فرزانه منیریه شفق

فرزانه منیریه شفق

عنوان پایان‌نامه

هوش هیجانی و راهبردهای یادگیری در فارسی آموزان غیر ایرانی



    دانشجو فرزانه منیریه شفق در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰ ، به راهنمایی زری سعیدی طلب ، پایان نامه با عنوان "هوش هیجانی و راهبردهای یادگیری در فارسی آموزان غیر ایرانی " را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۷
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
    ساعت دفاع
    ۱۲:۰۰

    چکیده

    در حوز? یادگیری زبان، نکته قابل توجه این است که زبان‌آموزان - بدون در نظر گرفتن مدت زمان و میزان دشواری یادگیری زبان- می‌توانند در تسلط و یادگیری زبان دوم/خارجی تفاوت‌های زیادی داشته باشند. این تفاوت را تفاوت‌های فردی زبان‌آموزان می‌دانند. این امر توجه بیشتر ما را به ویژگی‌های منحصر به فرد زبان‌آموزان جلب کرد و آموزش زبان را از معلم ‌محوری به سمت زبان‌آموز محوری تغییر داد. پژوهش حاضر، سعی در بررسی تفاوت‌های فردی زبان‌آموزان و برجسته‌سازی اهمیت این موضوع دارد. آزمودنی‌های این پژوهش ??? نفر از فارسی‌آموزان عربی‌زبان زن و مرد در سطح میانی از مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد و دهخدا بودند که در باز? سنی ??-?? سال قرار داشتند. شرکت‌کنندگان به پرسشنام? هوش هیجانی شرینگ (????) و پرسشنام? راهبردهای یادگیری آکسفورد (????) پاسخ دادند. در مرحل? پایانی پژوهش، داده‌های بدست‌آمده در نرم‌افزار اس‌.پی.‌اس.‌اس نسخ? ?? قرار گرفت و سپس، تحلیل استنباطی داده‌ها بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و همچنین آزمون مقایس? چند گروه (آنوا) انجام شد. بررسی نتایج داده‌ها نشان داد میزان همبستگی بین دو مؤلف? هوش هیجانی و راهبردهای یادگیری فارسی‌آموزان معنادار است (سطح معناداری >???/?) و جهت آن مثبت می‌باشد. به عبارت دیگر، با افزایش سطح هوش هیجانی، شاخص راهبردهای یادگیری نیز افزایش می‌یابد. همچنین، یافته‌ها نشان داد بین میزان هوش هیجانی و انتخاب راهبردهای یادگیری زبان ارتباط خاصی وجود ندارد. به بیانی دیگر، زبان‌آموزان با هوش هیجانی بالا و پایین به طور یکسان از همه راهبردهای یادگیری استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، بررسی‌ داده‌ها ثابت کرد که آزمودنی‌های این پژوهش از راهبردهای فراشناختی و اجتماعی بیشتر و از راهبردهای عاطفی کمتر استفاده می‌کنند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به پژوهشگران، مدرسان و برنامه‌ریزان آموزشی برای اصلاح آموزش و ارائه فرصت‌های مختلف برای زبان‌آموزان در کلاس درس مفید باشد. آنها می‌توانند برای تقویت راهبردهای یادگیری زبان‌آموزان و هوش هیجانی تمرکز کنند و انواع مواد آموزشی مناسب را برای برآورده کردن نیازهای زبان‌آموزان با توانایی‌های مختلف انتخاب کنند.

      

    Abstract

      In

    any language learning situation, the crucial point is that the language learners -despite the environmental variables such as the teacher, the language, the class, etc. - can be varied in being successful in mastering and learning a second/foreign language. This difference is known as individual differences of language learners. This drew more attention to the unique characteristics of language learners and switched language teaching from teacher-centered to student-centered teaching. The present study tried to investigate the individual differences of language learners and highlight the importance of this issue. To this end, the data were collected from ۱۲۶ intermediate Persian language learners of Persian teaching centers of Allameh Tabataba’i University, Tarbiat Modares University, Kordestan University, Azad University and Dehkhoda. Arabic-speaking language learners, who were ۲۱-۵۳ years old. The data collection was carried out by using the Schering’s Emotional Intelligence Questionnaire (۱۹۹۶) and the Oxford’s Strategy Inventory for Language Learning (SILL) (۱۹۹۰). In order to answer the above-mentioned research questions, descriptive statistics, Pearson correlation and ANOVA test were run. The results of correlation analyses revealed that that emotional intelligence is significantly correlated at the (<۰.۰۰۱) level with language learning strategies. In other words, with increasing level of emotional intelligence, the index of learning strategies also increases. Meanwhile, the findings showed that no significant difference existed between emotionally high and low groups in the choice of language learning strategies. In addition, the most preferred category of strategy was metacognitive and social strategy while affective strategy ranked the least frequently used. The findings of the present study may serve as recommendations to researchers, teachers, policy makers, and educators to modify instruction and offer various opportunities for learners in the classroom. They can also focus more on enhancing learners’ learning strategies and emotional intelligence. The findings might help educators select a variety of appropriate teaching materials to meet the needs of learners with different abilities.