نرجس توحیدی فر

نرجس توحیدی فر

عنوان پایان‌نامه

نظریه الجسم فی ادب ابی العلاء العمری، دراسه مابعد حداثیه علی آساس نظریات فیتجنشیتین، وآلتوسیر، ولیوتار



    دانشجو نرجس توحیدی فر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی علی گنجیان خناری,رجاء ابوعلی ، پایان نامه با عنوان "نظریه الجسم فی ادب ابی العلاء العمری، دراسه مابعد حداثیه علی آساس نظریات فیتجنشیتین، وآلتوسیر، ولیوتار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان وادبيات عربي
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    ادبیات، هنر، و فلسفه همواره عرصه پدیداری بشر بوده‌اند؛‌ و انسان با این ابزارها حضور خود را به هستی اعلام داشته است. علمی که به بررسی این ارتباط پدیداری میان انسان و هستی می‌پردازد پدیدارشناسی است. پدیدارشناسی فلسفه مطالعه ساختارِ تجربه یا آگاهی است. اگرچه ادموند هوسرل مؤسس این مکتب است اما پس از او موریس مرلوپونتی نظریه "ادراک بدنمند" را مطرح کرده و طی آن، جسم را تنها واسطه میان انسان و هستی می‌داند. مرلوپونتی با این نظریه، ‌پدیدارشناسی را به عرصه هنر و ادبیات می‌کشاند؛ او با تألیف مقاله «هنر و جهان ادراک» و تحلیل نقاشی‌های سزان، نظریه پدیدارشناسانه خود را روی هنر پیاده کرده؛ و در کتاب «نشانه‌ها» از ارتباط پدیدارشناسی و زبان سخن می‌گوید. ابوالعلاء معری از جمله شاعران فیلسوف زبان عربی است که ایدئولوژی خود را هم در قالب شعر و نثر(زبان) و هم در قالب سبک زندگی به تصویر می‌کشد؛ لذا "پدیدار سازی" شیوه خاص و شخصی او برای بیان ایدئولوژی‌اش است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی-توصیفی نمونه‌های زبانی ادبیات ابوالعلاء معری را با هنر نقاشی و سبک زندگی وی را با هنر پرفورمنس مورد تطبیق و تحلیل قرار می‌دهد؛ و تلاش دارد طی خوانشی پست مدرن،‌ علاوه بر بازخوانی این میراث فکری و ادبی سترگ، گامی نو در جهت ارائه الگوی تحلیلی ادبی عرضه نماید که رابطه میان ایدئولوژی، زبان، تنانگی، و سبک زندگی را در شکل هنری و در جهت آفرینش ادبی هرچه بهتر به نمایش بگذارد. از مهم‌ترین نتایجی که پژوهش حاضر بدان دست یافته این است که: با دقت در سبک ادبی معری و نیز سبک زیست عملی او می‌توان دریافت که بدنمندی برای او در درجه اول اهمیت قرار دارد؛ بهره گیری از آرایه‌های متعدد لفظی و اهتمام بسیار به شکل چینش حروف در کلمات، و کلمات در جمله ها و ایجاد روابط بسیار پیچیده معنایی میان الفاظ بیانگر اهمیت این تنانگی ادبی در آثار معری هستند؛ ‌با تطبیق ابیات شعری معری با تابلوهای نقاشی می‌توان به شکل پیچیده تنانگی در شعر او پی برد. از سوی دیگر سبک زندگی معری انباشته از چالش‌هایی است که او با جسم خودش، جسم موجودات و جسم پدیده‌ها دارد. توجه به تنانگی،‌ نمایش و ظهور را به دنبال خود می‌آورد و اینجاست که می‌توان آن به عرصه هنر وارد کرد؛ ولذا در تطبیق سبک زندگی معری با هنر پرفورمنس می‌توان تنانگی سبک زندگی معری در تطبیق مؤلفه‌های پرفورمنس یعنی مکان، زمان، اجراگر-مخاطب، و دیدن، را با آن به خوبی دریافت. همچنین در "رسالة الغفران" به عنوان نمونه نثر معری می‌توان ویژگی‌های نمایشنامه را دید.

      

    Abstract

      

    Literature, art, and philosophy have always been the field of human phenomena; and man has announced his presence to existence with these tools. The science that examines this phenomenal relationship between man and existence is phenomenology. Phenomenology of philosophy is the study of the structure of experience or consciousness. Although Edmund Husserl is the founder of this school, after him, Maurice Merleau-Ponty put forward the theory of "corporeal perception" and during it, he considers the body as the only mediator between man and existence. With this theory, Merleau-Ponty brings phenomenology to the field of art and literature; By writing the article "Art and the world of perception" and analyzing Cézanne's paintings, he implemented his phenomenological theory on art; And in the book "Signs" he talks about the relationship between phenomenology and language. Abul Ala Maari is one of the poets and philosophers of the Arabic language who portrays his ideology both in the form of poetry and prose (language) and in the form of lifestyle. Therefore, "manifesting" is his special and personal way to express his ideology. The present research compares and analyzes the linguistic examples of Abul Alaa Maari's literature with the art of painting and his lifestyle with performance art with the analytical-descriptive method; And he is trying to present a new step in the direction of providing a literary analytical model through a postmodern reading, in addition to rereading this great intellectual and literary heritage, which shows the relationship between ideology, language, tension, and lifestyle in the form of art and in the direction of literary creation. Show it as best as possible. One of the most important results obtained by the present research is that: by looking carefully at Maari's literary style as well as his practical life style, we can see that physicality is of primary importance to him; The use of multiple verbal arrays and great attention to the arrangement of letters in words and words in sentences and creating very complex semantic relationships between words show the importance of this literary tension in Maari's works; By matching Maari's verses with paintings, one can understand the complex form of tension in his poetry. On the other hand, Maari's lifestyle is full of challenges that he has with his own body, the body of creatures and the body of phenomena. Paying attention to tension brings display and emergence, and this is where it can be brought into the field of art; Therefore, in matching Maari's lifestyle with performance art, one can understand the tension of Maari's lifestyle in matching performance components, i.e. place, time, performer-audience, and seeing. Also, in "The Message of Al-Ghafran" as an example of Maari's prose, one can see the features of the play.