
علی موسی پورلاکسار
توانایی کاربردشناختی دیجیتال زبان آموزان در ارتباطات بینافرهنگی: آموزش استراتژی های مرتبط از طریق شبکه های اجتماعی
- دانشجو
- علی موسی پورلاکسار
- استاد راهنما
- مهناز مصطفائی علائی
- استاد مشاور
- امیر زند مقدم
- استاد داور
- بهزاد نزاکت گو
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
- این مطالعه که با مشارکت کلی ۵۰ دانشآموز (۲۵ نفر در گروه کنترل و ۲۵ نفر در گروه تجربی) انجام شده است، به زمینه توانایی پراگماتیک دیجیتال میپردازد - توانایی استفاده مهارتآمیز از زبان در محیطهای دیجیتال متنوع شامل پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، اتاقهای گفتگوی آنلاین، تبادل ایمیل و ویدئوکنفرانس. با استفاده از یک طراحی تحقیق مختلط، این تحقیق بر تأثیر آموزش استراتژیهای آنلاین در افزایش توانایی پراگماتیک دیجیتال دانشآموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در مواقع ارتباط بینفرهنگی در ایران تمرکز دارد. برای ارزیابی توانایی پراگماتیک دیجیتال شرکتکنندگان و اندازهگیری پیشرفت آنها بعد از مداخله، از دو مجموعه از وظایف تکمیلی گفتمان (DCT) استفاده کردیم. هر مجموعه شامل ۲۰ سوال بود و یک اندازهگیری جامع از توانایی پراگماتیک آنها قبل و بعد از مداخله فراهم میکند. علاوه بر این، شرکتکنندگان در مصاحبههای نیمهساختاری شرکت کردند تا دیدگاههای خود را در مورد اهمیت آموزش استراتژی در تقویت مهارتهای پراگماتیک دیجیتال خود در مواقع ارتباط بینفرهنگی بیان کنند. این مصاحبهها به منظور کشف چالشهایی که در طول فرآیند آموزش مواجه شدهاند و تأثیربخشی استراتژیهای مختلف انجام شد. نتایج این تحقیق نقش کلیدی آموزش استراتژی در پیشرفت توانایی پراگماتیک دیجیتال دانشآموزان در ارتباط بینفرهنگی را تأکید میکنند. علاوه بر این، شرکتکنندگان نگرش بسیار مثبتی نسبت به ارزش دوره داشته و آن را به عنوان ضروری و جذاب توصیف کردهاند. چالشها به طور عمده ناشی از دینامیکهای منحصر به فرد محیطهای آموزشی آنلاین بودهاند. دانشآموزان استراتژیهای نتیکت، تکنیکهای نقشآفرینی، استراتژیهای ادبیات و استراتژیهای عمل گفتاری را به عنوان کلیدی در توسعه پراگماتیک خود میدانند و تأثیربخشی آنها در مسیر گسترده ارتباط بینفرهنگی را برجسته میکنند.
- Abstract
-
This study, involving a total of ۵۰ learners (۲۵ in the control group and ۲۵ in the experimental group), delves into the realm of digital pragmatic ability – the competence to wield language effectively in diverse digital settings encompassing social media platforms, chat rooms, email exchanges, and video conferencing. Employing a mixed-method research design, the investigation centers on the impact of online strategy instruction in augmenting the digital pragmatic ability of Iranian EFL learners during intercultural communication scenarios. To gauge the participants' digital pragmatic prowess and assess their subsequent progress, we utilized two sets of Discourse Completion Tasks (DCTs). Each set comprised ۲۰ questions, providing a comprehensive measure of their pragmatic aptitude before and after the intervention. Furthermore, participants engaged in semi-structured interviews to articulate their perspectives regarding the significance of strategy instruction in honing their digital pragmatic skills within intercultural communication contexts. These interviews aimed to uncover the challenges they encountered during the instructional process and discern the efficacy of various strategies. The outcomes of this investigation underscore the pivotal role of strategy instruction in advancing learners' digital pragmatic ability in intercultural communication. Moreover, participants exhibited a resoundingly positive perception of the course's value, characterizing it as vital and engaging. Challenges faced predominantly emanated from the unique dynamics of online learning environments. Learners regarded netiquette strategies, role-play techniques, politeness strategies, and speech act strategies as pivotal in their pragmatic development, highlighting their efficacy in navigating the intricate landscape of intercultural communication.