
مجتبی انصاری اسفه
بررسی بنیان های هستی شناختی معرفت در سهروردی
- دانشجو
- مجتبی انصاری اسفه
- استاد راهنما
- محسن حبیبی
- استاد مشاور
- دکتر سعید انواری
- استاد داور
- قاسم پورحسن درزی
- رشته تحصیلی
- فلسفه و كلام اسلامي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۰۲[۲۰۱۰۲]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۲۰۲
- تاریخ دفاع
- ۰۱ آبان ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۰۸:۰۰
- چکیده
-
در همیشه تاریخ فکر و فلسفه ماجرای تاملات وجود بینانه و هستی شناسانه همواره در کنار مسئله معرفت شناسی و به تبع آن منطق، مورد واکاوی همه فلاسفه تاریخ بوده است. فلسفه تلاش و جستجویی برای دانایی خوانده شده است و از طرفی بسراغ واقعیت و نفس الامر می رود تا آنرا در بنیادین ترین وجه ممکن توضیح بدهد و به وصف بکشاند. بدین ترتیب فلسفه و متافیزیک با ترسیم نظرگاه اساسی و بنیادینی که در آن، فکر صورتی متناسب به خود میگیرد در نسبتی با مسئله معرفت قرار میگیرد. این چنین همیشه می توان از نسبت فلسفه و هستی شناسی و معرفت شناسی پرسید و البته به تبع بسراغ دانش منطق رفت تا چیستی و چگونگیِ تلقیات منطقی را نیز به تبع معرفت شناسی، در نسبت تلقیات وجود بینانه و هستی شناسانه دوباره مورد پرسش قرار داد. هر فیلسوف در متافیزیک یا مطابق آنچه در منابع فلسفی جهان اسلام آمده است در مابعدالطبیعه خود، طرحی نظری را تدوین کرده است و در بطن و متن این توصیفات و تبیین های بنیادین، ماجرای علم و معرفت را صورتی خاص می دهد. مشخصاً فلاسفه جهان اسلام و همچنین جناب شیخ شهاب الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق، از این امر جدا نمی توانند باشند و نیستند. جناب شیخ اشراق با تنظیم یک نظام هستی شناسانه خاص که آن را به نام متافیزیک نوریه می توان خواند، نظام طولی را بر اساس حقیقت نوریه بنا کرده است و با دقت بیشتر در این نظام تشکیک حقیقت نوریه می توان به خوبی مشاهده کرد که چگونه معرفت شناسیِ خاصی بر بنیاد و بنیان آن شکل گرفته است. به تعبیری به خوبی می توان دید زبان اشراقی شیخ اشراق، چگونه بنای معرفت را در سمت و سویی خاص جهت دهی کرده است و همچنین عجیب نخواهد بود که این چنین و به تبع، دانش منطق واجد مدعیات خاص و متفاوتی در راه حفظ فکر و نظر شود. ما در این رساله تلاش خواهیم کرد در ابتدای راه مختصراً نشان دهیم چگونه فلسفه و متافیزیک اساسِ نظرگاهِ جان را در کنترل خود در می آورد و سپس اندکی بسراغ این نظرگاه خاص و الهیاتی در تاریخ فلسفه اسلامی خواهیم رفت و در نهایت پس از ترسیم نظام تشکیک حقیقت نوریه در متافیزیک اشراقی و نوریه شیخ اشراق، از نسبت میان این نظرگاه اساسی و معرفت شناسی و به تبع منطق در حکمه الاشراق خواهیم پرسید.
کلید واژه ها : شیخ اشراق، مابعد الطبیعه، حکمه الاشراق، متافیزیک نوریه، معرفت شناسی، منطق، ابصار، معرفت شناسی اشراقی، منطقِ حکمه الاشراق
- Abstract
-
In the history of thought and philosophy, the story of existential and ontological reflections has always been the subject of study by all philosophers, along with the problem of epistemology and, accordingly, logic. Philosophy has been called an effort and a search for knowledge, and on the other hand, it goes after the reality and the soul of the matter in order to explain and describe it in the most fundamental way possible. In this way, philosophy and metaphysics are related to the problem of knowledge by drawing a basic and fundamental point of view in which thought takes a proportional form. In this way, one can always ask about the relationship between philosophy, ontology, and epistemology, and of course, he went to the knowledge of logic to re-question what and how logical perceptions are, according to epistemology, in relation to existential and ontological perceptions.Every philosopher has formulated a theoretical plan in metaphysics or according to what is stated in the philosophical sources of the Islamic world in his metaphysics, and in the heart and text of these fundamental descriptions and explanations, he gives a special shape to the story of science and knowledge. Obviously, the philosophers of the Islamic world, as well as His Excellency Sheikh Shahabuddin Suhravardi, nicknamed Sheikh Ashraq, cannot and are not separate from this matter. By setting up a special ontological system, which can be called light metaphysics, Mr. Sheikh Eshraq has built a longitudinal system based on light truth, and with more precision in this system of establishing light truth, one can clearly see how knowledge A special science has been formed on its foundation.In a sense, it is easy to see how Sheikh Ashraq's Ishhraqi language has directed the foundation of knowledge in a specific direction and it will not be strange that in this way and as a result, the knowledge of logic has special and different claims in the way of preserving thought and opinion. to be In this treatise, we will try to briefly show at the beginning how philosophy and metaphysics control the basis of the viewpoint of life, and then we will go a little towards this special and theological viewpoint in the history of Islamic philosophy, and finally, after drawing the Tashkiq system. The truth of light in Ishraqi metaphysics and the light of Sheikh Ishraq, we will ask about the relationship between this basic point of view and epistemology and, accordingly, logic in wisdom of light. Keywords: Shaykh Eshraq, metaphysics, wisdom of enlightenment, light metaphysics, epistemology, logic, absar, epistemology of enlightenment, logic of wisdom of enlightenment