
مریم فتح الهی فر
عنوان پایاننامه
بررسی مقایسه ای عنوان در دوازده داستان کوتاه از سیمین دانشور و جمال میرصادقی در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی
- دانشجو
- مریم فتح الهی فر
- استاد راهنما
- زهره اله دادی دستجردی
- استاد مشاور
- عبداله آلبوغبیش
- استاد داور
- بتول واعظ
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبيات فارسي
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۱۷
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۰۷
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۴:۳۰
- چکیده
-
عنوان،
به مثاب? یکی از نشانههای زبانی، نقش اثرگذار و مهمی در اولین برخورد خواننده با متن دارد. عنوان و متن یک رابطهای دوسویه و مرتبط با یکدیگر دارند، از فهم عنوان و نشانههای درون آن میتوان تا حدودی با محتوای آن اثر آشنا شد، لذا عنوان قابلیت رفع پیچیدگی، کشف چیستی و فهم هویت یک متن را دارد. عنوان اولین و یکی از مهمترین عناصر تشکیلدهند? یک نوشته است که مخاطب از طریق آن با محتوا و مضمون آن اثر، اندیشه و سبک نویسنده و فرم یک داستان تا حدودی آشنا میگردد. این پژوهش درصدد آن است که از طریق روش توصیفی، تحلیلی و کیفی، دوازده داستان کوتاه از سیمین دانشور و دوازده داستان کوتاه از جمال میرصادقی، در دو دور? قبل و بعد از انقلاب اسلامی را بررسی نماید. در این پایاننامه، تلاش بر آن است که عناوین داستانها از جنبههای متفاوت بررسی گردد. بدین منظور رابط? عنوان با متن و نشانههای آن، سبک نویسندگی، تاثیرپذیری از انقلاب اسلامی، تاثیر مسائل سیاسی، اجتماعی و جنسیتی، ساختار عنوان و... بررسی شدند. بنابراین در هر داستان، جهت آشنایی با محتوای آن ابتدا خلاصهای بیان گردید و سپس به معرفی شخصیتها پرداخته شد. پس از آن ساختار عناوین، کارکردهای آن و عناصر کلیدی در هر داستان که عنوان و محتوا را با یکدیگر مرتبط میساخت بررسی گردید. با بررسیهای صورتگرفته دریافتیم که هر دو نویسنده به عناوینی ساده و عاری از تکلف و تصنع تمایل دارند. کارکرد شناساننده و توصیفی در اغلب عناوین هر دو نویسنده مشترک است و بیشتر دارای عناوینی مضمونی- موضوعی هستند. ساختار مفرد در عناوین آثار هر دو نویسنده کمتر یافت شد و عناوین مرکب بسامد بیشتری داشتند. در بخش محتوایی، سیمین دانشور بهعنوان یک نویسند? زن اغلب به مسائل اجتماعی، خداشناسی و دغدغههای زنان پرداخته است. جمال میرصادقی نیز به مفاهیم اجتماعی و نفسانی توجه داشته است، اما همچون دانشور چندان به مسئل? زنان و معضلات آنان توجه ویژهای ندارد. ذکر این نکته لازم است که انقلاب اسلامی، به عنوان یک پدید? سیاسی و اجتماعی، در آثار منتخب از جمال میرصادقی هم در بخش عنوان و هم در مضامین داستانها، نمو و نشان بیشتری داشت و عناوین و مضامین داستانهای سیمین دانشور پس از انقلاب چنان که انتظار میرفت، تحتتاثیر این پدیده قرار نگرفته بود - Abstract
-
The title, as a linguistic
sign, plays a significant and crucial role in the reader's initial encounter with the text. Titles and texts have a reciprocal and interconnected relationship, and understanding the title and its internal signs provides some familiarity with its content. Therefore, the title has the capacity to alleviate complexity, reveal the essence, and comprehend the identity of a text. It is the first and one of the most important elements shaping a written work, allowing the audience to grasp the content, author's thoughts, and the narrative style to some extent. This research aims to examine twelve short stories by Simin Daneshvar and twelve short stories by Jamal Mirsadeghi, spanning periods before and after the Islamic Revolution, using descriptive, analytical, and qualitative methods. This thesis endeavors to scrutinize the titles of the stories from various perspectives. The relationship between the title and the text, writing style, influence of the Islamic Revolution, impact of political, social, and gender issues, and the structure of the titles are all investigated. In each story, a summary is provided to introduce the content, followed by the introduction of characters. The structure of titles, their functions, and key elements in each story, establishing a connection between the title and content, are examined. Our findings reveal that both authors prefer simple and unpretentious titles. Identifying and descriptive functions are common in most titles of both authors, mostly having thematic and subject-oriented titles. Singular structure in the titles of their works is less frequent, with compound titles being more prevalent. In terms of content, Simin Daneshvar, as a female writer, frequently addresses social issues, theology, and women's concerns. Jamal Mirsadeghi also focuses on social and psychological concepts but does not give particular attention to women's issues, unlike Daneshvar. It is noteworthy that the Islamic Revolution, as a political and social phenomenon, had a more pronounced impact on the titles and content of selected works by Jamal Mirsadeghi compared to Simin Daneshvar, whose titles and content were not as significantly influenced by this phenomenon as expected