
سیدعباس منصوری
تاثیرات شرایط آمادگی برای انجام تکلیف وماهیت تکلیف : بررسی اجرای تکلیف توسط زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان دوم از منظر رویکردهای روانشناسی زبان و سرمایه گذاری شخصی
- دانشجو
- سیدعباس منصوری
- استاد راهنما
- مهناز مصطفائی علائی
- استاد مشاور
- فهیمه معرفت, اسمعیل علی سلیمی
- استاد داور
- سعید رضایی, زری سعیدی طلب
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۲۵ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
تکرار یک تکلیف یک روش آموزشی رایج برای اجرای تکالیف است که شامل درخواست از یادگیرندگان برای چندین بار تکرار یک تکلیف میشود. تکرار یک تکلیف میتواند به دو صورت عملیاتی شود: با آگاهی یادگیرندگان از عملکردهای بعدی همان تکلیف یا بدون چنین آگاهی. بر این اساس، تمرین تکلیف و تکرار تکلیف دو ساختار متمایز هستند؛ با این حال، تحقیقات قبلی آنها را بهطور مترادف تفسیر کردهاند. مطالعه حاضر، با استفاده از طراحی مختلط همزمان و درونساخت (گنجانده شده)، تأثیرات متفاوت تمرین تکلیف و تکرار تکلیف را بر عملکرد زبان دوم در دو حالت زبانی (شفاهی در مقابل نوشتاری) از دو دیدگاه مختلف روانشناسی زبان و سرمایه گذاری شخصی بررسی کرد. اولی، انجام تکلیف را از نظر معیارهای پیچیدگی نحوی، دقت، پیچیدگی واژگانی و روانی بررسی میکند و دومی، انجام تکلیف را از نظر درگیری و باورهای یادگیرندگان مورد بررسی قرار میدهد. شرکتکنندگان ۱۰۴ زبانآموز ایرانی در سطح متوسط بودند که بهطور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند، هر کدام با شرایط آمادگی متفاوت (تمرین در مقابل تکرار) و نوع حالت زبانی متفاوت (شفاهی در مقابل نوشتاری) . آنها یک تکلیف روایت تکگویی مبتنی بر ویدیو را دو بار با فاصله یک هفتهای انجام دادند، یا با انتظار برای اجرای بعدی تکلیف قبل از اجرای اول خود (گروههای تمرین) یا بدون چنین آگاهی (گروههای تکرار) یا به صورت شفاهی یا به صورت کتبی. پس از اجرای دوم، به منظور بررسی باورهای آنها درباره تمرین تکلیف و تکرار تکلیف و همچنین کشف اینکه آیا در طول فاصله بین اجراها فعالیتی مرتبط با تکلیف انجام دادهاند یا خیر، از شرکتکنندگان خواسته شد تا در مصاحبههای نیمهساختاریافته شرکت کنند. عملکرد شرکتکنندگان از نظر مجموعهای گسترده از معیارهای پیچیدگی نحوی، دقت، پیچیدگی واژگانی و روانی (CALF) و همچنین یک معیار از درگیری رفتاری ارزیابی شد. نتایج این مرحله از ارزیابی عملکرد سپس با استفاده از مجموعهای از تحلیل واریانس مختلط بین و درون (ANOVA) و روشهای معادلات برآورد عمومی (GEE) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. علاوه بر این، دادههای مصاحبه از طریق تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار گرفتند. (TA) یافتهها نشان داد که تمرین و تکرار، تأثیرات متفاوتی بر انجام تکلیف داشتند، به طوری که تمرین منجر به بهبود قابل توجهی در پیچیدگی نحوی، دقت، پیچیدگی واژگانی و روانی در اجرای دوم تکلیف شد. علاوه بر این، حالت زبانی نشان داد که تأثیرات مثبت تمرین تکلیف را میانجیگری میکند، به طوری که در حالی که تمرین منجر به پیشرفت قابل توجهی در CALF عملکرد در هر دو حالت زبانی شد، در حالت نوشتاری مؤثرتر بود. علاوه بر این، تمرین و تکرار تأثیرات متفاوتی بر مشارکت رفتاری شرکتکنندگان در دو حالت زبانی داشتند. به عبارت دیگر، تنها شرکتکنندگانی که تحت شرایط تمرین تکلیف قرار داشتند و تکلیف را به صورت نوشتاری انجام دادند، به طور رفتاری در این تکلیف درگیر بودند. نتایج سوالات تحقیق کیفی که از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته بررسی شدهاند، نشان داد که تکرار تکلیف باعث نشد که شرکتکنندگان در طول یک هفته فاصله بین دو اجرای تکلیف، اقداماتی در رابطه با آن انجام دهند؛ با این حال، شرکتکنندگان در شرایط تمرین از این فاصله استفاده کردند تا به عملکرد اولیه خود فکر کنند و تکلیف را تمرین کنند تا اجرای تکراری خود را بهبود بخشند. علاوه بر این، تحلیل دادههای مصاحبه نشان داد که شرکتکنندگان در گروههای تمرین بر این باور بودند که این شرایط تأثیرات تسهیلکنندهای بر تمامی ابعاد عملکردشان از نظر CALF داشته و همچنین به بهبود انگیزه و اعتماد به نفس آنها و کاهش اضطراب در اجرای مکرر کمک کرده است. آنها همچنین بر این باور بودند که عملکرد اولیه در تمرین تکلیف به عنوان فرصتی برای آمادهسازی صریح خود برای اجرای دوم عمل میکند. سرانجام، شرکتکنندگان در گروههای تکرار بر این باور بودند که هرچند تکرار تکلیف تأثیرات مثبتی بر پیچیدگی واژگانی و روانی آنها داشته است، اما تأثیری بر پیچیدگی نحوی و دقت تولید آنها نداشته است. این شرکتکنندگان متوجه شدند که تکرار تکلیف به انگیزه آنها آسیب میزند و عملکرد دوم در تکرار را عاملی میدانستند که آنها را از اصلاح خودکار اشتباهاتشان محروم میکند. نتایج کمی و کیفی با یکدیگر همراستا بودند. با توجه به این نتایج، پیامدهای نظری و آموزشی برای پژوهش در زمینه تکالیف و اجرای تکالیف، از جمله نقش آگاهی یادگیرندگان و شیوه عملکرد آنها در یادگیری و تدریس زبان، مورد بحث قرار میگیرد.
