زهرا قلی پور

زهرا قلی پور

عنوان پایان‌نامه

تاثیر بازخورد اصلاحی بازگویی و فرازبانی بر مهارت شفاهی زبان آموزان زبان انگلیسی با هوش زبانی و ریاضیاتی



    دانشجو زهرا قلی پور در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰ ، به راهنمایی اسمعیل علی سلیمی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر بازخورد اصلاحی بازگویی و فرازبانی بر مهارت شفاهی زبان آموزان زبان انگلیسی با هوش زبانی و ریاضیاتی" را دفاع نموده است.


    دانشجو
    زهرا قلی پور
    استاد راهنما
    اسمعیل علی سلیمی
    استاد مشاور
    امیر زند مقدم
    استاد داور
    رضا نجاتی
    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگليسي
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۱۲۲[۲۰۱۲۲]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۲۲۲
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع
    ۱۶:۰۰

    چکیده

      این مطالعه در مورد اهمیت نظریه MI و نوع مناسب بازخورد اصلاحی برای یادگیرندگان با پروفایل های مختلف MI توضیح می دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف مقایسه پیشرفت های شفاهی دانش آموزان با هوش ریاضی و زبانی بالا پس از قرار گرفتن در معرض بازخوردهای بازگویی و فرازبانی، از یک طرح پژوهشی ترکیبی استفاده کرده است. علاوه بر این. هدف آن تجزیه و تحلیل ترجیحات فراگیران در مورد نوع CF ارائه شده در کلاس درس با توجه به نوع هوش غالب زبان آموزان بود. هدف دیگر این مطالعه تحقیقی، بررسی دلایلی بود که چرا نوع خاصی از CF مورد علاقه زبان آموزان زبان انگلیسی است. برای تحقق اهداف مطالعه ۷۵ زبان آموز زبان انگلیسی پرسشنامه MI Inventory و OPT را تکمیل کردند. ۵۰ دانش آموز انتخاب و در دو کلاس مختلف بازنویسی و بازخورد فرازبانی قرار گرفتند. هر یک از این کلاس‌ها یک پیش‌آزمون گرفتند که شامل آزمون صحبت کردن PET بود. سپس طی ۱۲ جلسه درمان، از دانش آموزان خواسته شد تا تکالیف گفتاری مشابهی را بر اساس کتاب های درسی خود انجام دهند و معلم برای هر کلاس یک نوع از انواع CF ذکر شده در بالا ارائه کرد. پس از مداخلات، دانش‌آموزان در آزمون گفتاری مشابه آزمون پس‌آزمون شرکت کردند. در نهایت، برای جمع‌آوری داده‌های کیفی مطالعه، یک مصاحبه نیمه ساختاریافته برای استخراج ترجیحات CF خود فراگیران و دلایل منطقی پشت انتخاب‌های آنها انجام شد. ۱۴ دانش آموز در مصاحبه شرکت کردند که نیمی از آنها زبان آموزی باهوش زبانی و نیمی دیگر زبان اموزان با هوش ریاضی بودند. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های کمی نشان داد که در بین انواع CF، بازخورد فرازبانی بر عملکرد شفاهی زبان‌آموزان در هر دو گروه ریاضی و زبانی تأثیر می‌گذارد، در حالی که بازگویی مجدد تأثیری بر زبان‌آموزان ندارد. علاوه بر این، یادگیرندگان با هوش زبانی پس از قرار گرفتن در معرض بازخورد فرازبانی، از یادگیرندگان با هوش ریاضی بهتر عمل کردند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت که بازخورد فرازبانی بدون توجه به نوع هوش فراگیران تأثیرگذارتر بود. با این حال بازخورد فرازبانی برای یادگیرندگان با هوش زبانی مفیدتر بود. علاوه بر این، نتایج مرحله کیفی مطالعه نشان داد که به طور کلی بیشتر زبان‌آموزان با هوش ریاضی و زبانی بازخورد فرازبانی را بر بازنویسی ترجیح می‌دهند زیرا به آنها کمک می‌کند مستقیماً و به‌طور واضح از اشتباهات خود آگاه شوند.

    Abstract

      this thesis study elaborates on the importance of MI theory and the appropriate type of corrective feedback for learners with different MI profiles. Therefore the present study has employed a mixed-methods research design with the aim to compare the oral improvements of students with high mathematical and linguistic intelligences after being exposed to recast and meta-linguistic feedback. Furthermore. It aimed to analyze the learners’ preferences on the CF type provided in the EFL classroom according to their dominant type of intelligence. Another aim of this research study was to investigate the reasons why certain type of CF is more favored by EFL learners. To fulfill the aims of the study ۷۵ EFL learner completed the MI Inventory and OPT questionnaires. ۵۰ students were selected and assigned into two different recast and metalinguistic feedback classes. Each of these classes took a pre-test which included a PET speaking test. Then during ۱۲ sessions of treatment, the students were asked to perform similar speaking tasks based on their course books and the teacher provided each class with one type of above mentioned CF types. After the interventions the students took the same speaking test as the post-test. Finally, to gather the qualitative data of the study, a semi-structured interview was conducted to elicit the learners’ own CF preferences and the rationales behind their choices. ۱۴ students took part in the interview half of them were linguistically intelligent learners while the other half were mathematically intelligent ones. The results of the quantitative data analysis demonstrated that Among CF types metalinguistic feedback affected the oral performance of the learners in both mathematical and linguistic groups while recast positively while recast did not have any influence on the learners. Moreover learners with linguistic intelligence outperformed the learners with mathematical intelligence after being exposed to metalinguistic feedback. Hence, it can be concluded that metalinguistic feedback was more affective regardless of the learners’ intelligence types. However metalinguistic feedback was more beneficial for learners with linguistic intelligence. Furthermore, the results of the qualitative phase of the study indicated that in general most of the learners with mathematical and linguistic intelligence preferred metalinguistic feedback over recast since it helps them be aware of their mistakes directly and in a clear way.