
میلاد احمدزاده
معیار علم در اندیشه ی ابن سینا و سهروردی
- رشته تحصیلی
- فلسفه و كلام اسلامي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۰۸:۰۰
- چکیده
-
چکیده
آغاز عصر جدید در مغربزمین، منشأ ظهور مکاتبِ تجربهگرایی در فلسفهی علم بوده است. این مکاتب از پوزیتیویسمِ منطقی که بهنحوی افراطیْ در تلاش است علمی بودن را صرفاً براساس تحلیل منطقیِ زبان و تجربهی حسّی توجیه نماید، تا منتقدینِ آن نظیر کوهن و پوپر، همگی سعی در ارائهی معیاری جهتِ تمایز علم از ناعلم و شبهعلم داشتهاند. معنای علم در طول تاریخ دستخوش تغییراتی شده است و امروزه علم به معنای دانشِ تجربی و نه مطلقِ دانشْ اختیار میشود، و تمرکز فلسفهی علم بر تبیین این نوع دانش است. بااینحال، ازطریق درک صحیحِ کاربست واژهی علم و مفاهیم همگن با آن نظیر معرفت و آگاهی در نظامهای فلسفی، خواهیم توانست میان سنّتهای فلسفی-کلامی و فلسفهی علم معاصر، مفاهمه ایجاد نموده و تعارضاتِ موجود را از میان برداریم. تحقیق میانرشتهایِ حاضر، ابتدا مروری بر جریانات فلسفهی علم و تأمّل پیرامون معانیِ مختلف علم در سنّتِ غربی و اسلامی نموده و آنگاه مقایسهای میان رویکردِ اندیشمندان مسلمان -با تمرکز بر ابنسینا و سهروردی- و دیدگاه تجربهگرایی شکل داده است. نگارنده همچنین با مراجعه به خاستگاهِ اصطلاحات ناعلم و شبهعلم خصوصاً دیدگاه پوپر، درصدد ایجاد گفتوگویی میان نظرگاه نظام سینوی و اشراقی و نیز فلسفهی علم معاصر برآمده است. بدین منظور پژوهش اخیر، نظام منسجمِ ابنسینا که بر برهانپذیریِ معرفت تأکید نموده را مورد مطالعه قرار داده است. علاوهبر آن به بررسیِ فلسفهی نظاممند سهروردی که نفسِ شهودِ حضوری و نه تفسیرِ حصولی از شهود را بهعنوان تجربهای دینی، از یک افقْ منبعی برای معرفت در کنار دیگرمنابع میداند و از افقی دیگر، بنیانِ تمامی معارف برمیشمارد، پرداخته شده است. نتیجه آنکه ایشان باوجود اختلافنظر در تعریف معرفت، در تقریرات و آرای خود به نامزدهای شبهعلم همچون علوم غریبه توجّه داشتهاند، و ازآنجا که علم را مطلقِ معرفت و آگاهی میدانند، همه یا برخی از این نامزدها را به رسمیت میشناسند. این نوشتار همچنین با تعمّق در دیدگاه پوپر، نشان داده است که معیارهای او برای علم -نظیر ابطالپذیری- صرفاً ناظر به دانشِ تجربی بهعنوان یکی از انواع دانش میباشد و وی برخلاف دیدگاه رایج، معنایی منفی از ناعلم و شبهعلم اختیار نکرده است. نگارنده با این مقدّمه، به سنجش برخی نامزدهای شبهعلم مانند طبّ سنتی و علوم غریبه اعم از تنجیم و جفر میپردازد. در پایان در دو ساحتِ تجربی و غیرتجربی، مقایسهای میان دیدگاه فلسفهی اسلامی و رویکردِ غربی، ذیل مقولهی دانش صورت پذیرفته است.
- Abstract
-
Abstract
The advent of the modern era in the West led to the emergence of empiricist schools in the philosophy of science. These schools, ranging from logical positivism—which takes an extreme approach by attempting to justify scientific validity solely based on logical analysis of language and sensory experience—to its critics, such as Kuhn and Popper, have all sought to establish criteria for distinguishing science from non-science and pseudo-science. The concept of science has changed throughout history, and today, science is understood as empirical knowledge rather than absolute knowledge, with the philosophy of science focusing on explaining this type of knowledge. However, through a precise understanding of the application of the term "science" and its related concepts, such as knowledge and consciousness, within philosophical systems, it is possible to facilitate dialogue between philosophical-theological traditions and the contemporary philosophy of science, thereby resolving existing conflicts. This interdisciplinary research first reviews various movements in the philosophy of science and examines different meanings of science in Western and Islamic traditions. It then compares the approach of Muslim thinkers—focusing on Avicenna and Suhrawardi—with the empiricist perspective. By exploring the origins of the terms "non-science" and "pseudo-science", particularly in light of Popper’s viewpoint, the study aims to establish a dialogue between the perspectives of Avicennan and Illuminationist systems and contemporary philosophy of science. To this end, it examines Avicenna’s coherent system, which emphasizes the demonstrability of knowledge, and Suhrawardi’s structured philosophy, which considers direct intuitive experience—not its interpretative form—as a religious experience that serves as both a source of knowledge alongside other sources and as the foundation of all knowledge. The study concludes that, despite differences in their definitions of knowledge, both thinkers acknowledged pseudo-scientific candidates such as occult sciences in their discussions and, given their broad definition of science as absolute knowledge and consciousness, recognized some or all of these candidates. Furthermore, this research critically examines Popper’s perspective, demonstrating that his criteria for science—such as falsifiability—apply solely to empirical knowledge as one type of knowledge. Contrary to common interpretations, Popper does not assign a strictly negative meaning to non-science or pseudo-science. Based on this framework, the study evaluates certain pseudo-scientific candidates, including traditional medicine and occult sciences such as Astrology and Jafr. Finally, it conducts a comparative analysis of Avicennism, Illuminationism, and the Western approach within both empirical and non-empirical domains under the broader category of knowledge.
Keywords: Science, Knowledge, Avicenna, Suhrawardi, Pseudoscience, Ontology of Science, Karl Popper, Empiricism, Philosophy of Science, Occult Sciences