
گل رخ خیراندیش
نسبت دازاین و تراژدی در اندیشه مارتین هایدگر
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
پژوهش پیش رو بر آن است که معنا و اهمیت تراژدی را برای تفکر مارتین هایدگر روشن سازد. در اینجا منظور از تراژدی نه تنها گونهای ادبی، بلکه مفهومی کلیتر است که شعر تراژیک نیز جزء و نمونهای از آن به حساب میآید؛ چرا که او پس از گشتی که در تفکرش رخ میدهد، دوران ما را عصری تراژیک - نه بهمعنای کلیشهای سوگواره و یا امری غمانگیز – میخواند.
از سوی دیگر، تراژدی بهمانند قطعات بازمانده از متفکران سرآغازین یونانی چون هراکلیتوس، پارمنیدس و آنکسیمندر، متعلق به دورانی است که تفکری ناب و اصیل که در فهم وجود ریشه داشت و با زندگی و عمل انسان عجین شده بود، اندیشیده میشد، تفکری شاعرانه که زبانی شاعرانه داشت. در آن هنگام متافیزیک، با نگاهی که جهان و انسان را از دور و به عنوان متعلَّق نظر نظاره میکرد، هنوز آغاز نشده بود.
اما امروز پس از قرنها سیطر? متافیزیک و زبان منطقی شد? آن، تفکر راستین بدون بازگشت به آن سرآغاز و بازیابی مفاهیم بنیادی آن ممکن نیست. چه برای فهم متافیزیک و فراموشی وجود و چه برای عبور از آن و رسیدن به آغازی نو که در آن وجود به اندیشه میآید، باید به سرآغازهای متافیزیک و زبان اصیل شاعرانه بازگردیم.
رهایی انسان مدرن از تاریکی جهان، بیگانگی از خویشتن و سیطر? تکنولوژی - نگاهی که طبیعت و خودِ انسان را جز بهعنوان منابعی برای انبارکردن در جهت مصرف حداکثری مشاهده نمیکند - و رسیدن به آزادی حقیقی در روشنایی رخداد حقیقت وجود، جز با تفکر به سرآغاز از خلال بیمأوایی اصیل و پیامد آن، یعنی فروشدی تراژیک به جانب آن، رخ نخواهد داد.
هرچند نجات آنجاست، اما هایدگر جز مهیا ساختن از خلال تفکر و شاعری، نقش بیواسطهای برای انسان و تفکر او در تغییر وضع جهان قائل نیست؛ چرا که انسان تنها هنگامی میتواند پاسخ دهد که مورد خطاب قرار گیرد، و اکنون تنها امکان ما، مهیا ساختن آمادگی برای پاسخ به این خطاب است.
کلیدواژهها: مارتین هایدگر، وجود، گشت، تراژدی، سرآغاز، فروشد، عمل، بیمأوایی، زبان، شاعری.
- Abstract
-
Abstract
This study aims to illuminate the significance of tragedy for the thinking of Martin Heidegger. Here, tragedy is not only considered as a literary genre, but also a general concept of which tragic poetry is a part and example; because after the turning in his thinking, he calls our era as a tragic era – not in the stereotype sense of mourning or the sad.
On the other hand, tragedy, like the surviving fragments of early Greek thinkers such as Heraclitus, Parmenides, and Anaximander, belongs to the era when pure and original thought, founded in the understanding of Being and ingrained with human life and action, was being thought, a poetic thinking that had a poetic language. At that time, metaphysics, with its sight that sees the world and man from a distance and as an object, had not yet begun. but today, after centuries of the dominance of metaphysics and its rationalized language, true thinking is not possible without returning to that beginning and recovering its fundamental concepts. Whether to understand metaphysics and forgetfulness of Being or to pass it and reach another beginning in which Being comes to thinking, we must return to the origins of metaphysics and the original poetic language.
To save modern human being from the darkness of the world, alienation with himself and mastery of technology - a view that sees nature and man himself only as resources to be stored for consumption - and reaching true freedom in clearing of the event of truth of Being, will occure only by thinking of the origin through the original uncanniness and its consequence, that is tragic downgoing into it.
Though saving is there, Heidegger does not consider an immediate role for human and his thinking in changing the current state of the world, except through thinking and poetizing; because man can only respond when he is addressed, and now our only possibility is to prepare a readiness to respond to this address.
Keywords: beginning, Being, downgoing, language, Martin Heidegger, poetry, practice (praxis), tragedy, the turning, uncanniness.