
کورش آریش
عنوان پایاننامه
بررسی نظریه تنوع معنای کواین در مورد منطق های نامتعارف
- دانشجو
- کورش آریش
- استاد راهنما
- فرشته نباتی
- استاد مشاور
- مهدی بهنیافر
- استاد داور
- علی اکبر احمدی افرمجانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
پس از
شکلگیری منطق کلاسیک، منطقهای جدیدی با هدف تعمیم یا اصلاح منطق کلاسیک، پا به عرص? حضور گذاشتند. معتبر نبودن برخی از قضایای منطق کلاسیک در این نظامهای اصلاحی جدید، که منطق نامتعارف نامیده شدند، چالشها و پرسشهای جدی در زمین? ماهیت منطق به وجود آورد. کدام دستگاه منطقی درست است؟ آیا منطقهای نوظهور رقیب منطق کلاسیک محسوب میشوند؟ آیا میتوان گفت منطق کلاسیک و نظامهای منطقی نامتعارف هر دو درست هستند؟ تا به امروز منطقدانان، مواضع مختلفی نسبت به این پرسشها گرفتهاند. دیدگاه منطقدانان در خصوص ماهیت منطق و ساختار دستگاههای منطقی، تأثیر مستقیمی در مواضع آنها داشته است. کواین از جمله کسانی است که با مطرح کردن نظریه تنوع معنا، موضعی کاملاً متفاوت نسبت به منطقهای نامتعارف اتخاذ نمود. او از منظری معرفتشناسانه و با اتکا بر زبان طبیعی به داوری ما بین منطقها پرداخت. نظری? او کاملاً واضح بود. "تغییر در منطق، تغییر در موضوع و در واقع تغییر معنای ادات منطقی است". نظری? تنوع معنایی کواین غالباً مورد پذیرش است اما منتقدانی نیز دارد. از جمله برجستهترین منتقدان کواین، میتوان به پاتنام و مورتن اشاره کرد که متغیر بودن معنای ادات منطقی در منطقهای مختلف مورد پذیرش آنها نیست. در این پایان نامه در گام اول، پس از شرح مختصری از چند منطق نامتعارف از جمله منطق شهودی، منطق ربط و منطق کوانتوم و آشنایی با قضایا و استدلالهایی که در این منطقها معتبر نیستند به معیارهای تعیین ادات منطقی و به دو رویکرد عمده در خصوص تعیین معنای ادات منطقی پرداخته خواهد شد. در گام دوم نظری? تنوع معنایی کواین و مسیری که کواین در فلسفه زبان و معناشناسی خود طی میکند تا به این نتیجه برسد، شرح داده میشود و تلقیهای مختلفی که از این نظری? وجود دارد، مطرح میگردد. در گام بعدی، انتقادهای وارد بر کواین، شرح و ارزیابی میشود. در این میان تمرکز بر روی انتقاد حداقلگراها خواهد بود که با پرچم داری پاتنام و تفسیری که او از معنای ادات منطقی ارائه میدهد، موثرترین انتقاد را به نظری? کواین داشته است. در انتها نتیجهگیری میشود که همواره تغییر منطقهای مختلف، به معنای تغییر موضوع نیست و پذیرش تغییر موضوع، نمیتواند لزوماً تغییر معنای ادات منطقی را به همراه داشته باشد.