
انوار حسینی شکوه
زیبا شناسی زبان شعر دردیوان (اغانی القمر ) اثر شاعر عدنان الجزائری
- دانشجو
- انوار حسینی شکوه
- استاد راهنما
- رجاء ابوعلی
- استاد مشاور
- جلال مرامی
- استاد داور
- قادر پریز, رضا ناظمیان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- ۱۰:۰۰
- چکیده
-
زیبایی شناسی تصویر و زبان شعری یکی از پایه های ساختن شعر است که شاعران در طول تاریخ به آن اهمیت ویژه ایی داده اند ، و در امتداد عصور و دهور بیش از پیش به سمت خلاقیت و بلاغت خود در اوج قرار میگیرد ، چنان که شعر را این گونه می بینیم که جامه رشد و ترقی را در نردبان درخشندگی و دستیابی به اوج برتن کرده است. و این همان چیزی است که ذایقه شاعرانه شاعران خلاق آن را بوجود آورده است و از جمله کسانی که در عصر جدید به نو آوری رسیده است شاعر عدنان الجزایری از کشور شعر و شعرا، از کشور خلاقیت و توسعه ادبی، از کشور بین النهرین، که در دیوان اغانی القمر خود به آن پرداخته است.
از این رو، این پایان نامه در ابتدا و در فصل اول، بخش اول، به بررسی کلیات پژوهش می پردازد و به تعریف زیبایی شناسی تصویر شاعرانه و همچنین زیبایی شناسی زبان شعر، مفهوم تصویر و لغت می پردازد، و همچنین نظریه های ناقدان عربی و غربی در مفهوم تصویر و زبان شعر را بیان میکند، و در بخش دوم فصل اول، شرح حال شاعر، فرهنگ، ادبیات، مشارکت های شعری، نوشته ها و نشریات ادبی او را برای ما بیان میکند، و پس از توضیح کلیات در فصل اول، دیوان اغانی القمر را بر سر میز تحقیق و نقد قرار داده و در دو بخش مختلف به بررسی تحلیلی می پردازد، در قسمت اول آن را در ساختار اسم ها و تقسیم بندی های آنها مانند صفت مشبهه، اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مکان و زمان و همچنین ساختار افعال و تقسیمات آنها مانند فعل ماضی، مضارع و امر مورد بررسی قرار میدهد، و برای ما بیان میکند که شاعر چگونه توانسته از این ساختار در شعر خود استفاده کند؟، و در بخش دوم، آن را از نظر ساختار تصویری درون استعاره، تشبیه و کنایه بررسی میکند و چگونگی استفاده شاعر از بلاغت در اشعار خود و میزان موفقیتش در استفاده از ساختار تصویری را برای ما توضیح میدهد، پس از آن، پژوهش به فصل سوم می رسد و دیوان را در غربال زیبایی شناسی معجم شعری غربال می کند و آن را در منظر حوزه های معنایی مانند وطن، عشق، زن، تحلیل می کند، پس از آن به بخش دوم که بینامتنیت است و آنچه شاعر از نظر بینامتنی قرآنی در مجموعه خود آورده است می پردازد، و سپس به بخش سوم که جابجایی است را در قالب اسنادی و چگونگی استفاده شاعر از این بخش در مجموعه خود مورد بررسی قرار میدهد و در پایان نتیجه و منابع را ذکر میکند.
زیبایی شناسی تصویر و زبان شعری یکی از پایه های ساختن شعر است که شاعران در طول تاریخ به آن اهمیت داده اند ، و هر گاه عصری فرا می رسد بیش از پیش به سمت خلاقیت و بلاغت خود در اوج قرار میگیرد ، چنان که شعر را این گونه می بینیم که جامه رشد و ترقی را در نردبان درخشندگی و دستیابی به اوج را برتن کرده است. و این همان چیزی است ذایقه شاعرانه شاعران خلاق آن را بوجود آورده است و از جمله کسانی که در عصر جدید به نو آوری رسیده است شاعر عدنان الجزایری از کشور شعر و شعرا از کشور خلاقیت و توسعه ادبی از کشور بین النهرین که در دیوان اغانی القمر خود به آن پرداخته است.
از این رو، این پایان نامه در ابتدا و در فصل اول، بخش اول، به بررسی کلیات پژوهش می پردازد و به تعریف زیبایی شناسی تصویر شاعرانه و همچنین زیبایی شناسی زبان شعر، مفهوم تصویر و لغت میپردازد، و همچنین نظریه های ناقدان عربی و غربی در مفهوم تصویر و زبان در شعر را بیان میکند، و در بخش دوم فصل اول، شرح حال شاعر، فرهنگ، ادبیات، مشارکت های شعری، نوشته ها و نشریات ادبی او را برای ما توضیح می دهد، و پس از توضیح کلیات در فصل اول، دیوان اغانی القمر را بر سر میز تحقیق و نقد قرار داده و در دو بخش مختلف به بررسی تحلیلی می پردازد، در قسمت اول آن را در ساختار اسم ها و تقسیم بندی های آنها مانند صفت مشبهه، اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مکان و زمان و همچنین ساختار افعال و تقسیمات آنها مانند فعل ماضی، مضارع و امر مورد بررسی قرار میدهد و برای ما بیان میکند که شاعر چگونه توانسته از این ساختار در شعر خود استفاده کند؟ و در بخش دوم، آن را از نظر ساختار تصویری درون استعاره، تشبیه و کنایه بررسی میکند و چگونگی استفاده شاعر از بلاغت در اشعار خود و میزان موفقیتش در استفاده از ساختار تصویری را برای ما توضیح میدهد، پس از آن، پژوهش به فصل سوم می رسد و دیوان را در غربال زیبایی شناسی معجم شعری غربال می کند و آن را در منظر حوزه های معنایی مانند وطن، عشق، زن، تحلیل می کند، پس از آن به بخش دوم که بینامتنیت است و آنچه شاعر از نظر بینامتنی قرآنی در مجموعه خود آورده است می پردازد و سپس به بخش سوم که جابجایی است می پردازد و آن را قالب اسنادی و چگونگی استفاده شاعر از این بخش را در مجموعه خود مورد بررسی قرار میدهدو در پایان نتیجه و منابع را ذکر میکند.
کلید واژها: زیبا شناسی تصویری شعری، زیبا شناسی لغت شعری، زیبا شناسی فرهنگ لغت، عدنان الجزائری، دیوان شعر اغانی القمر.