فاطمه مرادی

فاطمه مرادی

عنوان پایان‌نامه

تأثیر متقابل یادگیری زبان انگلیسی با سلامت اجتماعی فراگیران زبان انگلیسی: یک دیدگاه اجتماعی-روانی



    دانشجو فاطمه مرادی در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰ ، به راهنمایی اسمعیل علی سلیمی ، پایان نامه با عنوان "تأثیر متقابل یادگیری زبان انگلیسی با سلامت اجتماعی فراگیران زبان انگلیسی: یک دیدگاه اجتماعی-روانی" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    فاطمه مرادی
    استاد راهنما
    اسمعیل علی سلیمی
    استاد مشاور
    زری سعیدی طلب
    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگليسي
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۷
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع
    ۱۵:۰۰

    چکیده

      چکیده با افزایش تقاضای جهانی برای یادگیری زبان انگلیسی، این موضوع که چگونه یادگیری این زبان بر سلامت اجتماعی زبان آموزان تأثیر می گذارد، به طور فزاینده ای مهم شده است. با توجه به این موضوع، مطالعه ای جامع به منظور بررسی تجربیات عاطفی و اجتماعی دانشجویان زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با رابطه زبان انگلیسی و سلامت اجتماعی انجام شد. این تحقیق با هدف روشن کردن تأثیراتی که تسلط بر زبان انگلیسی ممکن است بر سلامت اجتماعی افراد داشته باشد و چگونگی تأثیر آن بر تعاملات آنها در جامعه صورت پذیرفت. این مطالعه میکس در دو مرحله مجزا و با استفاده از هر دو رویکرد کمی و کیفی انجام شد. در مرحله کمی ، نمونه ای متشکل از ۲۶۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در گرایش های مترجی زبان انگلیسی و ادبیات انگلیسی با استفاده از پرسشنامه سلامت اجتماعی اجتماعی کییز (۱۹۹۸) مورد بررسی قرار گرفتند. مرحله کیفی شامل مصاحبه‌ نیمه ساختاریافنه با ۱۵ نفر از این دانش‌آموزان بود که هدف آن بررسی تجربیات عاطفی و اجتماعی مربوط به تأثیر یادگیری زبان بر جنبه‌های مختلف سلامت اجتماعی بود. بر اساس تحلیل های توصیفی و استنباطی جامع می توان نتیجه گرفت که میانگین نمره سلامت اجتماعی دانشجویان ۹۶/۱۶±۰۲/۱۰۰ تعیین شد که نشان دهنده سطح بسیار مطلوب سلامت اجتماعی است. این یافته‌ها بیشتر توسط نتایج آزمون مقطعی والیس تأیید شد، که نشان داد هیچ رابطه معناداری بین سلامت اجتماعی و ابعاد مختلف آن در دوره‌های مختلف تحصیلی وجود ندارد. با این حال، افزایش قابل توجهی در مشارکت اجتماعی در میان دانش‌آموزان در طول تحصیلشان وجود داشت که بر تأثیر بالقوه محیط‌های دانشگاهی بر سلامت اجتماعی کلی تأکید می‌کرد. بر اساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون، یک رابطه قوی و از نظر آماری معنادار بین سن افراد و سطوح انسجام اجتماعی و مشارکت آنها وجود دارد. تحقیق در مورد سلامت اجتماعی زبان آموزان پیامدهای گسترده ای دارد، زیرا مستقیماً بر جنبه های مختلف مشارکت تحصیلی و سلامت روانی کلی آنها تأثیر می گذارد. این شامل عواملی مانند انگیزه، عزت نفس، شکل گیری هویت و روابط بین فردی است که همگی در موفقیت تحصیلی فرد نقش تعیین کننده ای دارند. علاوه بر این، تأثیرات سلامت اجتماعی بر زبان آموزان فراتر از فعالیت های تحصیلی آنها است و می تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت کلی روحی و عاطفی آنها تأثیر بگذارد. به این ترتیب، اولویت‌بندی و ترویج تجربیات اجتماعی مثبت برای زبان‌آموزان در ایجاد یک محیط یادگیری حمایتی که در نهایت به توسعه همه‌جانبه آنها کمک می‌کند، بسیار مهم است. کلمات کلیدی: سلامت اجتماعی، زبان آموزان، زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی

    Abstract

      Abstract As the global demand for English proficiency continues to rise, the issue of how learning this language impacts the social well-being of learners has become increasingly significant. In light of this, a comprehensive study was undertaken to examine the emotional and social experiences of students at Allameh Tabatabai University in their pursuit of English as a foreign language. This research aimed to shed light on the effects that mastering English may have on individuals' overall well-being and how it influences their interactions within society. This mixed-methods study was conducted in two distinct phases, utilizing both quantitative and qualitative approaches. In the initial quantitative phase, a sample of ۲۶۰ students from Allameh Tabatabaei University in Tehran, majoring in English Ttranslation and English Literature, were surveyed using the Keyes Social well-being Questionnaire (۱۹۹۸). The following qualitative phase involved in-depth interviews with ۱۵ of these students, aimed at capturing their emotional and social experiences related to the influence of language learning on various aspects of social well-being. Based on the comprehensive descriptive and inferential analyses, it can be concluded that the average social well-being score of the students was determined to be ۱۰۰.۰۲±۱۶.۹۶, indicating a highly favorable level of social well-being. These findings were further supported by the results of the cross-sectional Wallis test, which revealed no significant relationship between social well-being and its various dimentions across different academic terms. However, there was a notable increase in social contribution among students during their education, underscoring the potential impact of academic settings on overall social well-being. Based on the results of Pearson's correlation test, a strong and statistically significant relationship exists between an individual's age and their levels of social integration and contribution. The research on language learner social well-being has far-reaching implications, as it directly impacts multiple facets of their academic involvement and overarching psychological wellness. This encompasses factors such as motivation, self-esteem, identity formation, and interpersonal relationships, all of which play crucial roles in an individual's educational success. Furthermore, the effects of social well-being on language learners extend beyond their academic pursuits and can significantly influence their overall mental and emotional state. As such, prioritizing and promoting positive social experiences for language learners is paramount in fostering a supportive learning environment that ultimately contributes to their holistic development. Keywords: social well-being, EFL, ELL