شیوا مجیدی

شیوا مجیدی

عنوان پایان‌نامه

تحلیل پیکره بنیاد استعاره های دستوری در نوشته های فارسی آموزان خارجی: ارائه الگویی برای آموزش و یادگیری فارسی دانشگاهی



    دانشجو شیوا مجیدی در تاریخ ۳۰ دی ۱۴۰۳ ساعت ، به راهنمایی رضا مراد صحرائی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل پیکره بنیاد استعاره های دستوری در نوشته های فارسی آموزان خارجی: ارائه الگویی برای آموزش و یادگیری فارسی دانشگاهی" را دفاع نموده است.


    تاریخ دفاع
    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    ساعت دفاع

    چکیده
    پژوهش حاضر تلاشی است برای بررسی و تحلیل روند تکوین استعاره‌های دستوری در نوشته‌های فارسی آموزان خارجی و معرفی الگویی برای آموزش و یادگیریِ فارسی دانشگاهی. در این پژوهش، چهار هدف دنبال شد. نخست، مطالع? روند تکوین استعاره‌های دستوری در نوشتار فارسی‌آموزان خارجی در چارچوب دستورنقش‌گرای نظام‌مند. دوم، بررسی میزان کاربرد استعاره‌های دستوری در نوشتار فارسی‌آموزان خارجی سطوح زبانی مختلف. سوم، تحلیل میزان کاربرد و نوع استعاره‌های دستوری به‌کار‌رفته در نوشتار فارسی‌آموزان رشته‌های تحصیلی مختلف و چهارم، تبیین الگوی حاکم بر روند یادگیری استعاره‌های دستوری فارسی‌آموزان و معرفی الگویی برای آموزش فارسی دانشگاهی. این پژوهش به روش توصیفی‌ ـ‌کاربردی و بر مبنای یک پیکر? خاصِ زبانی اجرا شده ‌است. چارچوب نظری پژوهش، دستور نقش‌گرای نظام‌مند هلیدی و متیسن (۲۰۱۴) است.

      

    Abstract
    This study is an effort to examine and analyze the development of grammatical metaphors in the writings of foreign Persian learners and to introduce a model for teaching the academic Persian. Four objectives were pursued in this research: ۱. analyzing the development of grammatical metaphors; ۲. the investigation of the growth of grammatical metaphors in the Persian writings of foreign learners based on Systemic Functional Grammar; ۳. the analysis of the use of metaphors in different academic majors and finally, the assessment of the friquency of grammatical metaphors used in the writings of Persian language learners at various language proficiency levels. Then, explaining the main patterns and processes of learning the metaphors, we proposed a model for teaching them to foreign Persian learners. This is a descriptive-applied research, using a specific Persian language learners corpus. Its theoretical foundation is Systemic

    Functional Grammar (Halliday and Matthiessen, ۲۰۱۴).