
مجتبی وظیفه دوست خلج
بررسی رابطه علم و دین از دیدگاه پلانتینگا و هانس کونگ
- رشته تحصیلی
- فلسفه دين
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۰۸:۳۰
- چکیده
-
مقایسه دیدگاه دو متفکر جهان مسیحی آلوین پلنتینگا و هانس کونگ در بررسی رابطه علم و دین و برخی زمینههای مؤثر در آن کمک شایانی میکند. نوع نگاه و رویکرد آن دو به علم و دین تأثیری جدی در مدل و رابطه علم و دین دارد. هر دو متفکر فیلسوف و الهیدان معاصر حوزه مسیحیت هستند. پلنتینگا بنیادگرا و مذهب پروتستان را دارد و دیگری معتقد به کاتولیک و متمایل به مدرنیته است. همچنین اشاره شده است که هانس کونگ ادیان دیگر را مطالعه کرده و به آنها پرداخته است اما خود پلنتینگا تصریح میکند که به ادیان دیگر توجهی نداشته است. در فصل دوم دین از نگاه این دو فیلسوف بررسی و به مسائلی همچون رویکرد به دین، منشأ و دلیل دین و منابع دین مانند کلیسا، روحالقدس و کتاب مقدس پرداخته میشود. هر دو دلایل وجود خداوند را نمیپذیرند ولی هانس کونگ از اعتمادی بنیادین سخن میگوید و پلنتینگا از حسی الوهی برای توجیه استفاده میکند. هانس کونگ کلیسا و اعلامیههای آن را با دین یکی نمیانگارد و کتاب مقدس را مبنا قرار میدهد ولی اعتبار آن را نقد میکند و زبان آن را هم علمی نمیداند. پلنتینگا هم به کلیسا وفادار است و هم به کتاب مقدس و آن را هم معتبر و مشتمل بر موارد متعدد میداند. در فصل سوم به ماهیت علم و اعتبار آن پرداختیم. این دو فیلسوف هم به لحاظ مصادیق علم و هم به لحاظ ماهیت، تفاوتی جدی دارند. پلنتینگا معتقد است که خداباور باید علم را با تمام معرفت خود مانند وحی بنگرد و هر نوع نظریهای را تحت عنوان علم قبول نمیکند مانند تکامل. ولی هانس کونگ چنین رویکردی ندارد. الیته هر دو در برخی موارد مانند این که علم نباید در موضوعات متافیزیکی دخالت داشته باشند، هم عقیده هستند. در فصل چهارم رابطه علم و دین و برخی مصادیق آن از منظر هانس کونگ و پلنتینگا با توجه به زمینهها و رویکردهای آنها بررسی میشود. در نهایت مدل ایشان و نقاط مشترک و اختلاف ایشان بیان میشود.
- Abstract
-
Comparing the views of two thinkers of the Christian world, Alvin Plantinga and Hans Kong, helps in examining the relationship between science and religion and some effective fields in it. The way they look at science and religion has a serious effect on the model and relationship between science and religion. Both thinkers are contemporary philosophers and theologians in the field of Christianity. Plantinga is a fundamentalist and has a Protestant religion, and the other believes in Catholicism and is inclined towards modernity. It is also mentioned that Hans Kong studied other religions and studied them, but Plantinga himself states that he did not pay attention to other religions. In the second chapter, religion is examined from the perspective of these two philosophers and issues such as the approach to religion, the origin and reason of religion, and the sources of religion such as the Church, the Holy Spirit, and the Bible are discussed. Both reasons do not accept the existence of God, but Hans Kung speaks of a fundamental trust and Plantinga uses a divine sense for justification. Hans Kung does not equate the church and its declarations with religion and uses the Bible as a basis, but criticizes its validity and does not consider its language to be scientific. Plantinga is loyal to both the Church and the Bible, which he considers both authentic and inclusive. In the third chapter, we discussed the nature of science and its validity. These two philosophers have a serious difference both in terms of examples of science and in terms of nature. Plantinga believes that the believer should see science with all his knowledge as revelation and does not accept any kind of theory under the title of science, such as evolution. But Hans Kong does not have such an approach. Both elites agree in some cases, such as that science should not be involved in metaphysical issues. In the fourth chapter, the relationship between science and religion and some of its examples are examined from the perspective of Hans Kong and Plantinga according to their contexts and approaches. Finally, their model and their common points and differences are stated.