
فائزه مهاجری
مطالعه تطبیقی و آنتروپوسن (عصر انسانی ) در داستان های اقلیمی و اشعار زیست محیطی در ادبیات انگلیسی و فارسی : رمان رفتار پرواز اثر کینگ سولور ، جهان غرق شده اثر بالارد و اشعار منتخب فارسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۶ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
ژانر موضوعی داستان اقلیمی خوانندگان را به مشاهده و تجربه تغییرات اقلیمی از دیدگاه های مختلف دعوت میکند. به عبارت دیگر، به آنها اجازه میدهد تا وضعیت موجود را تجدید نظر کنند، نگرانی های خود را بازتاب دهند و فجایع آینده را پیش بینی کنند. داستان اقلیمی نه تنها منعکس کننده نگرانیهای جدی ما در مورد زمین و آینده است، بلکه احساسات و برداشتهای شخصیتهای یک رمان را ترویج میدهد تا آگاهی خوانندگان را در سراسر جهان بالا ببرد. یعنی انگیزههای ما را افزایش میدهد تا در مناقشه بینالمللی بر سر انتشار کربن حساستر باشیم. مهمتر از آن، از آنجایی که زمین دائماً با حملات مهلک ناشی از تغییرات آب و هوایی مواجه میشود، این نوع روایت ها به بخشی از فرهنگ داستان سرایی جهانی تبدیل میشوند و ایدئولوژیهای تازهای را درباره آینده ای که ممکن است بشریت با آن روبرو شود را آشکار میکند. بنابراین، هر چه بیشتر علم و منطق پشت تغییرات اقلیمی را در سطح فرهنگی بپذیریم، به طور مؤثرتری برای جلوگیری از رویدادهای آینده با هم متحد میشویم. خواندن و تجزیه و تحلیل داستان اقلیمی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا راهحلهای ممکن را ارائه میدهد و ایده روشنی برای تجربه و تجسم پیچیدگی مفهوم تغییر آب و هوا، که به معنای ورود به قلمرو تعهد اجتماعی است، میدهد.
این پایان نامه با به کارگیری رویکرد چند رشتهای آنتروپوسن (عصر انسانی) که از منابع نقد زیست محیطی و عناصر اصلی آن- از جمله محیط، مسائل روانی و اجتماعی، عوامل انسانزایی و مضامین داستانی- استفاده میکند، از یک سو به تصویر ادبی ارتباط همزیستی طبیعت و انسان در رمان «رفتار پرواز» اثر باربارا کینگ سولوور و «دنیای غرق شده» اثر جی جی بالارد و از سوی دیگر به بررسی برگزیده شعرهای نو بومگرای فارسی از شاعران مختلف ایرانی می پردازد. با انجام این کار، پژوهش نشان میدهد که اگرچه در ادبیات فارسی ژانر موضوعی داستان اقلیمی وجود ندارد، اما ردپای اولیه آن را میتوان در شعر فارسی مشاهده کرد. این مطالعه تحلیلی انتقادی از رابطه فعلی بین طبیعت و انسان است که بر نگرش خوانندگان نسبت به اضطرابهای تخریب طبیعت که منجر به نابودی انسان می شود تأثیر میگذارد. در نهایت، این پایاننامه پیشنهاد میدهد که انسان و طبیعت باید قرارداد جدیدی با عنوان همزیستی را امضا کنند چراکه با همزیستی قوی و ارتباط متقابل بین بازنماییهای جهان انسانی و غیرانسانی شناخته میشود، که داستان اقلیمی انگلیسی و شعر زیست محیطی فارسی به اتفاق آرا بر تغییر این موضوع متمرکز هستند.
- Abstract
-
The thematic genre of climate fiction invites the readers to observe and experience climate change from different perspectives. In other words, it allows them to reconsider the status quo, reverberate their worries, and forecast future disasters. Climate fiction (cli-fi from now on) not only reflects our serious concerns about the earth and future but also promotes the feelings and impressions of the characters of a novel to raise the cognizance of the readers throughout the whole world. That is, it raises our motivations to be the louder voice in the international controversy over carbon emissions. More importantly, since the Earth incessantly is encountering fatal strikes from climate change, these kinds of narratives become a part of universal storytelling culture, exposing fresh ideologies about the future that humanity might face. Thus, the more we accept the science and logic behind climate change at the cultural level, the more effectively we enjoin together to prevent future events. Reading and analyzing cli-fi is of significance because it furnishes possible solutions and gives a clear idea to experience and visualize the complexity of the notion of climate change, which means entering the realm of social commitment.
By employing the multidisciplinary approach of Anthropocene that draws upon sources of environmentalist criticism and its primary elements— setting, psychological and social issues, Anthropogenic factors, and fictional themes— this thesis centers on the literary portrayal of the symbiosis connection of nature and humans i Barbara Kingsolver’s Flight Behavior and J.G Ballard’s The Drowned World, on the one hand, and the selected Modern Persian eco-poetries from different Iranian poets, on the other. In so doing, the study finds that even though there is no genre of cli-fi in Persian Literature, the initial footsteps of this outlook can be seen in Persian poetry. This study is a critical analysis of the current relationship between nature and human beings that influences readers’ attitudes toward the anxieties of nature destruction that lead to human annihilation. Finally, it finds that humans and nature should sign a new contract known as a symbiosis with a strong coexistence and interrelatedness between the representations of the human and non-human world, which English cli-fi and Persian eco-poetry unanimously focus on reshuffling this relationship.