ناهید سوختانلو

ناهید سوختانلو

عنوان پایان‌نامه

مسئله تمایز ( وجود از ماهیت ) و عروض از دیدگاه فارابی و ابن سینا و مقایسه آن با فلسفه افلاطونی ( بوئثیوس )



    دانشجو ناهید سوختانلو در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی قاسم پورحسن درزی ، پایان نامه با عنوان "مسئله تمایز ( وجود از ماهیت ) و عروض از دیدگاه فارابی و ابن سینا و مقایسه آن با فلسفه افلاطونی ( بوئثیوس )" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    قاسم پورحسن درزی
    استاد داور
    یوسف نوظهور
    رشته تحصیلی
    فلسفه و كلام اسلامي
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      بحث

    درباره وجود و ماهیت و رابطه میان آنها از مباحث بنیـادین فلـسفه اسـت و از جهـات گونـاگون می­توان تصاویری از این رابطه را در قالب تمایز طبیعی، منطقی و فلـسفی نـشان داد. تمایز به معنای عدم عینیت وجود و ماهیت است به این معنا که این دو نه عین یکدیگرند و نه جزئی از هم؛ و همچنین عروض وجود بر ماهیت به این معناست که وجود از لوازم و عارض بر ماهیت است نه آن که ذاتی و مقوم آن باشد. در نتیجه وجود متمایز از ماهیت می­باشد. واژه تمـایز در این موارد مشترک لفظی و در هر یک ناظر به معنای خاصی است، با وجود این در تاریخ فلـسفه بارهـا میان این معانی خلط صورت گرفته اسـت. ریشه اصلی و مبدع بحث تمایز از فارابی آغاز می‌شود و توسط ابن‌سینا بسط می­یابد. برخی ریشه بحث تمایز را به فلاسفه غرب و بعضی به ارسطو نسبت می­دهند، اما این خلاف واقع است؛ زیرا ارسطو نظام هستی­شناسی­اش بر جوهرشناسی استوار بود و توجهی به تفاوت و تمایز وجود از ماهیت نداشته است. یکی از ابداعات فارابی و فلسفه اسلامی(ابن سینا)، طرح نظریه تمایز وجود از ماهیت است. این دیدگاه تنها در پرتو فهم معنای حقیقت وجود میسر گردید. فیلسوفان اسلامی و بطور خاص فارابی و ابن‌سینا، بواسطه گسست معرفتی از سنت یونانی، کوشیدند تا وجود را متفاوت از ارسطو فهم نموده و پرسش از هستی را به سؤال از چیستی شیء فرو نکاهند. فارابی نخستین کسی است که بحث تمایز وجود از ماهیت را با عنوان اختلاف وجود و موجود در کتاب الحروف مطرح کرد و بعد در نظریه فیض بـا تقـسیم موجود به واجب و ممکن و تحلیل واقعیت ممکنات به وجود و ماهیت، مسأله تمـایز فلـسفی را مطـرح کرد. وی همچنین مثال انسان را با این عنوان که وجود و ماهیت نه عین یکدیگر و نه جزئی از هم بلکه متباین از یکدیگرند، به تمایز وجود از ماهیت اشاره می­کند. ابن سینا پس از فارابی به صورت نظام­مندتر به بحث تمایز وجود از ماهیت پرداخت. از مهم­ترین آنها مثال مثلث است که می­گوید ماهیت و وجود مثلث نه عین یکدیگر و نه جزئی از هم هستند. می­توان مثال مثلت را الهام گرفته از مثال انسان فارابی دانست. وی همچنین با طرح وجود واجب و ممکن و نظام تشکیک در عالم به اختلاف وجود و ماهیت اشاره می­کند و بعد ابن سینا این بحث را مبنای مابعدالطبیعه خود قرار داد و به استخراج لـوازم فلـسفی آن در حـوزه­هـای مختلف پرداخت. برخی به تمایز وجودی وجود از ماهیت و عروض وجود از ماهیت اشکال وارد کرده­اند. از جمله آن فیلسوفان سهروردی می­باشد. همچنین یکی از کسانی که نسبت به تمایز ماهیت از وجود طرح اشکال کرده، ابن رشد است. وی درباره رابطه وجود و ماهیت و عروض وجود بر ماهیت ابن سینا را متهم به سوء فهم و بدعت می­کرد و می­پنداشت که ابن سینا میان معانی مختلف وجود و واحد خلط کرده و گرفتار مغالطه اشتراک لفظی شده درحالی­که در واقع خود ابن رشد معنای عرضی بودن وجود از دیدگاه ابن سینا را به درستی و به طور صحیح در نیافته بود. افلوطین و بوئثیوس از دیگر فیلسوفانی هستند که تمایز وجود از ماهیت را به آنها نسبت می­دهند. افلوطین با طرح مسئله احد و بوئثیوس با طرح وجود عام و خاص اشاره به مسئله تمایز دارند. اما آنچه حائز اهمیت است اینکه مسئله تمایز در فلسفه نوافلاطونی، تمایز مطرح شده در فلسفه فارابی و ابن سینا نیست.
    Abstract

