علیرضا افراء

علیرضا افراء

عنوان پایان‌نامه

نقش اندیشگانی افعال در پژوهش های نظامی بر اساس نظریه مایکل هلیدی (نمونه مطالعه: کتاب«استراتژی امنیت ملی اسرائیل») به همراه ترجمه کتاب



    دانشجو علیرضا افراء در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰ ، به راهنمایی حسام حاج مومن سیچانی ، پایان نامه با عنوان "نقش اندیشگانی افعال در پژوهش های نظامی بر اساس نظریه مایکل هلیدی (نمونه مطالعه: کتاب«استراتژی امنیت ملی اسرائیل») به همراه ترجمه کتاب" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    حسام حاج مومن سیچانی
    استاد مشاور
    حمیدرضا حیدری
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۷
    تاریخ دفاع
    ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع
    ۰۸:۰۰

    چکیده

      

    چکیده به زبان فارسی:

    پژوهش های نظامی از جمله متون علمی هستند که ویژگی اصلی شان در وهله نخست موضوع تخصصی این متون است که به مسائل مربوط به امور نظامی کشورها تعلق دارد. این متون می توانند به موضوعاتی همچون" تسلیحات نظامی، قراردادها و خرید و فروش تجهیزات نظامی، نمایشگاه های تجهیزات نظامی، مسائل نظامی منطقه ای و بین المللی، هزینه های نظامی و دیپلماسی نظامی و یا مسائل مربوط به امنیت ملی کشورها بپردازد.

    اما گذشته از این که موضوع جزئی در هریک از این پژوهش ها چیست، مسئله ای که می تواند به عنوان یک پرسش پژوهشی در این نوع متن مطرح باشد این است که پژوهشگری که چنین پژوهشی را ترتیب داده و نتایج آن را مکتوب کرده، بر مبنای چه محورهای اندیشگانی به یک موضوع نظامی پرداخته و درباره مسائل مهم در حیطه آن فکر کرده است. به عبارتی دیگر در رویارویی با متون پژوهش نظامی می توان این پرسش مهم را مطرح کرد که محورهای اصلی در تفکر یک پژوهشگر نظامی چه هستند و برای رسیدن به پاسخ، متنی را که یک پژوهشگر مکتوب کرده مورد بررسی قرار داد.

    برای کشف محورهای اصلی در تفکر یک پژوهشگر نظامی از گذر متنی که تولید کرده یکی از بهترین عناصر متنی که می تواند روشنگر باشد، فعل هایی است که در پژوهش وی به طور پرتکرار به کار رفته است، زیرا جمله هایی که پژوهشگر نظامی در متن خود مکتوب کرده، منطقاً حاوی اطلاعات است و بدیهی است که "فعل" بخش اصلی جملات به شمار می رود که بر موضوع یا محمول اصلی در هرجمله دلالت دارد. بنابراین اگر فعل های پرکاربرد در متن یک پژوهشگر نظامی استخراج   و تحلیل شود، از گذر تحلیل فعل ها به عنوان نقطه اصلی در هر گزاره ای، می توان به محورهای اساسی در تفکر پژوهشگرهای نظامی رسید.

    در حوزه مطالعات زبان شناسی نظریه ای که مایکل هالیدی در چهارچوب زبان شناسی نقشگرای نظام مند ارائه کرده است می تواند تکیه گاه نظری مناسبی برای پرداختن به چنین مطالعه ای محسوب شود زیرا هالیدی برای زبان، بعنوان ابزار ارتباط، سه نقش بنیادین قائل شده است: اندیشگانی، بینافردی و متنی.

    ذیل نقش اندیشگانی زبان هالیدی مستقیما به نقش تجربی زبان پرداخته که این نقش نشان می دهد یک گوینده یا نویسنده چگونه ادراک خود از جهان را در قالب زبان رمز بندی می کند. همچنین وی تصریح می کند که"فعل عنصری است که فرآیند را بازنمائی می کند و نقش کانونی ایفا می کند و در نتیجه   عنصر اصلی در قالب بندی فکری جمله است". بنابراین کشف فعل های پربسامد در یک متن نظامی و تحلیل نقش اندیشگانی این افعال در متن می تواند مستقیما ما را به محورهای اصلی در تفکر موجود ورای متن برساند.

    چکیده به زبان فارسی:

    پژوهش های نظامی از جمله متون علمی هستند که ویژگی اصلی شان در وهله نخست موضوع تخصصی این متون است که به مسائل مربوط به امور نظامی کشورها تعلق دارد. این متون می توانند به موضوعاتی همچون" تسلیحات نظامی، قراردادها و خرید و فروش تجهیزات نظامی، نمایشگاه های تجهیزات نظامی، مسائل نظامی منطقه ای و بین المللی، هزینه های نظامی و دیپلماسی نظامی و یا مسائل مربوط به امنیت ملی کشورها بپردازد.

