
مهدی چینی ساز
تحلیل اثار اکبر رادی از منظر فرانقش اندیشگانی دستور نقش گرای نظام مند هلیدی
- رشته تحصیلی
- زبان شناسي همگاني
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- ۰۹:۰۰
- چکیده
-
ایجاد پل ارتباطی بین دو حوزهی ادبی و زبانشناختی برای دستیابی به الگوهای سبکی، در نگاه هلیدی[۱] دانشمند زبانشناسی ایدهی بسیار جالبی رسید. او با معرفی دستوری که به دستور نظاممند نقشگرای[۲] هلیدی معروف است، وجهای کاملا علمی به این نوع تحلیلها داد. مقدار زیادی از تجربه روزانه ما بوسیله اعمال، رویدادها، تفکرات و تصورات ما شکل میگیرند و تعریف میشوند و نظام زبان این نقش مهم را بر عهده دارد که اعمال و اقدامات گوناگون جهان را منعکس کند. بدین معنی که زبان قابلیت بازنمایی اعمال، گفتار و تفکرات ما را دارد. در دستور نقشگرا، فرانقش تجربی با ارائه الگوهای تجربه در متون گفتاری و نوشتاری، این نقش زبان را برعهده دارد.
از آنجا که رویکرد نقشگرایانهی هلیدی از روشهای مهم در تحلیل گفتمان متن است در این پژوهش سعی شده که ? نمایشنامه از اکبر رادی (آهسته با گل سرخ، پشت شیشهها، ارثیهی ایرانی، در مه بخوان) که نمایشنامهنویسی رئال است و سعی کرده است بازنمودی از واقعیت پیرامون ما را به نمایش گذارد، از طریق این دستور تحلیل و بررسی گردد. این ارتباط ذاتی بین ادبیات نماشی و زبانشناسی مورد توجه زبانشناسان واقع شده و هر ساله پژوهشهای زبانشناختی زیادی بر روی گفتمان نمایشی و در کل نماشنامهها صورت میگیرد. هلیدی زبان را تجربهی آدمی از دنیای اطراف میداند و در مدل مورد ارائهی خود بافت را از مهمترین قسمتها میداند و از آنجایی که تئاتر بازنمودی از دنیای بیرون بر روی صحنه است این انگاره چارچوب مناسبی برای بررسی نماشنامهها است. تلاشهایی برای بررسی و تحلیل سبک و روش اکبر رادی در نمایشنامههایش صورت گرفته است اما تا کنون بصورت مشخص از منظر فرانقش اندیشگانی و دیدگاه هلیدی مورد بررسی قرار نگرفته است.
- Abstract
-
Creating a bridge between the two fields of literature and linguistics to achieve stylistic patterns was a very interesting idea in the eyes of Halliday, a linguistics scientist. he gave a completely scientific aspect to this type of analysis by introducing a grammar known as Systemic Function Grammar. A large amount of our daily experience is formed and defined by our actions, events, thoughts and imaginations, and the language system has the important role of reflecting the various actions and actions of the world. This means that language has the ability to represent our actions, speech and thoughts.in the Systemic Functional Grammar, Experiential Metafunction assumes this role of language by presenting patterns of experience in spoken and written texts.
Since Halliday's Functional approach is one of the important methods in the analysis of the discourse of the text, in this research, it has been tried to Analysis ۴ plays of Akbar Radi who is a realist playwright and has tried to represent the reality around us, through this grammar. This inherent connection between dramatic literature and linguistics has attracted the attention of linguists, and every year many linguistic research are conducted on dramatic discourse and plays as a whole. Halliday considers language to be a person's experience of the world around him/her, and in his presented model, he considers context to be one of the most important parts. And since the theater is a representation of the outside world on the stage, this theory is a suitable framework for examining plays. Attempts have been made to analyze Akbar Radi's style and method in his plays But so far, it has not been investigated in a specific way from the point of view Ideational Metafunction and Halliday’s point of view.