زهرا منوچهری

زهرا منوچهری

عنوان پایان‌نامه

نقد کهن الگویی شخصیت درویش در ده متن منثور عامیانه فارسی دوره های تیموری، صفویه و قاجار



    دانشجو زهرا منوچهری در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۳ ساعت ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقد کهن الگویی شخصیت درویش در ده متن منثور عامیانه فارسی دوره های تیموری، صفویه و قاجار" را دفاع نموده است.


    تاریخ دفاع
    ۲۰ تیر ۱۴۰۳
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    چکیده  

    «درویشی» به عنوان شیوه­ای از سلوک و نیز راه و رسم زندگی از دوران بسیار کهن در جامع? ما شناخته شده است. ویژگی­های درویشان مانند گمنامی، سفر، صاحب کرامات بودن و ... موجب شده که این شخصیت در هاله­ای مرموز قرار گیرد و دست­مایه­ای مناسب برای شخصیت­پردازی آفرینندگان قصه­ها(ی عامه) باشد. و به دلیل همین ویژگی­هاست که شخصیت درویش ظرفیت زیادی برای پذیرفتن نقش­های کهن­الگویی دارد. در این پژوهش به تحلیل عملکردهای کهن­الگویی درویش در ده متن منثور عامیان? فارسی پرداخته شده است؛ تا مقاصد خودآگاه و ناخودآگاه پردازندگان این قصه­ها از بازآفرینی این تیپ اجتماعی در دنیای قصه مشخص شود؛ و ایدئولوژی خاصی که در لایه­های پنهان قصه وجود دارد، روشن گردد. در آثار مورد پژوهش(مخصوصاً داستان­های پهلوانی)، پادشاهان و شاهزادگان، مسند و موقعیت خود را رها می­کنند و طریق درویشی برمی­گزینند تا به مقصود/ محبوب خود برسند. به نوعی ترک وابستگی­های مادی، ساده­زیستی و دل­نبستن به دنیا در این داستان­ها تبلیغ می­شود که متناسب جوامع و دوره­هایی است که این داستان­ها در آن خلق شده­اند. درویش در این قصه­ها نقش­های کهن­الگویی متفاوتی می­پذیرد: قهرمان، خویش، پیر خردمند، نقاب، سایه، آنیما/ مادر مثالی و آنیموس. بیشتر کهن­الگوها، قهرمان منجی، خویش(در نماد تمامیّت و کمال و یاریگر) هستند که نشان از حسن ظن توده نسبت به این شخصیت دارد. سایه­ها هم در این قصه­ها، سایه­های جمعی(متظاهران و درویش­نمایان ریاکار) هستند. نتیج? پژوهش نشان می­دهد که باور عامه تا چه حد در پرداختن شخصیت­ها(به صورت خودآگاه و ناخودآگاه) مؤثر بوده است.

    Abstract

      

    ABESTRACT

    Throughout history, i.e. from ancient times, the concept of “darvishhood” has been recognized as a way of spiritual discipline and a lifestyle in our society. Characteristics such as anonymity, wandering, possession of miracles, etc., have placed this character in a mysterious aura, making it suitable fodder for storytellers (particularly commoners) to portray. Accordingly, it is due to these very attributes that the darvish character has the potential to accept ancient archetypal roles. The present study analyzes the functions of ancient archetypes of darvish in ten prose texts of Persian commoners, aiming at elucidating the conscious and subconscious intentions of storytellers in reimagining this social type in the world of storytelling and uncovering the specific ideologies hidden within the layers of these tales. In the studied works (particularly in tales of heroism), kings and princes forsake their thrones and positions to choose the path of darvishhood to achieve their desired goal or beloved. These narratives advocate a certain detachment from material dependencies, a simple life, and detachment from worldly affairs, suitable for the societies and eras in which these stories were created. In these tales, darvish assumes various ancient archetype roles: the hero, the self, the wise old man, the anima/ exemplary mother, the persona, the shadow and the animus. Most ancient archetypes are saviors, self (i.e. symbols of completeness and assistance), reflecting the common people’s positive regard for this character. Shadows in these stories take the form of collective shadows (hypocritical impostors and pretentious darvishes). The research results demonstrate the extent to which common beliefs have influenced the portrayal of characters (both consciously and subconsciously).