
فاطمه کره ئی
نقش زبان در تصویر سازی شخصیت های کودکان معلول در آثار احمد زحام
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
موضوع این پژوهش به بررسی نقش زبان برای کودکانی که نیازهای ویژه دارند، اختصاص دارد. این کودکان به عنوان معلولین، ناتوانان و کودکان استثنائی شناخته میشوند. هر انسان حق زندگی دارد و افراد دارای معلولیت نیز از این حق برخوردارند. ما همگی در قبال دیگران و به ویژه این کودکان، به دلیل ضعف جسمانی و روحی آنها، مسئولیم و این مسئولیت در برابر کودکان معلول دوچندان است. یکی از راههای حمایت از کودکان معلول، خلق آثار ادبی برای آنهاست.
به دلیل کمبود مباحث و مطالعات در این زمینه در ایران نسبت به کشورهای عربی، نویسنده این پژوهش تلاش کرده است تا با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، آثار و متونی که برای این کودکان خلق شده را مطالعه، بررسی و تحلیل کند. همچنین به استفاده از زبان و سبک برای کودکان معلول در این آثار پرداخته شده است. نویسنده مصری، احمد زحام، شخصی است که تلاش بسیاری در تألیف و خلق آثار برای کودکان، به ویژه کودکان معلول، داشته است.
برای انجام این مطالعه، پژوهشگر به آثار مرتبط با زحام مراجعه کرده و به منابعی که شامل مسائل زبانی هستند مانند کتابهای بلاغت، صرف و نحو و غیره پرداخته است. پژوهشگر یک نمایشنامه و یک داستان از احمد زحام به نامهای ( کمان زغلول) و( الهادی لا یغضب) را انتخاب کرده است. هر دو اثر حول محور کودکان نابینا میچرخند. نکته مهم این است که نابینایان، چه بزرگسال و چه کودک، علیرغم وجود نقص جسمانی و فقدان عضو مهمی مانند چشم و عدم توانایی مشاهده اجسام و جهان، دارای تواناییهای دیگری هستند که حواس لامسه، شنوایی و بویایی آنها تقویت میشود.
مهم این است که کودکان نابینا در آثار مورد بررسی، علیرغم فقدان بینایی، این نقص را به توانایی دیگری تبدیل کردهاند تا نقص بینایی را جبران کنند و حواس دیگر خود را تقویت کنند. در پایان نمایشنامه و داستان هر دو کودک نابینا در آرزوهای هنری، علمی و تحصیلی خود موفق میشوند. علاوه بر این، پس از بررسی ادبیات نمایشی و داستانی کودکان نابینا، پژوهشگر دریافت که از لحاظ زبان یا شکل ظاهری جملات، تفاوتی بین این نوع ادبیات و ادبیات نمایشی کودکان سالم وجود ندارد. تنها تفاوت ظاهری آن است که آثار ویژه نابینایان از ناحیه ی زبانی بیشتر بر مسائل عاطفی و احساسی تمرکز دارند. اما تفاوت عمده در کاربرد زبان برای این کودکان ناشی از این است که این کودکان، تواناییهایی فراتر از تواناییهای سالم دارند و حسهای غیر بصری قویای دارند. برای انتقال مفاهیم به دیگران از وصف صوتی، حس بویایی و حواس دیگر استفاده میکنند. آنها همچنین از صفات کمتری استفاده میکنند زیرا ویژگیهای رنگی و تمایزات گوناگون جهان را نمیبینند که بخواهند توصیفشان کنند.
در پایان، پژوهشگر به این نتیجه رسید که مهمترین سبک خبری موجود در این دو اثر، سبک تأکیدی است که هدف آن تثبیت موضوع و رفع شک و ابهام است. استفاده از جملات تأکیدی و تکرار آنها، اهمیت استفاده از این ابزارهای زبانی برای انتقال مفهوم ثبات و استمرار را نشان میدهد. استفاده از جملات اسمیه و فعلیه و تکرار کلمات و تعابیر در جملات متعدد، نشان میدهد که نویسنده این دو اثر به سادگی و با استفاده از ابزارهای زبانی قابل فهم و در دسترس کودکان در کار خود موفق بوده است.
زیرا انتقال مفاهیم مختلف مانند اعتماد به نفس، تقویت احساس مفید بودن، ایجاد خلاقیت فکری و روانی در کودکان و اعتماد به بزرگترها مانند خانواده، والدین و دوستان با موفقیت از طریق استفاده از ابزارهای زبانی مناسب انجام شده است.
کلید واژهها: ادبیات کودک و زبان، ادبیات نمایشی و داستانی کودکان، زبان ادبیات کودکان استثنایی، احمد زحام
- Abstract
-
The Role of Language in Depicting the Characters of Children with Special Needs in the Works of Ahmed El-Zahham
Abstract
The society is made up of human offspring; from the healthy and the unhealthy; both adults and children. The subject of our research is the unhealthy children, who are referred to as children with special needs, the disabled, or the impaired. Human beings have the right to life, and people with disabilities also have the right to life. We are all responsible for others, especially children, due to their physical and spiritual weakness, especially when they are disabled. One way to help disabled children is to create literary works for them. Due to the lack of discussions and studies on this topic in Iran compared to Arab countries, the author of these lines has tried to study, examine, and analyze the works and texts created for these children using descriptive and analytical methods. It also addresses how language and style are used for disabled children in these works. The Egyptian writer Ahmed El-Zahham is someone who has made significant efforts in authoring and creating works for children, especially disabled children. To conduct this study, the researcher referred to the works related to El-Zahham and to sources that include linguistic issues, such as books on rhetoric, morphology, syntax, and so on. The researcher selected a play and a story by Ahmed El-Zahham, known as "Kamân Zaghloul" and "El-Hâdî Lâyaghda". Both revolve around children who have the problem of complete loss of vision and are blind. The important point is that the blind, whether adults or children, despite having physical defects and losing an important member such as the eye and the inability to see objects and the world, have other abilities, which enhance their sense of touch, hearing, and smell. It is important that the blind children in the examined works, despite their lack of vision, have turned this lack into another ability to compensate for the visual deficiency and strengthen their other senses. At the end of the play and the story, both blind children are successful in their artistic, scientific, and school aspirations. In addition, after reviewing the dramatic and narrative literature of blind children, the researcher found that there is no difference in terms of language or the external form of sentences between this type of literature and the dramatic literature for healthy children. The only difference is that works dedicated to the blind focus on emotional and sentimental issues. Since these disabled children have abilities beyond those of the healthy ones and have strong non-visual senses, concepts are conveyed to others using auditory descriptions, the sense of smell, and other senses, and they use fewer adjectives because they do not see to describe.
Moreover, the researcher found that the most important narrative style present in these two works is the emphatic style, which aims to establish the subject and remove doubt. The use of emphatic sentences and nominal sentences with repetition in the text shows the importance of using these linguistic tools to convey the concept of stability and continuity. The use of nominal and verbal sentences, the use of emphatic tools and the repetition of words with the repetition of expressions and concepts in multiple sentences shows that the authors of these works have succeeded in their work simply by using linguistic tools that are understandable and accessible to children. Because the transfer of various concepts such as self-confidence, strengthening the sense of usefulness, creating intellectual and psychological creativity in children, and trust in adults such as family, parents, and friends has been successfully done through the use of appropriate linguistic tools.
Keyword: Children's literature, dramatic and narrative literature for children, language of literature for disabled children, Ahmed El-Zahham