
ریحانه یزدی
اللوحه الفنیه وعناصرها الاسلوبیه والجمالیه فی الشعر الایرانی والفلسطینی المقاوم(المنجز النصی لنصر الله مردانی وتمیم البرغوثی نموذجا دراسه مقارنه)
- دانشجو
- ریحانه یزدی
- استاد راهنما
- رضا ناظمیان
- استاد مشاور
- ربابه رمضانی, زهره قربانی مادوانی
- استاد داور
- حسام حاج مومن سیچانی
- رشته تحصیلی
- زبان وادبيات عربي
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- ساعت دفاع
- چکیده
-
خلاصه تصویر هنری یا تابلو هنری در سادهترین معنا، نقاشی شعری است که بر پایه کلمات و واژگان شکل میگیرد و این نقاشی تا حد زیادی استعاری است و خطی پنهان از احساسات انسانی را در متن نشان میدهد. به عبارت دیگر، این شکل، احساس و عاطفه شعری خاصی را که به سوی خواننده جاری میشود، بازتاب میدهد. زیرا شاعر در هنگام خواندن شعر خود، حقایق مختلفی را که در ذهن خود جمعآوری کرده، در تخیل خود ترکیب کرده و دوباره خلق میکند تا یک دیدگاه هنری روانی را توصیف کند که افکار و احساسات عاطفی شاعر یا نویسنده را آشکار میسازد. این تصاویر سرشار از زندگی، حرکت و خلاقیت هستند و در عین حال شاعر میتواند فکر، بصیرت و تجربه روانشناختی خود را به تجسمات بصری منتقل کند. هنرهای بصری همان هنرهای بلاغی هستند که شاعران برای تصویرسازی افکار و احساسات خود و تصویرسازی معانی مورد نظر خود با سبک خاص خود از آن استفاده میکنند. هنرهای بصری به اشکال مختلفی ظاهر میشوند که از جمله مهمترین آنها میتوان به نماد، استعاره، تشبیه، کنایه، تکرار و غیره اشاره کرد. نکته مهم در این پژوهش، بررسی این شکل از خلق تصویر و استفاده از ابزارها و مکانیسمهای آن در شعر شاعران مقاومتگر ایرانی و فلسطینی مشهور، نصرالله مردانی و تمیم البرغوثی است. این دو شاعر از مکانیسمهای مختلفی برای موثرتر و کارآمدتر کردن اشعار مقاومت خود استفاده کردهاند که در شکلدهی به تابلو هنری مقاومت آنها موثر بوده است. نتیجه نشان میدهد که میزان این مکانیسمها در آثار هر دو شاعر افزایش یافته است. استفاده مداوم از تکرار و استفاده از نمادها برای تأثیر بیشتر و ایجاد هماهنگی بین صداها و حروف با معنای پنهان از مهمترین ویژگیهای تابلوهای هنری شعری این دو شاعر است. شایان ذکر است که روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و تحلیلی است.
- Abstract
-
In its simplest sense, artistic imagery or the artistic painting is a poetic drawing formed on the basis of words and vocabulary. This drawing is largely metaphorical and reveals a hidden line of human emotions in the text. In other words, this form reflects the poet's own special poetic feeling and emotion that flows towards the reader. Because when the poet reads his poem, he mixes the different facts that he has collected in his mind in his imagination and recreates them to describe an artistic psychological view that reveals the poet or writer's intellectual and emotional feelings. These images are full of life, movement and creativity, and at the same time the poet can convey his idea, insight and psychological experience to the embodied viewer. Visual arts are those rhetorical arts that poets use to imagine their thoughts, feelings, and portray their intended meanings in their own style. Visual arts appear in different forms, the most prominent of which are: symbol, metaphor, simile, metonymy, repetition, etc. The important thing in this research is to study this form of image creation and the use of its tools and mechanisms in the poetry of the famous Iranian and Palestinian resistance poets Naser-Allah Mardani and Tamim al-Barghouti. These two poets have used different mechanisms to make their resistance poems more effective and efficient, which were effective in shaping their artistic painting of resistance. The results show an increase in the intensity of these mechanisms in the works of the two poets. The constant use of repetition and the use of symbols for more impact and creating harmony between sounds and letters with hidden meaning are among the most important characteristics of the artistic poetic paintings of the two poets. It is worth noting that the method used in this research is descriptive and analytical.