فرزانه حمیدی

فرزانه حمیدی

عنوان پایان‌نامه

معضل اصالت یا تکرار در پایان نامه ها و رساله های زبان شناسی کاربردی مطالعه ی پردازش زبانهای طبیعی و دیدگاه اساتید راهنما



    استاد راهنما
    فهیمه معرفت
    استاد داور
    حسن سودمند افشار
    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگليسي
    مقطع تحصیلی
    دکتری تخصصی PhD
    ساعت دفاع

    چکیده

    پژوهش‌های تکرار در زبان‌شناسی کاربردی (AL) اغلب به دلیل تأکید بیش از حد بر نوآوری، کم‌ارزش تلقی می‌شوند و همین امر باعث شده دانشگاه‌ها آن را برای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی نامناسب بدانند. بدون تکرار، یافته‌ها بدون آزمون باقی می‌مانند (Plonsky، ????). از این رو، بازنگری در نقش پژوهش‌های تکراری و ایجاد معیارهای ارزیابی روشن‌تر به‌منظور ارتقای دقت علمی، به‌ویژه از سطح دانشگاه‌ها، امری حیاتی است.

    این مطالعه آمیخته تبیینی متوالی که در دو مرحله انجام شده، اصالت پژوهش‌های تکراری را با پایان‌نامه‌ها مقایسه کرده و دیدگاه استادان راهنما را نسبت به امکان‌پذیری انتخاب این نوع پژوهش به‌عنوان موضوع پایان‌نامه بررسی کرده است. پژوهشگر با استفاده از روش پیشنهادی هو و همکاران (????) و تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی (NLP)، اصالت پژوهش‌ها را با تحلیل شباهت‌های معنایی در موضوعات تحقیق، روش‌ها، و نتایج اندازه‌گیری کرده است؛ روشی که نسبت به ارزیابی‌های سنتی همتایان، معیار عینی‌تری ارائه می‌دهد.

    داده‌های این مرحله شامل سه پیکره (corpus) بودند: یک پیکره اصلی از AL که به‌عنوان مبنای واحدهای دانشی برای محاسبه نمره اصالت مطالعات تکراری و پایان‌نامه‌ها به‌کار رفت، پیکره‌ای از پژوهش‌های تکراری، و پیکره‌ای از پایان‌نامه‌ها. این پیکره‌ها با استفاده از ProQuest TDM Studio گردآوری شده‌اند و کدگذاری نیز در همین محیط انجام شده است؛ بانک اطلاعاتی مورد استفاده، LLBA (چکیده‌های رفتار زبان و زبان‌شناسی) بود. پیکره پایه، واحدهای دانشی زبان‌شناسی کاربردی را ارائه می‌داد و شامل دو پیکره دیگر نمی‌شد. پیکره‌های مطالعات تکراری و پایان‌نامه‌ها به سه بخش تقسیم شدند: موضوعات تحقیق، روش‌های تحقیق، و نتایج تحقیق. اصالت هر بخش با بخش متناظر خود در پیکره دیگر مقایسه شد. همچنین برای دقت بیشتر، پیکره پایان‌نامه‌ها به پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری تفکیک گردید.

    مطالعات تکراری در بخش نتایج، اصالت بیشتری نسبت به پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری نشان دادند، در حالی که پژوهش‌های دکتری در موضوعات و روش‌ها برتری داشتند. این یافته دیدگاه رایج مبنی بر فقدان اصالت در پژوهش‌های تکراری را به چالش می‌کشد و از گنجاندن آن‌ها در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی حمایت می‌کند.

    در مرحله دوم، ?? استاد راهنما از سراسر جهان از طریق پلتفرم آنلاین LinguistList، که اطلاعات تماس و وابستگی علمی زبان‌شناسان را ارائه می‌دهد، انتخاب شدند و مصاحبه‌ها به‌صورت غیرهم‌زمان از طریق ایمیل انجام شد. پاسخ‌ها با استفاده از نرم‌افزار Nvivo نسخه ?? تحلیل و با رویکرد تحلیل تماتیک تفسیر شدند.

    استادان پژوهش‌های تکراری را برای پیشبرد دانش، تأیید یافته‌ها، و بهبود روش‌ها مفید دانستند. آن‌ها به نقش این پژوهش‌ها در پر کردن خلأهای تحقیقاتی و تضمین قابلیت کاربرد در زمینه‌های مختلف اشاره کردند، که با نظریه نهادی (DiMaggio & Powell, ۱۹۸۳) و تمرکز آن بر تأثیرات سازمانی هم‌راستا است. استادان، نگرانی از بابت اصالت و فشارهای نهادی را از مهم‌ترین چالش‌های پژوهش تکراری دانستند. اولویت دانشگاه‌ها بر مطالعات نو، و محدودیت زمانی، منابع، و بودجه، موانعی ایجاد می‌کند. دشواری در دسترسی به داده‌های اصلی و روش‌شناسی‌های قابل مقایسه نیز از چالش‌های دانشجویان است.

