فاطمه حدادی

فاطمه حدادی

عنوان پایان‌نامه

تحلیل پدیدارشناختی همدلی از منظر ادیت اشتاین



    دانشجو
    فاطمه حدادی
    استاد راهنما
    احمدعلی حیدری
    استاد مشاور
    مهدی اخوان
    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    ادیت اشتاین، که فعالیت فلسفی خود را به‌عنوان دستیار پژوهشی ادموند هوسرل آغاز کرد، یکی از متفکران برجستة سنت پدیدارشناسی است. نخستین اثر مهم او، On the Problem of Empathy (۱۹۱۷)، به مسئلة‌ شناخت دیگر اذهان و چگونگی ادراک حالات درونی دیگران می‌پردازد. اشتاین با ارائة تحلیلی پدیدارشناختی از همدلی به‌عنوان یک حالت روی‌آوردی بنیادین، این مفهوم را از سرایت عاطفی و سایر اشکال ادراک بیناسوبژکتیو متمایز می‌سازد. یکی از نوآوری‌های اصلی او در این اثر، توجه ویژه به بدنمندی در فرایند ادراک همدلانه است. در حالی که هوسرل بدنمندی را بخشی از تجربة آگاهی می‌داند، اشتاین نشان می‌دهد که بدنمندی و موقعیت‌یافتگی در جهان نقش اساسی در شکل‌گیری همدلی ایفا می‌کنند. او بر این نکته تأکید دارد که تجربة زیستة بدن نه‌تنها واسطه‌ی ادراک دیگری است، بلکه خود پیش‌شرطی ضروری برای امکان تحقق همدلی محسوب می‌شود. او میان دو رویکرد به مسئلة همدلی تمایز قائل می‌شود: رویکرد توصیفی-پدیدارشناختی که تحت تأثیر نظری? روی‌آورندگی هوسرل است و همدلی را به‌عنوان یک فرایند آگاهی بررسی می‌کند و رویکرد تکوینی-روان‌شناختی که به تحلیل‌های تجربی و علوم شناختی تکیه دارد. اشتاین استدلال می‌کند که همدلی نه‌تنها برای شناخت دیگران ضروری است، بلکه در خودشناسی نیز نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

    Abstract

      

    Edith Stein, who began her philosophical career as Edmund Husserl’s research assistant, is a significant thinker in the phenomenological tradition. Her first major work, On the Problem of Empathy (۱۹۱۷), explores the problem of other minds and the way inner states are perceived by others. Stein’s phenomenological analysis conceptualizes empathy as a fundamental intentional act, distinguishing it from emotional contagion and other modes of intersubjective perception. One of her key innovations is her emphasis on embodiment in the empathic process. While Husserl acknowledges embodiment as part of conscious experience, Stein argues that embodiment and situatedness in the world play a fundamental role in the constitution of empathy. She emphasizes that the lived experience of the body is not only a medium for perceiving others but also a necessary precondition for the very possibility of empathy. She differentiates between two approaches to empathy: the descriptive-phenomenological approach, influenced by Husserl’s theory of intentionality, which examines empathy as a structure of consciousness, and the genetic-psychological approach, which relies on empirical analysis and cognitive science. Stein contends that empathy is not only essential for understanding others but also plays a crucial role in self-awareness. For her, empathy is a process that not only grants access to the experiences of others but also serves as the foundation for personal identity formation.