      The discussion about the existence and nature and the relationship between them is one of the fundamental topics of philosophy, and from various aspects, images of this relationship can be shown in the form of natural, logical, and philosophical distinctions. Distinction means the lack of objectivity of existence and nature, in the sense that these two are neither the same nor a part of each other,and also the addition of existence over nature means that existence is an accessory to nature, not which is inherent . As a result, existence is distinct from nature. In these cases, the word common distinction is literal And each of them refers to a specific meaning ، Despite this, in the history of philosophy, there has been confusion between these meanings many times. The original and original origin of the discussion of distinction begins with Farabi and is expanded by Ibn Sina. Some attribute the discussion of distinction to Western philosophers and some attribute the origin of the discussion to Aristotle, but this is the opposite of the truth because Aristotle's ontological system was based on essence and did not pay attention to the difference between existence and nature. One of the innovations of Farabi and Islamic philosophy (Ibn Sina) is the theory of distinguishing existence from nature. This view was possible only in the light of understanding the meaning of truth. Islamic philosophers, especially Al-Farabi and Avicenna, tried to understand existence differently from Aristotle and to not reduce the question of existence to the question of what an object is. Farabi is the first person who discussed the distinction between existence and nature as the difference between existence and Available in the Book of Letters, and then in the theory of grace, he raised the issue of philosophical distinction by dividing existence into obligatory and possible and analyzing the reality of possibilities into existence and essence. He also mentions the example of human beings with the title that existence and nature are neither the same nor a part of each other but different from each other, pointing to the difference between existence and nature. After Farabi, Ibn Sina discussed the distinction between existence and nature in a more systematic way. One of the most important of them is the example of a triangle, which says that the nature and existence of a triangle are neither the same nor a part of each other. It can be considered as an example i  ired by the Human example Farabi. He also points out the difference between existence and nature by proposing the necessary and possible existence and the system of creation in the world. And then Ibn Sina made this discussion the basis of his metaphysics and started extracting its philosophical content in different fields. Some people have added forms to the existential distinction of being from nature and the prosody of existence from the nature of have criticized . Among those philosophers is Suhrawardi. Also, one of those who raised problems regarding the distinction between nature and existence is Ibn Rushd.She accused Ibn Sina of misunderstanding and heresy regarding the relationship between existence and nature and the presentation of existence over nature.And she thought that Ibn Sina confused the different meanings of existence and unity and fell into the fallacy of verbal sharing. While in fact, Ibn Rushd herself did not understand the meaning of transversal existence from Ibn Sina's point of view. Plotinus and Boethius are among the other philosophers who attribute the distinction between existence and essence to them. Plotinus with the theme (the one) or ahad and Boethius refer to the problem of distinction with the scheme of general and particular existence. . But what is important is that the issue of distinction in Neoplatonic philosophy is not the distinction raised in the philosophy of Farabi and Ibn Sina