    اما گذشته از این که موضوع جزئی در هریک از این پژوهش ها چیست، مسئله ای که می تواند به عنوان یک پرسش پژوهشی در این نوع متن مطرح باشد این است که پژوهشگری که چنین پژوهشی را ترتیب داده و نتایج آن را مکتوب کرده، بر مبنای چه محورهای اندیشگانی به یک موضوع نظامی پرداخته و درباره مسائل مهم در حیطه آن فکر کرده است. به عبارتی دیگر در رویارویی با متون پژوهش نظامی می توان این پرسش مهم را مطرح کرد که محورهای اصلی در تفکر یک پژوهشگر نظامی چه هستند و برای رسیدن به پاسخ، متنی را که یک پژوهشگر مکتوب کرده مورد بررسی قرار داد.

    برای کشف محورهای اصلی در تفکر یک پژوهشگر نظامی از گذر متنی که تولید کرده یکی از بهترین عناصر متنی که می تواند روشنگر باشد، فعل هایی است که در پژوهش وی به طور پرتکرار به کار رفته است، زیرا جمله هایی که پژوهشگر نظامی در متن خود مکتوب کرده، منطقاً حاوی اطلاعات است و بدیهی است که "فعل" بخش اصلی جملات به شمار می رود که بر موضوع یا محمول اصلی در هرجمله دلالت دارد. بنابراین اگر فعل های پرکاربرد در متن یک پژوهشگر نظامی استخراج   و تحلیل شود، از گذر تحلیل فعل ها به عنوان نقطه اصلی در هر گزاره ای، می توان به محورهای اساسی در تفکر پژوهشگرهای نظامی رسید.

    در حوزه مطالعات زبان شناسی نظریه ای که مایکل هالیدی در چهارچوب زبان شناسی نقشگرای نظام مند ارائه کرده است می تواند تکیه گاه نظری مناسبی برای پرداختن به چنین مطالعه ای محسوب شود زیرا هالیدی برای زبان، بعنوان ابزار ارتباط، سه نقش بنیادین قائل شده است: اندیشگانی، بینافردی و متنی.

    ذیل نقش اندیشگانی زبان هالیدی مستقیما به نقش تجربی زبان پرداخته که این نقش نشان می دهد یک گوینده یا نویسنده چگونه ادراک خود از جهان را در قالب زبان رمز بندی می کند. همچنین وی تصریح می کند که"فعل عنصری است که فرآیند را بازنمائی می کند و نقش کانونی ایفا می کند و در نتیجه   عنصر اصلی در قالب بندی فکری جمله است". بنابراین کشف فعل های پربسامد در یک متن نظامی و تحلیل نقش اندیشگانی این افعال در متن می تواند مستقیما ما را به محورهای اصلی در تفکر موجود ورای متن برساند.

    Abstract

      

      

    Military researches are one of the scientific texts whose main feature is the specialized topic of these texts, which belongs to the issues related to the military affairs of the countries. These texts can deal with topics such as "military weapons, contracts and sales of military equipment, military equipment exhibitions, regional and international military issues, military expenses and military diplomacy, or issues related to the national security of countries."

    But apart from what is the main issue in each of these researches, the issue that can be raised as a research question in this type of text is that the researcher who organized such a research and wrote its results based on What intellectual axes have addressed a military issue and thought about important issues in its field. In other words, when dealing with military research texts, one can raise the important question of what are the main axes in the thinking of a military researcher, and to find the answer, examine the text written by a researcher.

    To discover the main axes in the thinking of a military researcher from the passage of the text that he produced, one of the best textual elements that can be enlightening are the verbs that are frequently used in his research, because the sentences that the military researcher uses in his text Written, it logically contains information and it is obvious that the "verb" is considered the main part of the sentences, which indicates the main subject or predicate in each sentence. Therefore, if the commonly used verbs in the text of a military researcher are extracted and analyzed, from the analysis of verbs as the main point in every statement, it is possible to reach the basic axes in the thinking of military researchers.

    In the field of linguistic studies, the theory presented by Michael Halliday in the framework of systematic role-oriented linguistics can be considered as a suitable theoretical support for such a study because Halliday has assigned three fundamental roles to language as a means of communication: Intellectual, interpersonal and textual.

    Under the intellectual role of language, Halliday directly addressed the experiential role of language, which shows how a speaker or writer encodes his perception of the world in the form of language. He also states that "the verb is an element that represents the process and plays a focal role, and as a result, it is the main element in the mental formatting of the sentence". Therefore, the discovery of frequent verbs in a military text and the analysis of the ideological role of these verbs in the text can directly lead us to the main axes in the thinking beyond the text