عرفان آرامش دل

عرفان آرامش دل

عنوان پایان‌نامه

نقد ارسطو از هستی شناسی اعداد در نظام افلاطونی با تأکید بر تفاسیر معاصر



    دانشجو عرفان آرامش دل در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۰ ، به راهنمایی حسین کلباسی اشتری ، پایان نامه با عنوان "نقد ارسطو از هستی شناسی اعداد در نظام افلاطونی با تأکید بر تفاسیر معاصر" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    حسین کلباسی اشتری
    استاد مشاور
    مهدی بهنیافر
    استاد داور
    یوسف نوظهور
    رشته تحصیلی
    فلسفه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۱۰۶[۲۰۱۰۶]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۲۰۶
    تاریخ دفاع
    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۱۳:۰۰

    چکیده

    ارسطو در رسالات مختلفی، به‌خصوص متافیزیک، چنین گواهی‌ای دربار? نظری? مُثُل داده است که افلاطون مبادیِ ایده‌ها را با مبادیِ عدد یکسان گرفته و به بیانی دیگر، ساختارِ ایده‌ها کاملاً به شکل عددی توصیف می‌شده؛ این نظریه‌ایست که به‌عنوان «نظری? اعداد مثالی» معروف گشته است. بنابر روایت ارسطو، به‌علاو? اینکه در نظام افلاطونی اعداد مثالی مطرح‌اند، مرتبه‌ای نازل‌تری از اعداد نسبت به اعداد ایدئال نیز وجود دارد که او آنان را اعداد و موضوعات حسابی و ریاضیاتی در نظر می‌گیرد و در سپس خودِ محسوسات نیز به‌طریقی دیگر به‌عنوان عدد شناسایی می‌شدند. آنچه این قضیه را دشوار می‌کند، تنها گفته‌ها و انتقادهای پیچیده و غامض ارسطو نیست، بلکه بزرگ‌ترین مانعی که در این زمینه پیش روی محققان همواره وجود داشته این است که در هیچ‌کدام از محاورات افلاطون چنین چیزی، لااقل به‌صراحت، بیان نشده است. ما در این پژوهش ابتدا ریشه‌های فیثاغوری اندیش? افلاطون را بررسی می‌کنیم؛ اهمیت این فصل در این است که ارسطو اصرار داشته افلاطون در طرحِ نظری? اعداد مثالی و در کلّ نگاه ریاضیاتی به‌جهان تحت تأثیران فیثاغوریان قرار داشته است. ما با کنار هم قرار دادنِ مدارک تاریخی گوناگون، به انشعابِ مهمِ فیثاغوریانِ متقدّم، که به دو جریانِ ریاضیاتی‌ها و آکوسماتیک‌ها تقسیم شدند، رسیدیم و سعی کردیم رابط? افلاطون با فیثاغوریان را با در نظر گرفتن این انشعاب بررسی کنیم و بر روایتِ ارسطو در مورد فیثاغوری بودن افلاطون تأمّل کنیم. در فصل بعدی، به این پرسش پرداختیم که اگر افلاطون، نظریاتی همچون اعداد مثالی را در محاورات ثبت نکرده، پس ارسطو آنان را از کدام مرجع برگرفته و به نقد مفصّل آن پرداخته؟ چنان‌که در افلاطون‌پژوهی‌های معاصر معروف است، افلاطون آموزه‌هایی به اصطلاح نانوشته داشته است که آنان را بنابر ترجیح خود، به‌شکل شفاهی در درون آکادمی تعلیم داده. ما با استناد به آثار مفسران معاصر، همچون اعضای مکتب توبینگن، هارولد چرنیس، دیوید راس، جان فیندلی، هانس گادمر و ورنر یگر و ... سعی کردیم ابتدا صحتِ تاریخیِ وجودِ آموزه‌های نانوشته را اثبات کنیم و سپس جزئیات تاریخی و فلسفی بیشتری از آن به‌دست دهیم. پس از اینکه در دو فصل ابتدایی تمهیداتِ کافی‌ای برای پرداخت به نظری? اعداد مثالی فراهم نمودیم، در فصل پایانی مستقیماً به این موضوع پرداختیم و پس از بازسازیِ گزارش ارسطو از هستی‌شناسی اعداد افلاطونی از طریق شناساییِ مهم‌ترین مفاد و مضامین گزارش او، سعی کردیم روایتِ انتقادیِ او را از راهِ تطبیق با آموزه‌های احتمالیِ افلاطون در مورد اعداد و ایده‌ها، مورد سنجش قرار دهیم.

      

    Abstract

    In various treatises, particularly in the Metaphysics, Aristotle testifies that Plato identified the principles of the Ideas with the principles of numbers; in other words, the structure of Ideas was entirely described in numerical terms. This theory is known as the "theory of ideal numbers." According to Aristotle's account, in addition to the ideal numbers in Plato's system, there exists a lower order of numbers compared to the ideal numbers, which he considered as arithmetic and mathematical numbers and objects. Furthermore, even the sensibles were, in another way, recognized as numbers. The challenge in understanding this matter is not only the complex and intricate statements and criticisms of Aristotle but also the significant obstacle that no such concept is explicitly mentioned in any of Plato's dialogues.In this study, we first examine the Pythagorean roots of Plato's thought; the importance of this chapter lies in Aristotle's insistence that Plato was influenced by the Pythagoreans in formulating the theory of ideal numbers and the overall mathematical perspective on the world. By assembling various historical evidence, we have reached the significant division among the early Pythagoreans, who split into two streams: the mathematicians and the akousmatics. We have tried to examine Plato's relationship with the Pythagoreans considering this division and reflect on Aristotle's account of Plato's Pythagoreanism. In the following chapter, we addressed the question: if Plato did not record theories such as ideal numbers in his dialogues, from which source did Aristotle derive and extensively critique them? As is well-known in contemporary Platonic studies, Plato had so-called unwritten doctrines, which he preferred to teach orally within the Academy. By referring to the works of contemporary interpreters, such as the members of the Tübingen School, Harold Cherniss, David Ross, John Findlay, Hans Gadamer, Werner Jaeger, and others, we first attempted to establish the historical validity of the existence of unwritten doctrines and then provide more historical and philosophical details about them. After laying sufficient groundwork in the first two chapters to address the theory of ideal numbers, we devoted the final chapter directly to this topic. After reconstructing Aristotle's account of the ontology of Platonic numbers by identifying the most important aspects and themes of his report, we sought to assess his critical account by comparing it with Plato's possible doctrines regarding numbers and Ideas.