- Abstract
-
Repeating a task is a common pedagogical practice for task implementation, which entails asking learners to repeat a task multiple times. Repeating a task could be operationalized either with learners’ awareness of the later performance(s) of the same task (i.e., task rehearsal) or without such awareness (i.e., task repetition). Accordingly, task rehearsal and task repetition are two distinct constructs; however, previous research has construed them synonymously. The present study, using a concurrent embedded (nested) mixed-methods design, investigated the differential effects of task rehearsal and task repetition on second language (L۲) performance across language modalities (oral versus written) from two different perspectives (i.e., the Psycholinguistic approach and the Personal Investment approach). The former investigates task performance in terms of measures of syntactic complexity, accuracy, lexical complexity, and fluency (i.e., CALF), and the latter explores task performance in terms of learners’ engagement and beliefs. The participants were ۱۰۴ intermediate Iranian EFL (English as a Foreign Language) learners, who were randomly assigned to four groups, each with a different readiness condition (rehearsal versus repetition) and a different mode of performance (oral versus written). They performed a video-based monologic narrative task twice with a one-week interval, either with anticipation of the subsequent performance of the task before their first performance (rehearsal groups) or without such awareness (repetition groups) in speaking or in writing. After the second performance, in order to explore their beliefs about task rehearsal and task repetition and to unravel whether they did any between-performance activity in relation to the task during the interval, the participants were asked to take part in semi-structured interviews. The participants’ performances were assessed in terms of a wide range of syntactic complexity, accuracy, lexical complexity, and fluency (CALF) measures, as well as one measure of behavioral engagement. Results of this performance assessment stage were then analyzed using a series of mixed between-within analysis of variance (ANOVA) and Generalized Estimation Equations (GEE) procedures. In addition, the interview data were analyzed through thematic analysis (TA). The findings showed that task rehearsal and task repetition led to different effects on task performance, with the former resulting in significantly improved syntactic complexity, accuracy, lexical complexity, and fluency in the repeated performance of the task. Moreover, task modality was proven to mediate the positive influences of task rehearsal, in that, while rehearsal led to significant development in CALF of performance across both modalities, it was more effective in writing mode. Furthermore, task rehearsal and task repetition were found to have differential impacts on the participants’ behavioral engagement in the task across the two task modalities. In other words, only the participants under the task rehearsal condition, who performed the task in writing were behaviorally engaged in the task. The results of qualitative research questions, explored through semi-structured interviews, indicated that task repetition did not induce the participants to take any actions in relation to the task during the one-week interval between the two performances of the task; however, the participants under the rehearsal condition took advantage of the interval to reflect on their initial performance and to practice the task in order to progress their repeated performance. Furthermore, analyzing interview data revealed that the participants in the task rehearsal groups believed that this condition had facilitative effects on all dimensions of their performance in terms of CALF, as well as on improving their motivation and self-confidence and reducing their anxiety in the repeated performance. They also held that the initial task performance in task rehearsal functioned as an opportunity for them to explicitly prepare themselves for the second performance of the task. Finally, the participants in the task repetition groups believed that although task repetition had positive influences on their lexical complexity and fluency, it did not change the syntactic complexity and accuracy of their production. These participants found task repetition detrimental to their motivation and the second performance in task repetition as a factor that deprived them of prepared self-correction of their errors. Both the quantitative and qualitative results were in alignment with one another. In light of these results, theoretical and pedagogical implications for task research and task implementation, including the roles of learners’ awareness and mode of performance in language learning and teaching, are discussed.