معصومه اله قلی

معصومه اله قلی

عنوان پایان‌نامه

تکنیک های به کارگیری شخصیت ها بر اساس شکاف و نابرابری اجتماعی در رمان های تانک از عالیه ممدوح و چشمهایش اثر بزرگ علوی



    دانشجو معصومه اله قلی در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰ ، به راهنمایی رضا ناظمیان ، پایان نامه با عنوان "تکنیک های به کارگیری شخصیت ها بر اساس شکاف و نابرابری اجتماعی در رمان های تانک از عالیه ممدوح و چشمهایش اثر بزرگ علوی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۷
    تاریخ دفاع
    ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع
    ۱۷:۰۰

    چکیده

    چکیده:

    از موضوعات قابل تامل برای نویسندگان موضوعات اجتماعی می‌باشد که نویسندگان با توجه به مسئله افزایش فاصله طبقاتی و نابرابری اجتماعی سعی می‌کنند در نوشته‌های داستانی خود به آنها توجه کنند. این پژوهش به دو رمان التانکی از نویسنده عراقی عالیه ممدوح و چشمهایش از نویسنده ایرانی بزرگ علوی می‌پردازد و تکنیک ‌های شخصیت پردازی در آنها را با تمرکز بر شکاف و نابرابری اجتماعی بررسی می­کند.

    با مروری بر رمان‌های معاصر می‌توان دید که شخصیت پردازی به دو   صورت مستقیم و غیر مستقیم   صورت گرفته است. این دو رمان واقع‌گرایانه است ، می‌توان به تفاوت‌ها و شباهت‌های دو محیط و دو کشور ایران و عراق درمسائل نابرابری اجتماعی که شامل: مسائل سیاسی ،اقتصادی ، فرهنگی، جنسیتی، شغلی و آموزشی و...توجه کرد و با تطبیق آنها به نوع نگرش نویسندگان آن نزدیک شد و تاثیر آن، بر جامعه را مورد بررسی قرار داد. هر چه زمان می‌گذرد ارتباطات جهانی گسترش می‌یابد و شما در زمانی کوتاهی از اتفاقات جهان پیرامون با خبر می‌شوید و نیز با تبعیض‌ها و نابرابری‌ها آشناتر می‌شوید و برای رسیدن به جامعه آرمانی تلاش می‌کنید. تحلیل رمان ابزاری قدرتمند است که به ما امکان می‌دهد به عمق داستان نفوذ کرده و عناصر مختلف آن را بررسی کنیم.

    از طریق بررسی تکنیک‌های شخصیت پردازی و تحلیل داستان، موضوعات و عناصر مرتبط به شخصیت های رمان، می‌توانیم به فهم بهتری از نویسنده،   مفاهیم و پیام‌هایی که رمان منتقل می‌کند، دست یابیم. عالیه ممدوح با نامه نگاری‌ها ما را وارد عوالم هر فرد و نقطه تلاقی هر کدام با قهرمان داستان می‌کند و داستان با پیچیدگی و درهم ریختگی ما را با آنچه در آن دوره در عراق می‌گذرد آشنا می‌کند. گره داستان با گم شدن یا غائب شدن عفاف شروع می‌شود و در آخر با بزرگ شدن پاهای عفاف و بستری شدن در بیمارستان روانی و مرگ آرام او به پایان راه می‌رسد.

    رمان چشمهایش علوی با متنی ساده و جملاتی گیرا ما را به دنبال خود می‌کشد و وارد دوره‌ای از تاریخ ایران در زمان رضاشاه که اوج خفقان است می‌شویم و مردم از هم واهمه دارند و داستانی همراه با عشق و در کنارش مبارزات حزبی در داخل و خارج کشور را بیان می‌کند. گره داستان با تابلوی چشمهایش شروع و در آخر هم با باز شدن به دست قهرمان داستان و تعریف همه ارتباطش با نقاش تابلو، تمام می‌شود. اختلاف طبقاتی عاملی موثر در عملکرد اشخاص و طرز فکر شخصیت­های هر دو رمان است. این پژوهش که به شیوه توصیفی – تطبیقی انجام شده و به این نتیجه می­رسد که شباهت­ها و اختلافاتی هم در دو جامعه به چشم می‌خورد که برخاسته از شرایط سیاسی اقتصادی و فرهنگی دو جامعه است.

    کلید واژه: عالیه ممدوح، بزرگ علوی، التانکی، چشمهایش، شکاف طبقاتی، شخصیت پردازی.

    Abstract

      من المواضیع التی یجب أن یفکر فیها الکتاب هی القضایا الاجتماعیة، والتی یحاول الکتاب الاهتمام بها فی کتاباتهم الروائیة بسبب مسألة زیادة المسافة الطبقیة والتفاوت الاجتماعی. یتناول هذا البحث روایتی التنکی للکاتبة العراقیة علیاء ممدوح وشاشایش للکاتب الإیرانی الکبیر علوی ویبحث فی تقنیات التوصیف فیهما مع الترکیز على الفجوة والتفاوت الاجتماعی. ومن خلال مراجعة الروایات المعاصرة یتبین أن التوصیف یتم بطریقتین، مباشرة وغیر مباشرة. تتمیز هاتان الروایتین بالواقعیة، ویمکن الانتباه إلى أوجه الاختلاف والتشابه بین البیئتین وبلدی إیران والعراق فی قضایا عدم المساواة الاجتماعیة، والتی تشمل: القضایا السیاسیة والاقتصادیة والثقافیة والجنسانیة والمهنیة والتعلیمیة، ومن خلال وتکییفها مع نوع الموقف الذی اقترب منه مؤلفوها وفحصوا تأثیره على المجتمع. مع مرور الوقت، یتوسع التواصل العالمی، وفی وقت قصیر، ستتعرف على أحداث العالم من حولک، وستصبح أیضًا أکثر درایة بأوجه التمییز وعدم المساواة، وستحاول الوصول إلى مجتمع مثالی. یعد تحلیل الروایة أداة قویة تتیح لنا اختراق عمق القصة وفحص عناصرها المختلفة. ومن خلال فحص تقنیات التوصیف وتحلیل القصة والموضوعات والعناصر المتعلقة بشخصیات الروایة، یمکننا تحقیق فهم أفضل للمؤلف والمفاهیم والرسائل التی تنقلها الروایة. تأخذنا عالیة ممدوح إلى عوالم کل شخص ونقطة تقاطع کل شخص مع بطل القصة بحروفها وتعرفنا على ما یحدث فی العراق فی تلک الفترة بتعقیدها وارتباکها. تبدأ حبکة القصة باختفاء أو اختفاء عفاف وتنتهی أخیرًا بنمو قدمی عفاف ودخولها إلى مستشفى الأمراض العقلیة وموتها البطیء. روایة جشامیش علوی تشدنا بنصها البسیط وجملها الجذابة، وندخل فی فترة من تاریخ إیران فی زمن رضا شاه وهی ذروة الاختناق، ویخاف الناس من بعضهم البعض، وقصة بالحب، إلى جانب الصراعات الحزبیة داخل البلاد وخارجها تبدأ عقدة القصة برسم عینیه وتنتهی بفتح ید البطل ووصف علاقته برسّام اللوحة. یعد الاختلاف الطبقی عاملاً فعالاً فی تصرفات الأشخاص وطریقة تفکیر شخصیات الروایتین. وقد توصل هذا البحث، الذی أجری بطریقة وصفیة مقارنة، إلى أن هناک أوجه تشابه واختلاف فی المجتمعین، والتی تنشأ من الظروف السیاسیة والاقتصادیة والثقافیة للمجتمعین.