. By addressing both emotional and academic needs, these insights can enhance learner engagement and outcomes. Future research should explore longitudinal studies, hybrid instructional designs, and the evolving role of AI in fostering emotionally supportive language learning frameworks.