
مصطفی کشاورزنصرتی
سیولة المعنی و تمظهراتها الدلالیة فی فهم النص الحداثی، «أوراق فی الریح» لأدونیس أنموذجا
- دانشجو
- مصطفی کشاورزنصرتی
- استاد راهنما
- رضا ناظمیان
- استاد مشاور
- حمیدرضا میرحاجی
- استاد داور
- حسام حاج مومن سیچانی, زهره قربانی مادوانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۰۸:۰۰
- چکیده
-
مطالعه معنا در زبان از
زمانی آغاز شد که انسان ها آگاهی زبانی پیدا کردند. علاقه به تحقیقات معنایی
در طول مراحل تاریخ افزایش یافت. در قرن نوزدهم پس از
میلاد، مطالعات زبانشناسی منشعب شد. در دوران معاصر از آنجایی
که در نقد متون ادبی، بیشتر به بدنه کلمات و متن توجه شده بود، معناشناسی برای پر
کردن این خلأ با مطالعهی قوانینی که بر تغییر معانی نظارت دارند به وجود آمد. این مطالعات معنایی در
عصر مدرن، به سه عنصر دال (لفظ)، مدلول (معنی) و مرجع (به عنوان رابط بین دال و
مدلول) میپردازد. اندیشمندان معاصر، به
نوعی از اختلاف و تفاوت دوگانه بین معانی و مفاهیم پی بردند که باعث پیچیدگی و
ناشناختی در فهم و تفسیر میشود. رفته
رفته متنها به دو نوع خواندنی و نوشتنی تقسیم شدند که بر
اساس آن، متنهای نوشتنی، بر خلاف دسته اوّل، مخاطبمحور
هستند و خواننده در تفسیر آنها،
دارای قدرت خلق معانی و اختیار در تفسیرند و در
دریافت معنی، ارضانشدنی هستند؛ زیرا دائم در این ورطهی جستجو و معنایابی و
معناگریزی در متن «نوشتنی» میگردد، حال آنکه معنا، شناور
است. سیالیت
معنایی، نشاندهنده تغییرپذیری و انعطافپذیری معنا در شعر است که ممکن است با
توجه به خواننده، زمان، مکان و زمینههای مختلف تغییر کند. اشعار أدونیس به عنوان یک
شاعر نوگرا، دارای صناعاتی مثل مجاز و استعاره، استفاده از تصویرسازیهایی رؤیاگونه و ویژگیهای آشناییزدایی و سیالیت معنایی
است و در این میان، کتاب «أوراق فی الریح»، سرشار از این ویژگیهاست که در این رساله به
بررسی آن پرداختهایم.
- Abstract
-
The study of meaning in language began when humans became linguistically aware. Interest in semantic research increased throughout the stages of history. In the nineteenth century AD, linguistic studies branched out. In contemporary times, as literary text criticism mainly focused on the structure of words and text, semantics emerged to fill this gap by studying the rules that oversee changes in meaning. These semantic studies in the modern era address three elements: the signifier (the word), the signified (the meaning), and the referent (as the link between the signifier and the signified). Contemporary thinkers have recognized a kind of dual difference between meanings and concepts, leading to complexity and obscurity in understanding and interpretation.
Gradually, texts were divided into two types: readable and writable. Writable texts, unlike the first category, are audience-centered, allowing the reader the power to create meanings and freedom in interpretation, making the reception of meaning unsatisfactory because the reader is constantly immersed in the search for meaning and evasion of meaning within the "writable" text, where meaning is fluid. Semantic fluidity indicates the mutability and flexibility of meaning in poetry, which may change according to the reader, time, place, and different contexts. The poetry of Adonis, as a modernist poet, is characterized by techniques such as metaphor and metonymy, the use of dreamlike imagery, and features of defamiliarization and semantic fluidity. Among his works, the book "Leaves in the Wind" is full of these characteristics, which we examine in this dissertation.