
مریم عباسی
بررسی کارگفت ترغیبی در توصیحات پست های اینستاگرامی کاربران تآثیر گذار حوزه روانشناسی
- رشته تحصیلی
- زبان شناسي همگاني
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی حال حاضر با بهرهگیری از تکنولوژی نقش مهمی در انتقال اطلاعات و گسترش ارتباطات دارند. شبک? اجتماعی اینستاگرام نیز یکی از این رسانههاست که بسیار مورد توجه و استفاد? کاربران در سراسر دنیاست. در این پژوهش به بررسی تاثیرگذاری متخصصین حوز? روانشناسی و مربیان توسع? فردی در اینستاگرام پرداخته شده است. بررسی اصلی پژوهش مطالع? کاربرد کارگفتهای ترغیبی در توضیحات پستهای کاربران تاثیرگذار روانشناسی و توسع? فردی و در نتیجه جذب مخاطب از این طریق میباشد. پژوهش بر پایه نظریه کارگفت ارائه شده توسط باخ و هارنیش به بررسی استفاده کاربران خانم و آقا از کارگفت ترغیبی میپردازد. به این صورت که تعداد ۵۰ پست آخر دارای توضیحات صفحات اینستاگرام ۵ کاربر خانم و ۵ کاربر آقا مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این کار بررسی تفاوت تمایل کاربران خانم و آقا به استفاده از کارگفتها در ترغیب مخاطبان خود بود. همچنین نوع کارگفت ترغیبی نیز مشخص شد. نتایج به این صورت بود که کاربران خانم تمایل بیشتری به استفاده از کارگفتها داشته اند؛ همچنین کاربران خانم و آقا متخصص حوز? روانشناسی تمایل بیشتری به استفاده از کارگفتهای ترغیبی از نوع الزامی و پرسشی دارند و در این میان خانمها نسبت به آقایان تمایل بیشتری به استفاده از کارگفت الزامی داشتهاند و آقایان نیز در استفاده از انواع کارگفتهای ترغیبی تعادل نسبی را رعایت کردهاند. همچنین به طور کلی این کاربران خانم و آقا تمایل به بیان حقایق، به فکر فرو بردن شنونده و سپردن تصمیمگیری نهایی به خود شنونده دارند.
- Abstract
-
Today the social media as a communicative tool plays an important role in developing communications and transferring data by using technology. The media of Instagram is one of those media which is mostly used by the users all over the world.
In this research the impact of psychologists and personal development coaches have been analyzed. The main analysis of this research is to consider the use of Directive Speech Act in captions written by psychologists and personal development coaches and how they attract their audiences through using DSA. The approach in this research is Bach and Harnish’s approach through Speech Act Theory and the use of DSA has been analyzed, running this approach.
The fifty last captions of five of men users and five of women users has been analyzed. The purpose of the analysis is to consider the difference of women and men in using DSA in order to encourage their audiences. Also, the kinds of DSA have been named.
The results showed that women users were more interested in using speech acts. Both female and male psychologists were more interested in using requirements and questio and women were more interested in using requirements than men. The use of DSA by men is more balanced in all kinds of DSA.
In general both men and women users are interested in expressing the facts and making their audiences thinking and then making the decisions by their own.