
علیرضا قاسم پور
آموزش زبان خارجی بر اساس ترازبانگی در میان مدرسین و زبان آموزان ایرانی با استفاده از مدل گارشیا: مطالعه ای بر محور ادراک
- دانشجو
- علیرضا قاسم پور
- استاد راهنما
- اسمعیل علی سلیمی
- استاد مشاور
- معصومه استاجی
- استاد داور
- مهناز مصطفائی علائی, امیر زند مقدم
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
تفکیک سنتی زبانها در آموزش زبان به طور فزایندهای مورد چالش قرار گرفته است و استفاده از رویکرد آموزشی «ترازبانگی» به عنوان روشی که به دانشآموزان اجازه میدهد از تمام تواناییهای زبانی خود برای بهبود یادگیری استفاده کنند، در حال گسترش است. با این حال، تحقیقات کمی به پتانسیل ترازبانگی در زمینه آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بهویژه در ارتقای توسعه چهار مهارت اصلی زبان در ایران پرداختهاند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر یک روش آموزشی مبتنی بر ترازبانگی بر بهبود مهارتهای صحبت کردن، گوش دادن، خواندن و نوشتن در میان زبانآموزان ایرانی و همچنین بررسی دیدگاه معلمان و دانشآموزان ایرانی زبان انگلیسی نسبت به این رویکرد بود.
این تحقیق از طراحی روشهای مختلط پیروی کرده و دادههای کیفی و کمی را ترکیب کرده است. شرکتکنندگان شامل معلمان زبان ایرانی و دانشآموزان سطح متوسط از موسسات خصوصی آموزش زبان در تهران بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روند جمعآوری دادهها شامل پیشآزمونها، پسآزمونها، مشاهدههای کلاسی و مصاحبههای نیمهساختاریافته بود تا هم تأثیر آموزشی ترازبانگی و هم نگرشها نسبت به آن مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج نشان داد که ترازبانگی به طور قابلتوجهی مهارتهای صحبت کردن و نوشتن دانشآموزان را بهبود بخشید، در حالی که مهارت گوش دادن هیچ بهبودی نشان نداد و مهارت خواندن بهطور ناچیزی تقویت شد. معلمان نظرات متفاوتی داشتند، به طوری که برخی ترازبانگی را ابزاری ارزشمند تلقی میکردند در حالی که برخی دیگر به دلیل هنجارهای نهادی و نگرانیها درباره مداخله زبان اول مردد بودند. با این حال، دانشآموزان این رویکرد را بسیار مفید ارزیابی کردند که میتواند فرآیند یادگیری آنها را تسهیل کند.
بهطور کلی، یافتهها نشان میدهد که ترازبانگی میتواند استراتژی قدرتمندی برای بهبود مهارتهای صحبت کردن و نوشتن در زمینه باشد و از تصمیم سازان آموزشی دعوت میکند تا سیاستهای سختگیرانه زبانی را مورد بازبینی قرار دهند. تحقیقات بیشتر باید به بررسی اثرات بلندمدت ترازبانگی بر توسعه زبان بپردازد، کاربرد آن در سطوح آموزشی مختلف را مورد بررسی قرار دهد و نقش آن در برنامههای آموزش معلمان را برای آمادهسازی بهتر مربیان برای کلاسهای چندزبانه مورد توجه قرار دهد.
- Abstract
-
The traditional separation of languages in language teaching has been increasingly challenged, with translanguaging emerging as a pedagogical approach that allows students to utilize their full linguistic repertoire to enhance learning. However, little research has explored the potential of translanguaging in Iran's EFL context, particularly in promoting the development of all four main language skills. The purpose of this study was to examine the effect of a translanguaging-mediated pedagogy on the improvement of speaking, listening, reading, and writing skills among Iranian EFL learners, as well as to investigate teachers' and students' perceptions of this approach.
This research followed a mixed-methods design, incorporating both qualitative and quantitative data. Participants included Iranian EFL teachers and intermediate-level students from private language institutes in Tehran, selected via convenience sampling. The data collection procedure involved pre-tests, post-tests, >On the whole, the findings imply that translanguaging can be a powerful strategy for enhancing speaking and writing skills in EFL contexts, encouraging educational stakeholders to reconsider rigid language policies. Further research should investigate the long-term effects of translanguaging on language development, explore its application in different educational levels, and consider its role in teacher training programs to better prepare educators for multilingual >