
پگاه میرعالی حسینیه
چالش ترجمه گفتارهای عاطفی در زیرنویس فارسی فیلم سه گانه سه رنگ اثر کریشتوف کیشلوفسکی
- دانشجو
- پگاه میرعالی حسینیه
- استاد راهنما
- فرناز ساسانی
- استاد مشاور
- صدیقه شرکت مقدم
- استاد داور
- مینا مظهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۰:۰۰
- چکیده
-
در زیرنویس فیلم، چالش انتقال گفتار احساسی که به زبان دیگر بیان میشود با گذار از گفتگوی شفاهی به نوشتاری در زیر نویس دوچندان میشود. بدین ترتیب پارامترهای تمیز دهندهی گفتار از نوشتار در سینما چه در سطح زبان گفتاری(دیالوگ) و چه نوشتاری (زیرنویس) دارای پیچیدگیهایی هستند. در این پژوهش، هدف ما بررسی انتقال گفتارهای عاطفی شخصیتهای فیلم سه گانه سه رنگ اثر کریشتوف کیشلوفسکی که درامی روانشناختی متمرکز بر عناصر روانی بشر است، در زیرنویس فارسی موجود از این اثر با تکیه بر نشانههای بینا نشانهای و با توجه به نظریه هیجانی رابرت پلاچیک خواهد بود. به نظر پلاچیک، تمام انسانها، مستقل از زمینهی فرهنگیشان، ذاتاً به یک مجموعه از هیجانهای پایه مجهزند. او رویکردی روانشناختی-تکاملی را در دسته بندی هیجانات برای پاسخهای عمومی هیجانی ارائه داد و براساس این نظریه هشت نوع هیجان اصلی وجود دارد و هیجانهای دیگر از ترکیب این هیجانهای اصلی حاصل میشوند.
در جریان زیرنویس، عمل ترجمه با توجه به اهمیت گفتمان عاطفی شخصیتهای فیلم پیچیدهتر می شود. از نقطه نظر زبانشناسی و ترجمه نیز با محدودیتهای بسیاری در سطح نحوی، واژگانی و معناشناسی روبهرو هستیم که بر محصول نهایی ترجمه متاثرند و مترجم را وادار به تطبیق پذیری ترجمهاش میکنند.
- Abstract
-
Dans le cas du sous-titrage, le défi de rendre une émotion verbalement exprimée dans une autre langue est doublé par le passage de l’oral des dialogues à l’écrit du sous-titrage. Ainsi les paramètres de distinction entre l’oralité et l’écriture sont bousculés soit par la langue parlée au cinéma soit par les sous-titres. Notre objectif dans cette recherche est de réfléchir sur le transfert des paroles émotionnelles des personnages de la trilogie des Trois couleurs de Krzysztof Kie?lowski dans le sous-titrage persan, en nous focalisant sur les signes intersémiotiques afin d’étudier les traits distinctifs du sous-titrage de ces films selon la théorie psycho-évolutionniste des émotions de Robert Plutchik. D’après lui, tous les êtres humains, quelle que soit leur origine culturelle, sont intrinsèquement dotés d'un ensemble d'émotions de base. Plutchik a développé une approche psycho-évolutionniste qui est l'une des méthodes de >Lors du sous-titrage, la traduction devient encore plus complexe vue l’importance du discours émotionnel tenu par les personnages. D’un point de vue linguistique et traductionnel, les restrictions sont nombreuses et portent aussi bien sur le lexique que sur la syntaxe et la sémantique qui ont par ailleurs un impact sur la traduction même ce qui pousse le traducteur à adapter son rendu.