
سودابه هادیزاده
نشانه شناسی فرهنگی سفرنامه های خاوربی بی شادلو، سلطان وقارالدوله و خدیجه افضل وزیری.
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبيات فارسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
انقلاب مشروطه نقطهی عطفی در تاریخ معاصر ایران به شمار میرود که زنان در فرایند شکلگیری آن نقش به سزایی داشتند. بر این اساس، در این پژوهش، دو سفرنامهی خاوربیبی شادلو و سکینهسلطان وقارالدوله را که مربوط به سالهای منتهی به انقلاب مشروطهاند و خاطرات خدیجه افضل وزیری را که حاوی نشانههایی از مبارزهی زن ایرانی پس از مشروطه تا پهلوی اول است، برای بررسی با رویکرد نشانه شناسی فرهنگی برگزیدیم. این رویکرد که به آشکار سازی فرایند شکلگیری معنا و متمایز کردن ارزشها و هنجارهای فرهنگی میپردازد، نحوهی تعامل سپهرهای نشانهای و امکان بررسی رخدادهای فرهنگی را فراهم میکند. متون برگزیده، به کمک مؤلفههای نشانه شناسی فرهنگی و در قالب سپهر نشانهای؛ جهان نظم و آشوب، تقابلهای دوگانه، خود و دیگری، نوع تعامل و انواع کریولیشدگیها در دو دورهی قبل و بعد از مشروطه واکاوی شد. با توجه به اومولت هر یک از زنان و مقایسهی نوع جهان بینی آنها روند تغییر جایگاه زن ایرانی، در سپهر عمومی عصر قاجار و اوایل پهلوی اول تبیین شد. تلاش زنان آزادیخواه، پس از مشروطه، برای دست یابی به هویت جمعی و تغییر قوانین نابرابر جنسیتی و اجتماعی منجر به شکلگیری نوعی دیالوژیسم بین مرکز و حاشیهی سپهر عمومی شد که حاصل آن تغییرات فرهنگی و غلبهی حاشیه بر مرکز بود.
- Abstract
-
The Constitutional Revolution is considered a turning point in the contemporary history of Iran, in which women played a significant role in its formation. Accordingly, in this study, we selected two travelogues by Khavar Bibi Shadloo and Sakineh Soltan Vaqar al-Dawlah, which relate to the years leading up to the Constitutional Revolution, and the memoirs of Khadija Afzal Vaziri, which contain signs of the struggle of Iranian women after the Constitutional Revolution until the first Pahlavi Dynasty, for examination with a cultural semiotic approach. This approach, which reveals the process of meaning formation and distinguishing cultural values ??and norms, provides the way in which semiotic spheres interact and the possibility of examining cultural events. The selected texts were analyzed with the help of cultural semiotic components and in the form of a semiotic sphere; the world of order and chaos, dual confrontations, self and other, the type of interaction and types of creoleization in the two periods before and after the Constitutional Revolution. Considering the umlaut of each woman and comparing their worldviews, the process of changing the position of Iranian women in the public sphere during the Qajar era and the early Pahlavi era was explained. The efforts of freedom-loving women after the Constitutional Revolution to achieve a collective identity and change unequal gender and social laws led to the formation of a kind of dialogue between the center and the periphery of the public sphere, which resulted in cultural changes and the Dominance of the periphery over the center.