پروین علمدار

پروین علمدار

عنوان پایان‌نامه

تحلیل آموزش سایه ای و بازتاب نابرابری در دبیرستان های دولتی دخترانه و پسرانه ی ایران تاثیر عوامل احتماعی فرهنگی و اقتصادی



    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگليسي
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    ساعت دفاع

    چکیده

      ایجاد شرایط یادگیری یکسان برای دانش آموزان بدون توجه به موقعیت اقتصادی-اجتماعی آنها با شرکت در آموزش سایه ای همخوانی ندارد چراکه آموزش سایه ای منجر به نابرابری بین دانش آموزان می شود. بنابر تئوری بازتولید اجتماعی، این مطالعه   به بررسی نابرابری در نتیجه ی شرکت در آموزش سایه ای در دبیرستان های دخترانه و پسرانه ی دو شهر تهران و خرم آباد پرداخته است. علاوه بر این،   میزان اقبال خانواده ها به آموزش های خصوصی زبان انگلیسی در منطقه های برخوردار و کم برخوردار این دو شهربررسی شده است.   همچنین کیفیت آموزش زبان انگلیسی را در مدارس این مناطق بررسی کرده است. به این منظور، ۷۳۰۰ دانش آموز دبیرستانی از ۱۲۰دبیرستان در مناطق برخوردار و کم برخورداردو شهر تهران و خرم آباد   انتخاب شدند.   ۳۸۵۰ دانش آموز از تهران و ۳۴۵۰ دانش آموز از خرم آباد انتخاب شدند. شرکت کنندگان در بخش کیفی ۲۰۰ دانش آموز به همراه والدینشان و ۳۰ دبیر زبان انگلیسی بودند که از نظر سنی بین ۳۸-۵۴ بودند. داده های این مطالعه در طول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به کمک پرسشنامه و مصاحبه با شرکت کنندگان و یادآوری تحریک شده جمع آوری شده است. داده های پرسشنامه از طریق مدل سلسله مراتبی آنالیز شدند. نتایج مطالعه نشان داد که دانش آموزان   دختر در مناطق برخوردار بیشتر در کلاس های خصوصی زبان انگلیسی شرکت کرده اند. علاوه بر این، تحلیل آماری نشان داد که رابطه ی معناداری بین وضعیت اقتصادی-اجتماعی دانش آموزان، شرکت در کلاس های خصوصی و نمره ی زبان اتگلیسی دانش آموزان وجود دارد. نتایج کیفی نشان  داد که دریافت نمره ی بالا، تمایل به مهاجرت، تاکید خانواده ها بر آموزش سایه ای، یادگیری زبان و گذراندن اوقات خوش دلالیل دانش آموزان برای شرکت در کلاس های خصوصی زبان بوده است. همچمین نتایج نشان داد که برخی دبیران زبان وظایف خود را   در کلاس درس به درستی انجام نمی دهند و دلایلشان این بود که دانش آموزان سوال نمی پرسند و یا بیشتر دانش آموزانشان در کلاس های خصوصی شرکت می کنند. نتایج این مطالعه نشان داد که وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده ها نقش تععین کننده ای بر میزان اقبالشان به سمت کلاس های خصوصی دارد. نتیج این مطالعه می تواند برای دانش آموزان، والدین، معلمان و تصمیم گیرنده های سیاسی در زمینه ی آموزش مفید باشد.

    Abstract

      The idea  of creating equal learning opportunitie  for all individuals, regardless of their socioeconomic background, is not compatible with participation in shadow education since it can cause inequalities among students.  ased  o  ocial reproduction theory, this mixed-methods study investigated  whether shadow education leads to any inequality perpetuated as a result of socioeconomic differences in male and female secondary schools i  two cities in Iran, Tehran and Khorramabad. Moreover, the impact of families’ socioeconomic status on the amount of resort to English supplementary activitie  was explored.  Furthermore, the study examined  the probable differences between the way  econdary school teachers teach i  two  mini-contexts of Iran deemed to be at different socioeconomic  levels. To suit the purpose, ۷۳۰۰  econdary school senior  (۳۶۵۲ females and ۳۶۴۸ males)  were selected to be examined on students’ rationales for taking part in private tuition. Participants were chosen from ۱۲۰  econdary schools (۶۰  chools from Tehran and ۶۰  from Khorramabad),  which were i  different districts and,  therefore,  at different socioeconomic levels.  A total of ۳۸۵۰  tudents were  from secondary schools i  Tehran and ۳۴۵۰ students were  from Khorramabad.  However, the participants i  the qualitative part were  ۲۰۰  econdary school seniors (۱۰۰  from Khorramabad and ۱۰۰  from Tehran) and their parents. Furthermore, ۳۰ secondary school teachers,  whose ages ranged from ۳۸-۵۴, were  randomly selected so as to be observed while they were  teaching and then interviewed through stimulated recall. Data for the present study were collected during a regular educational year (۲۰۲۲-۲۰۲۳) by  distributing a questionnaire and holding semi-structured interviews with students and their parent  on their purpose of subscribing to extracurricular English  courses. Interviews were transcribed and analyzed according to the purpose of the study.  Moreover, the questionnaire’s data was analyzed by applying  hierarchical linear regression. The finding  of the study highlighted  that students with an advantaged background had more participation in shadow education. In addition, female students in the advantaged areas of the cities were more likely to benefit from English supplementary align="justify" >