
محمدصادق تقی زاده
مشارکت کاری معلمان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی و ارتباط آن با روحیه و رضایت شغلی آنها درکلاس های برخط انگلیسی : ادراکات ، علل و راه حل ها
- دانشجو
- محمدصادق تقی زاده
- استاد راهنما
- معصومه استاجی
- استاد مشاور
- امیر زند مقدم, اسمعیل علی سلیمی
- استاد داور
- فهیمه معرفت, علی درخشان حصاری, مهناز مصطفائی علائی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
تغییر سریع به سمت آموزش آنلاین، چشم انداز آموزش زبان انگلیسی را تغییر داده است و نیاز به درک عوامل مؤثر بر مشارکت کاری، روحیه و رضایت شغلی معلمان را در این محیط جدید برجسته کرده است. علیرغم حجم فزاینده تحقیقات در مورد مشارکت کاری در زمینه های آموزشی، کمبود قابل توجهی در مطالعاتی وجود دارد که به طور خاص این ساختار و پیش بینی کننده های آن را در محیط منحصر به فرد کلاس های انگلیسی آنلاین بررسی کند. با بررسی مفاهیم معلمان زبان انگلیسی زبان ایرانی از درگیری کاری و ابعاد آن، این تحقیق به دنبال درک چگونگی تعریف آنها از این مفهوم در زمینه های آموزشی آنلاین بود. علاوه بر این، این مطالعه ارتباط بین روحیه، رضایت شغلی و تعهد کاری و همچنین قدرت پیشبینی روحیه و رضایت شغلی را مورد بررسی قرار داد. همچنین هدف آن شناسایی این بود که کدام مؤلفههای روحیه و رضایت شغلی به عنوان پیشبینیکنندههای بهتر درگیری کاری عمل میکنند. در نهایت، این مطالعه بینشهایی را از شرکتکنندگان در مورد علل درگیری کاری کم و راهحلهای بالقوه برای افزایش مشارکت کاری معلم جمعآوری کرد که در نهایت به بهبود نتایج آموزشی در محیط آنلاین کمک میکند. به طور خلاصه، این تحقیق ترکیبی، که از دو مرحله مجزا تشکیل شده بود، از هر دو رویکرد کیفی و کمی برای به دست آوردن درک جامع تری از مفهوم درگیری کاری، پیامدهای بالقوه آن و پیش بینی های مثبت و منفی آن در محیط های آموزشی آنلاین استفاده کرد. در مرحله اول، ۲۱ معلم زبان انگلیسی زبان ایرانی که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، دعوت شدند تا به پرسشنامه ای باز پاسخ دهند و در یک جلسه مصاحبه آنلاین شرکت کنند. تجزیه و تحلیل محتوای دادههای جمعآوریشده نشان داد که معلمان ایرانی زبان انگلیسی، مشارکت کاری را در چهار بعد کلیدی مشارکت عاطفی، شناختی، رفتاری و اجتماعی مفهومسازی کردهاند. نتایج تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که همه شرکتکنندگان مشارکت شغلی معلم را به عنوان یک رفتار حرفهای تعیینکننده با پیامدهای قابلتوجهی برای عملکرد تحصیلی دانشآموزان، روابط معلم و دانشآموز، کیفیت تدریس و رشد حرفهای معلمان تشخیص دادند. با تکیه بر این یافتههای کیفی، همراه با بررسی گسترده ادبیات مربوطه و مقیاسهای اندازهگیری موجود، یک پرسشنامه پایان بسته برای ارزیابی مشارکت کاری معلمان ایجاد شد. سپس پرسشنامه جدید توسعه یافته با نمونه ای متشکل از ۳۰ معلم زبان انگلیسی ایرانی که از نزدیک با شرکت کنندگان هدف مطالعه مطابقت داشتند مورد آزمایش قرار گرفت. سپس برای اطمینان از پایایی و روایی پرسشنامه، بین گروهی متشکل از ۲۰۲ نفر از اساتید زبان انگلیسی زبان ایرانی توزیع شد. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) و تحلیل عاملی تاییدی (CFA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این تجزیه و تحلیلهای دقیق منجر به توسعه پرسشنامه تجدیدنظر شده درگیری شغلی معلم (TWEQ) با ۳۳ مورد بسته شد. در مرحله دوم، از گروه دیگری از معلمان زبان انگلیسی (N = ۳۳۵) که بر اساس نمونهگیری حداکثر تنوع انتخاب شده بودند، خواسته شد تا سه مقیاس خودگزارشی روحیه، رضایت شغلی و تعهد کاری را پر کنند. سپس داده های جمع آوری شده از طریق تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج CFA ارتباط قوی و مثبتی را بین روحیه، رضایت شغلی و تعهد کاری معلمان زبان انگلیسی ایرانی نشان داد. نتایج همچنین نشان داد که روحیه میتواند به طور معناداری رابطه بین رضایت شغلی معلمان زبان انگلیسی و تعهد کاری را میانجیگری کند. علاوه بر این، نتایج SEM نشان داد که هم روحیه و هم رضایت شغلی میتواند به طور قابلتوجهی به مشارکت کاری معلمان زبان انگلیسی زبان ایرانی کمک کند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که همه مؤلفههای روحیه و رضایت شغلی، به جز شدت کار، میتوانند نقش مهمی در پیشبینی درگیری کاری در بین معلمان ایرانی زبان انگلیسی