
محمود علی نیا
مطالعه ترازمانی نمادهای گفتمانی (عبارات نمایانگر تردید و یقین ) در بخش های چکیده و روش تحقیق مقالات رشته ی زبان شناسی کاربردی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- ۱۶:۰۰
- چکیده
-
نشانه های گفتمانی همواره جزو مطالب مهم مورد تحقیق و پژوهش بوده اند. وسعت این مبحث باعث شده است که همواره نیاز به مطالعات جدید در این مقوله حس شود. دو مورد از این نشانه ها که در نوشتن مقالات علمی نقش مهمی ایفا می کنند عبارات نمایانگر تردید و یقین هستند. این عبارات شامل فعل ها، اسم ها، صفت ها، و قید هایی هستند که میزان تردید یا یقین نویسنده در مورد مطلب نوشته شده را بروز می دهند. تحقیقات زیادی پیرامون این عبارات انجام شده است که اکثر آنها این نشانه ها را در بک مقطع زمانی خاص بررسی کرده اند. بنابراین نیاز به یک پژوهش ترازمانی که تغییرات در نحوه استفاده از این عبارات را در یک بازه ی زمانی بررسی کند حس می شود. مسئله ی دیگری که وجود دارد کمبود تحقیق در برخی بخش های مقالات زبان شناسی کاربردی (بخش های چکیده و روش تحقیق) در این زمینه است که در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تجزیه و تحلیل نشانه های گفتمانی (عبارات نمایانگر تردید و یقین) در بخش های چکیده و روش تحقیق مقالات علمی رشته ی زبان شناسی کاربردی به صورت ترازمانی (در طول بیست سال) می باشد.
اهداف فرعی این پژوهش عبارت اند از بررسی تغییر در تعداد و نوع نشانه های گفتمانی (عبارات نمایانگر تردید و یقین) در بخش های چکیده و روش تحقیق مقالات علمی رشته ی زبان شناسی کاربردی به صورت ترازمانی (در طول بیست سال) و بررسی وجود رابطه میان این تغییرات در بخش های مذکور می باشد.
- Abstract
-
Several research studies have been carried out in the past few decades dealing with Metadiscourse and its markers, in this case hedges and boosters, investigating this issue from various points of view in different academic genres, in this case the research article. No matter how many studies have been done on this subject, it is so vast that it always has more room for investigation. One of the perspectives from which very little research has been conducted is a diachronic one. This type of research provides insight into changes and trends in discourse communities. However, most research studies have dealt with Metadiscourse synchronically i.e. at one point in time. Another important factor is the part of the research article under study. Most past studies investigated the article as a whole or studies the discussion and conclusion sections since they express the authorial voice to the greatest extent. However, research seemed inadequate regarding abstract and especially methodology sections. The present study aimed to diachronically investigate the use of hedging and boosting devices, in terms of both frequency and most frequent devices, in the abstract and method sections of applied linguistics research articles from ۲۰۰۱ to ۲۰۲۰. It also attempted to detect any significant relationships between the use of hedges and boosters over the course of this ۲۰-year period. To this end, a corpus of ۲۰۰ research papers (۱۰ papers per year) was collected from ۵ prestigious international journals in the field of applied linguistics and a corpus design was applied. The abstract and method sections were extracted and the software program Lancsbox was used to obtain normalized frequencies, identify the most frequent devices, and find words in context. Furthermore, Jonckheere-Terpstra Test was run using and p-values were obtained to detect any significant relationships. The results revealed a number of trends. For instance, there was a fall in the use of hedges in abstract sections, while the use of boosters in this section increased. In addition, both hedges and boosters experienced a downward trend in methodology sections. Moreover, the significant trend was the decreasing use of boosting devices in method sections. The results of this study can help academic writers of the field to modify their practices, EAP instructors to adjust their syllabi according to the latest trends in their discourse community, and journals to update their principles.