سیدابوالفضل شفیعی مقدم

سیدابوالفضل شفیعی مقدم

عنوان پایان‌نامه

مطالعه اعتیاد در رمان های رگ یابی وپسران هرویین نوشته ارواین ولش از دیدگاه لاکان



    دانشجو سیدابوالفضل شفیعی مقدم در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی طاهره رضایی ، پایان نامه با عنوان "مطالعه اعتیاد در رمان های رگ یابی وپسران هرویین نوشته ارواین ولش از دیدگاه لاکان" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    طاهره رضایی
    استاد مشاور
    سوسن پورصنعتی
    استاد داور
    علیرضا امیدبخش
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      


    معتادان جهان ولش، علیرغم تلاش‌های متعدد خود و حتی تلاش‌های شخص نویسنده که خود نیز اعتیاد را تجربه کرده، آنقدر که بنظر می‌رسد آغوششان با حقیقت باز نیست. به منظور درک پدیده‌ی اعتیاد باید با دو باور غلط وداع گفت؛ اولا، افسانه‌ای که اعتیاد را به عنوان یک پاسخ سیاسی-اجتماعی جا میزند، و دیگری اینکه معتاد محصول مستقیم خفقان اقتصادی یا سیاسی است و نه قربانی اختلالات روانشناختی و شرطی سازی اجتماعی. آثاری که در این مطالعه تحت بررسی قرار گرفته‌اند اما در هر دو زمینه با شکست مواجه می‌شوند با اینکه در فرهنگ عامه به عنوان برخی از فراگیرترین به تصویرکشی‌های اعتیاد شناخته می‌شوند. آنچه که برای رسیدن به چنین شفافیتی در باب معضل اعتیاد لازم است درک این است که قرد اعتیاد را به خاطر پیامدهای فرهنگی منفی آن انتخاب میکند، نه علیرغم آنان. با اینکه اینچنین انتخابی به ظاهر کاملا غیر منطقی به نظر می‌رسد، نگاه لاکانی به روان انسان نشان می‌دهد مادامی که پای ایگو یا هویت فردی شخص در میان است، منطق به ندرت مطرح است. به منظور پشتیبانی از چنین ادعایی می‌توان به مفهوم نیچه‌ای اخلاقیات بردگی رجوع کرد. این مفهموم به نظامی از اخلاق اشاره دارد که در آن فردی با درجه‌ی اجتماعی پایین، در تلاشی برای رد کردن دون‌پایگی‌اش موفق می‌شود به همان ویژگی‌هایی که در ابتدا باعث احساس حقارتش می‌شدند افتخار کند. هدفی که در این مطالعه به دنبال آن هستیم این است که نشان دهیم چگونه مغایرت‌های ساختاری و نقاط مقاومت درون متن مخازنی تازه از شواهد متنی که حقایقی تازه را برای خواننده هویدا می‌سازد در اختیار او قرار می‌دهند. یکی از در دسترس‌ترین این "حقایق"، و در عین حال مهمترین آن‌ها اجتناب جمعی ما از حقایقی‌ست که صحت و انسجام تصویری که از خود داریم (self-image) را مور تهدید قرار می‌دهند. "مارک رنتون" که شخصیت اصلی ولش در این سری رمان‌هاست، روشن‌فکری خودخوانده است که همواره جامعه را به جرم اتکا بر افسانه‌ها و جهالت درباره‌ی واقعیت وضعیت بشر ملامت می‌کند. اما با بررسی متون با روشی که برگزیدیم مشخص خواهد شد که حتی او هم به وابسته به تصویری خیالی و تحمیلی از خود است که به اندازه‌ی همان افسانه‌هایی که بر مصرف‌گرایی دامن زده یا به بقای موسسات مذهبی کمک می‌کند از حقیقت دور است.
    Abstract

      The addicts of Welsh's universe, unlike all their _and perhaps also the author's_ protestations to the contrary, are nowhere as welcoming of the truth concerning the nature of their affliction as they appear to be. In order to comprehend the phenomenon of addiction, we first must dispense with, the myth of addiction as a mode of sociopolitical resistance, and second, the representation of addicts as victims of economic or political oppression rather than psychological distortion and socio-historical conditioning. The works with which we are concerned however fail on both counts, even though in popular culture they are widely viewed as some of the most comprehensive representations of addiction. What is needed to achieve such clarity regarding the subject of addiction is the realization that the individual does not choose addiction in spite of its negative cultural implications, but because of it. Though it might appear like an illogical choice on the surface, a Lacanian view of the human psyche reveals that when one's ego, identity or self-image is at stake, logic is seldom taken into consideration. To support such claim, it helps to reflect back on slave morality and the Nietzschean concept of men of ressentiment, who, in an attempt to refuse their inferior social status, succeed in taking pride in those very attributes that rendered them inferior in the first place. What we aim to do in this study is to shed light on the ways in which structural discrepancies and moments of resistance in the text reveal a new reservoir of evidences which lead us to truths hidden, as it were, between the lines. Among these "truths", if we dare say, one that is most readily available and at the same time the most crucial one is our collective intolerance for facts that endanger the integrity and consistency of our self-image. Mark Renton, Welsh's main character, is a self-professed intellectual who holds society in great contempt for its dependence on myths and ignorance regarding the reality of the human condition. Yet having approached the subject through our selected methodology we see that he himself is adhering to an illusory idea of self no more reconciled with truth than the social myths which propagate consumerism or perpetuate religious establishments.