نسرین ثناجو

نسرین ثناجو

عنوان پایان‌نامه

دانش محتوایی آموزشی فناوری و یادگیری زبان به کمک موبایل : بررسی مراحل نگرانی ، ادراکات ، عملکرد و توسعه حرفه ای معلمان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی



    دانشجو نسرین ثناجو در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ، به راهنمایی معصومه استاجی ، پایان نامه با عنوان "دانش محتوایی آموزشی فناوری و یادگیری زبان به کمک موبایل : بررسی مراحل نگرانی ، ادراکات ، عملکرد و توسعه حرفه ای معلمان ایرانی زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگليسي
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    تاریخ دفاع
    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع

    چکیده

    چکیده به زبان فارسی:

    حضور گسترده فناوری‌های نوین، به ویژه تلفن‌های همراه، تغییرات عمده‌ای در آموزش ایجاد کرده است. این مطالعه به بررسی یکی از جنبه‌های اساسی این تغییر می‌پردازد: ادغام یادگیری زبان با کمک موبایل (MALL) و دانش فناوری آموزشی و محتوا (TPACK) در روش‌های تدریس و یادگیری. اگرچه تحقیقات پیشین به مزایای بالقوه MALL TPACK اشاره کرده‌اند، اما مشاهده شده است که معلمان در اجرای آن با چالش‌هایی روبرو هستند. هدف این تحقیق بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی و مؤلفه‌های زیربنایی دو پرسشنامه کلیدی MALL TPACK و مراحل نگرانی (SoC) است. همچنین این مطالعه به دنبال شناسایی تفاوت‌های آماری در پروفایل‌های دانش MALL TPACK و پروفایل‌های SoC معلمان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (EFL) در ارتباط با اجرای فناوری می‌باشد. علاوه بر این، تأثیر یک دوره آموزشی MALL TPACK بر مراحل نگرانی این معلمان و درک آنها از MALL TPACK مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله کیفی این تحقیق، درک معلمان EFL ایرانی از ادغام MALL و TPACK در روش‌های تدریس خود، نحوه استفاده از MALL TPACK برای بهبود روش‌های آموزشی قبل و بعد از دوره آموزشی و تأثیر دوره بر توسعه حرفه‌ای آنها بررسی شد. در مرحله آزمایشی مطالعه، دو پرسشنامه برای اندازه‌گیری MALL TPACK و SoC معلمان EFL طراحی شد: یک ابزار ۳۶ موردی با شش عامل برای MALL TPACK و یک ابزار ۲۵ موردی با چهار عامل برای SoC. این پرسشنامه‌ها به ۴۱۴ معلم EFL ایرانی ارائه شد تا خصوصیات روان‌سنجی و مؤلفه‌های زیربنایی آنها تعیین گردد. سپس پروفایل‌های دانش MALL TPACK و مراحل نگرانی این معلمان تحلیل شد. پس از آن، ۶۵ معلم EFL ایرانی در یک دوره آموزشی MALL TPACK شش جلسه‌ای شرکت کردند. برای بررسی تغییرات در پروفایل‌های MALL TPACK و SoC معلمان، همه آنها قبل و بعد از دوره آموزشی، همان پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. علاوه بر این، برای درک عمیق‌تر از ادراک معلمان EFL در مورد MALL TPACK، روش‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۲۰ معلم EFL قبل و بعد از مداخله انجام شد. همچنین، از همه ۶۵ شرکت‌کننده خواسته شد تا در سه مقطع زمانی مختلف پس از مداخله دوره، گزارش نوشتاری تهیه کنند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) اعتبار پرسشنامه توسعه یافته برای MALL TPACK را تأیید کرد که شامل شش عامل بود: دانش محتوا (CK)، دانش آموزشی (PK)، شناخت فناوری (KT)، استفاده از فناوری (UT)، دانش آموزشی محتوا (PCK) و فناوری، آموزشی و دانش محتوا (TPACK). همچنین چهار عامل برای SoC شناسایی شد که شامل مرحله آگاهی، مرحله مدیریت، مرحله ظرفیت تغییر و پیامدهای آن، و مرحله تمرکز مجدد بود. تحلیل میانگین نمرات دانش MALL TPACK معلمان EFL نشان داد که CK و PCK، سپس PK، KT، TPACK و UT بالاترین نمرات را