
مهشید خوش لهجه ظریف
بررسی رابطه طرحواره ناهنجار اولیه با شیوه بیان درخواست
- دانشجو
- مهشید خوش لهجه ظریف
- استاد راهنما
- بهزاد رهبر
- استاد مشاور
- شهلا رقیب دوست
- استاد داور
- راحله گندمکار
- رشته تحصیلی
- زبان شناسي همگاني
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
طرحوارههای ناسازگار اولیه الگوهای ناکارآمد ذهنی هستند که از بدو تولد در پی برآورده نشدن نیازهای انسان در او شکل میگیرند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة طرحوارههای ناسازگار اولیه حوزة چهارم و سبکهای مقابلهای آنها با کنش گفتاری درخواست و دو شیوة بیان مستقیم و غیرمستقیم است. به طور کلی ?? طرحواره در پی برآورده نشدن پنج نیاز در انسانها شکل میگیرند که در این پژوهش طرحوارههای حوزة چهارم که در پی برآورده نشدن نیاز خودانگیختگی و تفریح شکل گرفتهاند بررسی میشوند. هر فرد به سه شیوة تسلیم، جبران افراطی و اجتناب به مقابله با طرحوارههای خود میپردازد که در پژوهش حاضر دو مورد نخست مورد بررسی قرار میگیرند. در این پژوهشِ تلفیقی، پرسشنامة محقق-ساختِ شیوة درخواست، و دو پرسشنامة فرزندپروری و جبران افراطی یانگ (????) به صورت برخط توزیع شدند. از میان پاسخبرگها ۱۶۹ نمونة مرد و ۷۳ نمونة زن متولد ۱۳۶۰تا ۱۳۷۵ و دارای مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد که تا ?? سالگی با هر دو والدین خود زندگی کردهاند، بررسی شدند. ابتدا پرسشنامة شیوة بیان درخواست به صورت کیفی طبق نظریة براون و لوینسون(????) بررسی شد و سپس دادههای پژوهش با استفاده از آمار استنباطی تحلیل شدند. طبق یافتههای به دست آمده سبک جبران افراطی طرحوارههای حوزة چهار با درخواست مستقیم و سبک تسلیم طرحوارههای حوزة چهار با درخواست غیرمستقیم رابطة مستقیم دارند. با این حساب میتوان
روش درخواست مستقیم و غیرمستقیم را رفتارهای مقابلهای طرحوارههای حوزه چهارم دانست. همچنین جنسیت افراد در شیوة بیان درخواست به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تأثیری ندارد. روانشناسان حوزه طرحواره درمانی میتوانند با بهرهگیری از روش درخواست مستقیم و غیرمستقیم به وجود طرحوارههای حوزه چهارم در مراجعین خود پی ببرند. همچنین با توجه به نتایج پژوهش حاضر پژوهشگران حوزه زبانشناسی میتوانند پژوهشهای بیشتری در باب رابطه ذهن و زبان طراحی کنند.
- Abstract
-
Early maladaptive schemas are mentally dysfunctional patterns that are formed since birth following the unfulfillment of human needs. The purpose of this research is to discover the relationship between the early maladaptive schemas of the fourth domain and their coping styles with direct and indirect requests. In general, ۱۸ schemas are formed as a result of five needs not being thoroughly fulfilled in humans. In this research, only the schemas of the fourth domain, spontaneity, and entertainment, are discussed and investigated. Each person copes with their schemas in three different ways. In this research, two coping styles, surrendering and compensation, are examined. To collect data, the request style questionnaire, designed by the researcher, the Young Parenting Inventory (YSQ), and the compensation questionnaires of Young (۲۰۰۳) were handed out online. The participants, ۷۳ males and ۱۶۹ females, were born from ۱۹۸۱ to ۱۹۹۶, held bachelor's or master's degrees, and lived with both their parents until the age of ۱۸. First, the request-style questionnaire was examined qualitatively according to the theory of Brown and Levinson (۱۹۸۷), and then the research data were analyzed using inferential statistics. According to the findings, the compensation style of domain four schemas has a direct relationship with the direct request, and the surrender style of domain four schemas has a direct relation with the indirect request. Also, gender does not affect direct or indirect request-making. Psychologists in the field of schema therapy can find out the existence of schemas of the fourth domain in their clients by using the direct and indirect request strategies. Also, according to the results of the present research, linguistics researchers can design more researches to find the relationship between mind and language.