داشته باشند. در این مرحله از بین ۳۳۵ شرکت کننده، ۵۳ معلم به طور داوطلبانه در جلسه مصاحبه بعدی شرکت کردند. تحلیل محتوای متن مصاحبه ها نشان داد که از دیدگاه معلمان زبان انگلیسی زبان ایرانی، مشارکت کاری معلمان در دوره های آنلاین تحت تأثیر عوامل مختلف شخصی، محیطی، نهادی و بین فردی قرار می گیرد. نتایج تجزیه و تحلیل محتوا همچنین نشان داد که بیشتر شرکتکنندگان تعامل کاری معلمان آنلاین را به شدت با روحیه و رضایت شغلی کلی آنها مرتبط میدانستند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که سطوح پایین درگیری کاری در بین مدرسان انگلیسی آنلاین را میتوان به ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی نسبت داد. علاوه بر این، همانطور که توسط معلمان زبان انگلیسی ایرانی درک می شود، موسسات آموزشی می توانند با برگزاری دوره های آموزشی منظم در زمینه آموزش آنلاین، ارائه ابزارها و منابع آموزشی موثر، افزایش کیفیت و سرعت اتصال به اینترنت، شناخت و قدردانی از معلمان، مشارکت کاری معلمان آنلاین خود را بهبود بخشند. تلاش ها، حمایت از همتایان و افزایش درآمد معلمان. در مجموع، این یافتهها میتوانند درک جدیدی از مشارکت شغلی معلمان و پیشبینیکنندههای بالقوه آن در زمینههای آموزشی آنلاین ارائه دهند.
- Abstract
-
The rapid shift to online education has transformed the landscape of English language teaching, highlighting the need to understand the factors influencing teachers’ work engagement, morale, and job satisfaction in this new environment. Despite the growing body of research on work engagement in educational contexts, there is a notable lack of studies specifically examining this construct and its predictors in the unique setting of online English ۳۳۵), chosen based on maximum variation sampling, was asked to fill out three self-reported scales of morale, job satisfaction, and work engagement. The collected data were then statistically analyzed through the confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM). The results of the CFA displayed strong, positive associations between the morale, job satisfaction, and work engagement of Iranian EFL teachers. The results also showed that morale could significantly mediate the relationship between EFL teachers’ job satisfaction and work engagement. Furthermore, the outcomes of the SEM indicated that both morale and job satisfaction could significantly contribute to Iranian EFL teachers’ work engagement. Additionally, the outcomes revealed that all components of morale and job satisfaction, except for work intensity, could serve a significant role in predicting work engagement among Iranian EFL teachers. During this phase, from among ۳۳۵ participants, ۵۳ teachers voluntarily took part in a follow-up interview session. The content analysis of the interview transcripts revealed that, from Iranian EFL teachers’ perspectives, teachers’ work engagement in online courses would be affected by various personal, environmental, institutional, and interpersonal factors. The content analysis results further indicated that most participants viewed online teachers’ work engagement as strongly connected to their morale and overall job satisfaction. Moreover, the findings demonstrated that, the low levels of work engagement among online English instructors can be attributed to a combination of internal and external factors. Additionally, as perceived by Iranian EFL teachers, educational institutions can improve their online teachers’ work engagement by running regular training courses on online education, providing effective teaching tools and resources, enhancing the quality and speed of the internet connection, recognizing and appreciating teachers’ efforts, fostering peer support, and increasing teachers’ income. Taken together, these findings can provide a new understanding of teacher work engagement and its potential predictors in online educational contexts.