داشتند. علاوه بر این، نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از بین ۱۵ مقایسه انجام شده، به جز سه مورد، بقیه تفاوت‌های آماری معنی‌داری داشتند. در مورد پروفایل SoC معلمان EFL برای اجرای فناوری، مشخص شد که مرحله ظرفیت تغییر و پیامدهای آن بالاترین میانگین امتیاز را داشت و به دنبال آن مرحله مدیریت، آگاهی و تمرکز مجدد قرار گرفتند. نتایج مقایسه‌های جفت به جفت نشان داد که از بین شش مقایسه، سه مورد تفاوت‌های آماری معنی‌داری داشتند. نتایج آزمون‌های آماری نشان داد که دوره آموزشی MALL TPACK تأثیر معنی‌داری بر SoC کلی و اجزای آن و همچنین بر MALL TPACK کلی و اجزای آن داشت. همچنین، تحلیل مضمون داده‌های کیفی طیف وسیعی از مضامین مرتبط با همه اجزای MALL TPACK را به جز PCK نشان داد. مشاهده شد که قبل از آموزش MALL TPACK، شرکت‌کنندگان عمدتاً از فناوری موبایل برای اهداف سطحی استفاده می‌کردند، اما پس از مداخله، استفاده‌ای عمیق‌تر و معنادارتر از MALL TPACK داشتند. در نهایت، تحلیل داده‌های کیفی سه موضوع اصلی مرتبط با توسعه حرفه‌ای معلمان را نشان داد: بهبود صلاحیت دیجیتال (KT)، بهبود آموزش فردی (PK)، و انعطاف‌پذیری (CK). این یافته‌ها پیامدهای مهمی برای تحقیقات آینده و طراحی دوره‌های توسعه حرفه‌ای معلم در زمینه EFL دارد. پرسشنامه‌های معتبر MALL TPACK و SoC ابزارهای ارزشمندی برای تحقیقات آینده در زمینه EFL فراهم می‌کنند. همچنین، مطالعه بر اهمیت دوره‌های آموزشی MALL TPACK در ارتقای دانش معلمان EFL و ادغام فناوری در روش‌های تدریس تأکید می‌کند. بنابراین، برنامه‌های آموزش معلم در زمینه EFL ایرانی باید آموزش MALL TPACK را در اولویت قرار دهند تا معلمان را برای استفاده مؤثر از فناوری در کلاس درس آماده کنند و محیط یادگیری جذاب‌تر و شخصی‌تری برای دانش‌آموزان ایجاد نمایند.

      

    Abstract

    Research Focus: The study investigated the integration of Mobile Assisted Language Learning (MALL) and Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) into EFL teaching.

    Methods: A mixed-methods approach was used, including questionnaire development and administration, a MALL TPACK teacher education course, and semi-structured interviews.

    Findings:

    • Questionnaire Validation: The developed MALL TPACK and SoC questionnaires were found to be valid and reliable.
    • Teacher Knowledge and Concerns: Preservice EFL teachers demonstrated strong content and pedagogical knowledge but had lower scores in technological aspects. Stage ۲ (capacity for change) was the highest stage of concern for technology implementation.
    • Impact of Teacher Education: The MALL TPACK course significantly improved teachers' SoC profile, overall MALL TPACK knowledge, and specific components like using technology, pedagogical content knowledge, and TPACK.
    • Qualitative Insights: Before the course, teachers primarily used mobile technology for superficial purposes. After, they demonstrated a shift towards more meaningful integration of MALL TPACK. The course also enhanced their digital competence, individualized instruction, and adaptability.

    Implications: The study highlights the importance of MALL TPACK teacher education in promoting effective technology integration in EFL classrooms. Future research and teacher education programs should prioritize MALL TPACK training to equip teachers with the necessary competencies for engaging and personalized learning.