
سیدصادق میرمحمدی عزیزی
بازنمایی هویت اسلامی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان: بررسی منابع آموزشی جامعه المصطفی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان فارسي به غيرفارسي زبانان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی بازنمایی هویت اسلامی در منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان جامعه المصطفی انجام شده است. با توجه به اهمیت زبان بهعنوان ابزاری برای انتقال فرهنگ و هویت، منابع آموزشی زبان فارسی نقش کلیدی در معرفی و ترویج ارزشهای اسلامی-ایرانی ایفا میکنند. جامعه المصطفی بهعنوان یکی از مراکز پیشرو در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، مجموعهای از کتابهای آموزشی را در ?? جلد و ? سطح مهارتی منتشر کرده است که هدف آنها علاوه بر آموزش زبان، انتقال فرهنگ و ارزشهای اسلامی است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، به بررسی میزان و نحوه بازنمایی هویت اسلامی در منابع آموزشی جامعه المصطفی پرداخته است. دادهها از طریق نمونهگیری هدفمند گردآوری شده و با استفاده از روشهای کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهند که منابع آموزشی جامعه المصطفی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم، هویت اسلامی را در ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و زیستمحیطی بازنمایی میکنند. مفاهیمی مانند نماز، احترام به والدین، صله رحم، پرهیز از اسراف، مهربانی با حیوانات و اهمیت علم در اسلام، از طریق داستانهای کوتاه، گفتگوهای روزمره، مباحث اخلاقی و تمرینهای زبانی به زبانآموزان منتقل شدهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آموزش زبان فارسی در جامعه المصطفی نهتنها بهعنوان یک مهارت زبانی، بلکه بهعنوان یک ابزار فرهنگی و هویتی برای تقویت هویت اسلامی زبانآموزان طراحی شده است. با این حال، چالشهایی مانند تفاوتهای فرهنگی و پیشزمینههای دینی زبانآموزان ممکن است بر درک و پذیرش مفاهیم اسلامی تأثیر بگذارد. بر این اساس، پیشنهاداتی برای بهبود کیفیت منابع آموزشی، استفاده از روشهای نوین تدریس و تقویت پیوند بین آموزش زبان و فرهنگ اسلامی ارائه شده است. این پژوهش گامی در جهت بهبود کیفیت آموزش زبان فارسی و انتقال مؤثرتر مفاهیم هویت اسلامی به غیر فارسیزبانان است و میتواند به عنوان مبنایی برای تحقیقات و اقدامات آینده در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.
- Abstract
-
Abstract
This study aims to investigate the representation of Islamic identity in Persian language teaching resources for non-Persian speakers at Al-Mustafa International University. Given the importance of language as a tool for transmitting culture and identity, Persian language educational resources play a key role in introducing and promoting Islamic-Iranian values. Al-Mustafa, as one of the leading centers in teaching Persian to non-Persian speakers, has published a series of educational books in ۱۳ volumes and ۳ proficiency levels, which aim not only to teach the language but also to transmit Islamic culture and values. Using qualitative content analysis, this study examines the extent and manner of Islamic identity representation in Al-Mustafa's educational resources. Data were collected through purposive sampling and analyzed using open, axial, and selective coding methods. The findings indicate that Al-Mustafa's educational resources directly and indirectly represent Islamic identity in individual, social, cultural, scientific, and environmental dimensions. Concepts such as prayer, respect for parents, maintaining family ties, avoiding wastefulness, kindness to animals, and the importance of knowledge in Islam are conveyed to learners through short stories, everyday conversations, ethical discussions, and language exercises. The results of this study show that Persian language education at Al-Mustafa is designed not only as a linguistic skill but also as a cultural and identity-building tool to strengthen the Islamic identity of learners. However, challenges such as cultural differences and learners' religious backgrounds may affect the understanding and acceptance of Islamic concepts. Accordingly, suggestions for improving the quality of educational resources, employing modern teaching methods, and strengthening the connection between language education and Islamic culture are presented. This study is an effective step toward improving the quality of Persian language education and more effectively transmitting Islamic identity concepts to non-Persian speakers. It can serve as a foundation for future research and initiatives in this field.