مهسا فخری لو

مهسا فخری لو

عنوان پایان‌نامه

آموزش اجرایی انتقادی: برنامه درسی طراحی شده بر مبنای تفکرات نژادپرستی و اختلاف طبقاتی با نظر به فیلم اقتباسی هری پاتر و تاثیر آن بر روی درک شنیداری و عملکرد گفتاری زبان آموزان



    دانشجو مهسا فخری لو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۰ ، به راهنمایی اسمعیل علی سلیمی ، پایان نامه با عنوان "آموزش اجرایی انتقادی: برنامه درسی طراحی شده بر مبنای تفکرات نژادپرستی و اختلاف طبقاتی با نظر به فیلم اقتباسی هری پاتر و تاثیر آن بر روی درک شنیداری و عملکرد گفتاری زبان آموزان" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    مهسا فخری لو
    استاد راهنما
    اسمعیل علی سلیمی
    استاد مشاور
    سوسن پورصنعتی
    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگليسي
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۷
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع
    ۱۶:۳۰

    چکیده

    در دنیای نابرابر و ناعادلانه سرشار از تبعیض‌های امروزی، آموزش‌ اجرایی انتقادی (CPP) ابزار مناسبی برای افزایش آگاهی و توانایی‌ تفکر انتقادی فراگیران فراهم می‌آورد تا با چنین مسائلی در دنیای واقعی رو به رو شوند. پیوند مجدد ادبیات با آموزش زبان می تواند انگیزه زبان آموزان و همچنین آگاهی فرهنگی را به شدت بهبود بخشد. بنابراین، این مطالعه با استفاده از embedded experimental design، ایدئولوژی های نژادپرستی و اختلاف طبقاتی از کتاب و فیلم اقتباسی هری پاتر و تالار اسرار استخراج و در یک طرح درس طراحی شده در قالب CPP مورد استفاده قرار داد. در ادامه، تأثیر طرح درس طراحی شده بر درک شنیداری و عملکرد گفتاری زبان آموزان سطح متوسط زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، در آخرین مرحله مطالعه به نگرش فراگیران نسبت به استفاده از ادبیات و CPP در کلاس به منظور شناخت و مقابله با نژادپرستی و اختلاف طبقاتی پرداخته شد. برای دستیابی به اهداف، دومین کتاب هری پاتر و اقتباس سینمایی آن بر اساس نظریه نژاد انتقادی ( (CRTو نظریه مارکسیستی مورد تحلیل قرار گرفته شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تجزیه و تحلیل، طرح درس در قالب CPP بر اساس مدل برنامه‌ریزی معکوس   (BPM)طراحی شد. سپس ۶۰ شرکت کننده در سطح متوسط به طور تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از تست OPT همگنی آنها تضمین گردید. شرکت کنندگان به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و گروه آزمایش ۱۳ جلسه آزمایشی دریافت کردند. بخش‌های شنیداری آیلتس و گفتاری PET برای هر دو گروه قبل و بعد از جلسات اجرا شد تا تأثیر طرح درس طراحی‌شده بر درک شنیداری و عملکرد گفتاری شرکت‌کنندگان بررسی شود. تجزیه و تحلیل داده‌ها در این مرحله با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد که نتایج آن نشان داد که زبان‌آموزان متوسط زبان انگلیسی در گروه آزمایشی که آموزش خود را از طریق ادغام ادبیات با برنامه‌های درسی آموزش زبان انگلیسی در قالب آموزش نمایشی انتقادی دریافت کرده‌اند به طور قابل توجهی از همتایان خود در گروه کنترل که چنین دستورالعملی را دریافت نکردند، بهتر عمل کردند. در آخرین مرحله از مطالعه، ۱۰ شرکت‌کننده از گروه آزمایشی به منظور بررسی نگرش زبان‌آموزان نسبت به استفاده از ادبیات و CPP در کلاس‌های درس زبان، به یک مصاحبه نیمه ساختاریافته پیوستند. یافته‌ها عمدتاً نشان داد که فراگیران این تجربه را لذت‌بخش و آگاهی‌بخش می‌دانند که به آنها کمک می‌کند دیدگاه‌های جدیدی نسبت به آثار ادبی و محیط اطراف خود پیدا کنند. آنها همچنین گزارش دادند که این تجربه حس همدلی آنها را بهبود می بخشد و آنها را وادار می کند تا به این فکر کنند که در مواجهه با مشکلات مشابه چگونه واکنش نشان دهند و راه حل‎هایی برای حل چنین مسائلی کشف کنند. یافته‌ها می‌توانند پیامدهای عملی برای معلمان و فراگیران داشته باشند تا آگاهی خود را افزایش دهند و نویسندگان کتب درسی را ترغیب کند تا ادبیات را در برنامه‌های درسی آموزش زبان بگنجانند، علاوه بر این از ویژگی‌های مفید CPP در طراحی فعالیت‌ها و تمرین‌ها بهره جویند.

    Abstract

      In today’s unequal

    and unjust world of discriminations, Critical Performative Pedagogy (CPP) provides a favorable means for raising the learners’ awareness and critical thinking abilities in order to confront such issues in the real world. Reuniting literature with language teaching can highly improve the learners’ motivation as well as cultural awarene   therefore, by adopting an embedded experimental design, racism and classism ideologies were extracted from Harry Potter and the Chamber of Secrets book and movie adaptation, and used in a lesson plan designed in the form of CPP. Subsequently, the effect of the designed lesson plan was investigated on intermediate EFL learners’ listening comprehension and speaking performance. Finally, the last phase of the study dealt with the learners’ attitudes toward using literature and CPP in class in order to recognize and confront racism and classism. In order to achieve the aims, the second Harry Potter book and its movie adaptation were analyzed based on critical race theory (CRT) and Marxist theory. Based on the results obtained from the analysis, a lesson plan was designed in the form of CPP based on the Backwards Planning Model (BPM). Then, ۶۰ intermediate participants were selected randomly, and the use of a quick OPT ensured their homogeneity. Following the purpose of the study, the participants were divided into two groups – experimental and control – and the experimental group received ۱۳ sessions of treatment. IELTS listening and PET speaking sections were administered to both groups before and after the treatment sessions to examine the effect of the designed lesson plan on the participants’ listening comprehension and speaking performance. The data analysis, at this point, was carried out by Analysis of Covariance (ANCOVA), whose results revealed that the intermediate EFL learners in the experimental group who received their instruction through integration of literature with EFL teaching curricula in the form of critical performative pedagogy, using a lesson plan derived from Harry Potter movie adaptations, significantly outperformed their counterparts in the control group who did not receive such instruction. In the last phase of the study, ۱۰ participants from the experimental group joined a semi-structured interview in order to explore the learners’ attitudes toward the use of literature and CPP in language classroom. The findings mainly showed that the learners perceived the experience as enjoyable and enlightening, which helped them find new perspectives and outlooks toward the literary works and their surrounding environment. They also reported that the experience improved their sense of empathy and made them think about how they would react when facing similar problems and discover solutions for solving such issues. Findings can have practical implications for teachers and learners to raise their awareness and for materials developers to include literature in language teaching curricula, in addition to beneficial features of CPP in task and activity designing.