
مهبد نیازی
بررسی رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی با توجه به نوع مدرسه و ویژگی های جمعیت شناختی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگليسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۰۲[۲۰۱۰۲]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۲۰۲
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۱:۰۰
- چکیده
-
چکیده :
هدف این مطالعه بررسی دلایل نارضایتی شغلی و فرسودگی شغلی معلمان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) با در نظر گرفتن ویژگی های جمعیت شناختی و نوع مدرسه/دانش آموز است. این تحقیق از یک طرح ترکیبی توضیحی متوالی استفاده میکند، که در آن معلمان زبان انگلیسی، نظرسنجیهای رضایت شغلی و فرسودگی شغلی را تکمیل کردند و سپس با معلمان، مدیران مدارس و کارشناسان آموزش در بندرانزلی مصاحبه شده است.
یافتههای کمی نشان داد که با وجود همبستگی معنادار بین سازههای زیرساختی، فرسودگی شغلی را میتوان با رضایت شغلی پیشبینی کرد. در بین متغیرهای جمعیت شناختی، تنها میزان تحصیلات به پیش بینی فرسودگی شغلی کمک می کند، که نشان می دهد معلمان تحصیل کرده تر فرسودگی شغلی کمتری را تجربه می کنند و نوع مدرسه به طور قابل توجهی فرسودگی شغلی را پیش بینی نمی کند. در رابطه با رضایت شغلی، هیچ یک از ویژگی های جمعیت شناختی رضایت شغلی را به طور معناداری پیش بینی نمی کنند. با این حال، سن دانشآموز به عنوان زیرمجموعهای از انواع مدرسه، فرسودگی شغلی را پیشبینی میکند، که نشان میدهد معلمانی که به دانشآموزان بزرگتر آموزش میدهند رضایت بیشتری دارند.
دو موضوع اصلی بر اساس تحلیل محتوای متن مصاحبه استخراج شد. عوامل درون مدرسه ای شامل عوامل دانش آموزی، روش های تدریس مکرر، روابط بین فردی همکاران، کمبود امکانات و آزادی در بکارگیری ایده های جدید به موضوعی به نام موضوعات قابل پرداخت در حوزه آموزش و پرورش بندرانزلی اختصاص یافت. علاوه بر این، عوامل خارجی مانند امور مالی و پرداخت، سیستمهای ارزشیابی و پاداش، در دسترس بودن مواد آموزشی، ابهام در انتظارات نقش، محدودیتهای زمانی، مشارکت والدین، حجم کاری بیش از حد در تصحیح اوراق، و قدردانی اجتماعی از معلمان تحت عنوان موضوعات مرتبط با کل سیستم آموزشی دسته بندی شد.
این تحقیق نقش نادیده گرفته شده مدیران مدارس و مسئولان ادارات آموزش و پرورش منطقه را در رسیدگی به نارضایتی شغلی معلمان مدارس ایرانی برجسته می کند. این مطالعه دادههای ضروری برای درک نارضایتی شغلی و فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی در بندرانزلی را در اختیار مسئولان قرار میدهد. همچنین اقداماتی را برای بهبود شیوه های آموزش زبان انگلیسی در شهر با حذف موانع شناسایی شده در این مطالعه پیشنهاد می کند.
دامنه این مطالعه محدود به اساتید زبان انگلیسی در بندر انزلی می باشد. نتیجه گیری از یافته ها نشان می دهد که هم نوع مدرسه و هم ویژگی های جمعیت شناختی بر رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی تأثیر می گذارد. سن/سطح دانشآموزان بر رضایت شغلی تأثیر میگذارد در حالی که فرسودگی شغلی را میتوان با تغییر در مدرک تحصیلی اصلاح کرد. از آنجایی که این متغیرهای مستقل به یکدیگر وابسته هستند، هر عاملی که یکی را تحت تأثیر قرار دهد، دیگری را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
بر اساس نتایج کیفی و مضامین به دست آمده از مصاحبه با شرکت کنندگان، مدلی برای درک رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معرفی شد. پیامدهای این مطالعه حوزههای مختلفی را شامل میشود، از جمله، رفاه معلم، استخدام و حفظ معلم، توسعه حرفهای، روابط معلم و دانشآموز، جو مدرسه، کیفیت تدریس، طراحی برنامه درسی، و خطمشی کلی آموزش و پرورش تاثیر دارد.
واژههای کلیدی: فرسودگی شغلی خستگی عاطفی؛ مسخ شخصیت؛ کاهش موفقیت حرفه ای؛ رضایت شغلی؛ انگیزه درونی؛ انگیزه بیرونی
- Abstract
-
This study aims to investigate the reasons contributing to job dissatisfaction and burnout among English as a Foreign Language (EFL) teachers, considering demographic characteristics and school/student types. The research adopts a sequential explanatory mixed method design, where EFL teachers completed job satisfaction and burnout surveys, followed by interviews with teachers, school principals, and educationalists in Bandar-e Anzali.
The quantitative findings revealed that, with significant correlations between their underlying constructs, burnout can be predicted by job satisfaction. Among the demographic variables, only the degree of education contributes to predicting burnout, indicating that more educated teachers experience less burnout and School type does not significantly predict burnout. Regarding job satisfaction, none of the demographics predict job satisfaction significantly; however, student age as a sub-category of school types predicts burnout, suggesting that teachers who teach older students are more satisfied.
Two major themes were extracted based on content analysis of interview scripts. Inside-of-school factors namely: student factors, repetitive teaching methods, interpersonal relationships among colleagues, shortage of facilities, and freedom to apply new ideas were assigned to the theme called issues that can be addressed within the domain of Bandar-e Anzali education department. Additionally, external factors such as finance and payment, evaluation and rewarding systems, teaching materials availability, ambiguity in role expectations, time constraints, parental involvement, excessive workload in paper correction, and societal appreciation of teachers were categorized under the label of issues related to the whole educational system.
This research highlights the neglected role of school principals and regional education department authorities in addressing job dissatisfaction among Iranian school teachers. The study provides essential data for authorities to understand job dissatisfaction and burnout among English teachers in Bandar-e Anzali. It also suggests actions to improve English teaching practices in the city by eliminating barriers identified through this study.
The scope of this study is limited to EFL teachers in Bandar-e Anzali. The conclusion drawn from the findings indicates that both school types and demographic characteristics influence EFL teachers' job satisfaction and burnout. Students' age/level influences job satisfaction while burnout can be modified by changes in degree qualification. As these independent variables are interdependent, any factor influencing one will impact the other.
Based on qualitative results and themes derived from participant interviews, a model for understanding job satisfaction and burnout was introduced. Implications of the study account for different areas, namely, teacher well-being, teacher recruitment and retention, professional development, teacher-student relationships, school climate, quality of teaching, curriculum design, and policy implications.
Keywords: Burnout; Emotional Exhaustion; Depersonalization; Diminished Professional Accomplishment; Job Satisfaction; Intrinsic Motivation; Extrinsic Motivation.