    استادان بر نیاز به راهنمایی تخصصی در پژوهش‌های تکراری تأکید کردند، چراکه این مطالعات نیازمند درک عمیق از ادبیات پیشین و توانایی نقد روش‌شناسی هستند. آنان پیشنهاد کردند که دانشگاه‌ها آموزش‌ها و دوره‌های بیشتری در زمینه روش‌شناسی پژوهش تکراری ارائه دهند تا دانشجویان را برای انجام چنین مطالعاتی توانمند سازند. استادان بر ارزش علمی پژوهش تکراری اتفاق نظر داشتند و خواهان پذیرش گسترده‌تر آن در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی با دستورالعمل‌های ارزیابی شفاف شدند. آن‌ها همچنین پیشنهاد کردند فضای اختصاصی برای انتشار پژوهش‌های تکراری در نظر گرفته شود.

    در نهایت، این مطالعه خواستار بازتعریف مفهوم اصالت در پژوهش زبان‌شناسی کاربردی، فراتر از نظریه‌های نوین است. این تحقیق بر ضرورت حمایت نهادی از جمله تأمین بودجه و راهنمایی، و نیز افزایش دیده‌شدن و به رسمیت شناختن پژوهش‌های تکراری تأکید می‌کند.  

    Abstract

    Replication research in Applied Linguistics (AL) is often undervalued due to an emphasis on originality, leading universities to deem it unsuitable for graduate theses. Without replication, findings remain untested (Plonsky, ۲۰۲۴). Hence, it is crucial to reassess the role of replication and establish clearer evaluation criteria to enhance scientific rigor, starting with universities. This sequential explanatory mixed methods study, conducted in two phases, compared the originality of replication studies with theses and examined academic supervisors' perceptions of replication viability as thesis topics. Adopting the method proposed by Hou et al., (۲۰۲۲) and using Natural Language Processing (NLP) techniques, the researcher quantified originality by analyzing semantic similarities in research topics, methodologies, and results, providing a more objective measure than traditional peer review assessments. The data for this phase consisted of three corpora: a main corpus of AL, which served as the basis for knowledge units to compute originality score replication studies and theses, a corpus of replication studies, and a corpus of theses. These corpora were gathered using ProQuest TDM Studio, where the coding process was also conducted, with the Linguistics & Language Behavior Abstracts (LLBA) database employed. The base corpus provided the knowledge units of AL and did not include the other two corpora. The other two corpora, replication studies and theses, were divided into three parts: Research Topics, Research Methods, and Research Results. The originality of each part was then compared to its counterpart in the other corpus. Additionally, for greater accuracy, the theses corpus was further divided into master's theses and doctoral dissertations. Replication studies showed greater originality in results than master's theses and doctoral dissertations, while doctoral work excelled in topics and methodologies. This finding challenges the belief that replication lacks originality, advocating for its inclusion in graduate programs. For the second phase, ۲۳ supervisors were recruited globally through LinguistList, an online platform, providing linguists' affiliation details and contact information, and they were interviewed asynchronously via email. The supervisors’ responses were collected and explored utilizing Nvivo version ۱۳ and were interpreted adopting theme analysis. They saw replication research as beneficial for advancing knowledge, verifying findings, and refining methods. They noted its role in bridging research gaps and ensuring applicability across contexts, aligning with Institutional Theory's (DiMaggio & Powell, ۱۹۸۳) focus on organizational influences. Supervisors cited originality concerns and institutional pressures as major challenges to replication research. Universities prioritizing novel studies and limited time, resources, and funding create barriers. Accessing original data and comparable methodologies also poses difficulties for students. Supervisors stressed the need for mentorship in replication research, requiring deep literature understanding and methodological critique. They suggested universities offer more coursework and training on replication methodologies to equip students. Supervisors agreed on replication's academic value and advocated for its wider acceptance in graduate programs with clear evaluation guidelines. They also suggested dedicated publication spaces for replication research. Lastly, this study calls for redefining originality in AL research beyond novel theories. It highlights the need for institutional support, including funding and mentorship, and advocates for increased visibility and recognition of replication research.