
زهرا منوچهری
نقد کهن الگویی شخصیت درویش در ده متن منثور عامیانه فارسی دوره های تیموری، صفویه و قاجار
- دانشجو
- زهرا منوچهری
- استاد مشاور
- بتول واعظ, شیرزاد طایفی
- استاد داور
- غلامرضا مستعلی پارسا, محمدحسن حسن زاده نیری
- رشته تحصیلی
- زبان و ادبيات فارسي-گرايش ادبيات عرفاني
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- تاریخ دفاع
- ۲۰ تیر ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
«درویشی» به عنوان شیوهای از سلوک و نیز راه و رسم زندگی از دوران بسیار کهن در جامع? ما شناخته شده است. ویژگیهای درویشان مانند گمنامی، سفر، صاحب کرامات بودن و ... موجب شده که این شخصیت در هالهای مرموز قرار گیرد و دستمایهای مناسب برای شخصیتپردازی آفرینندگان قصهها(ی عامه) باشد. و به دلیل همین ویژگیهاست که شخصیت درویش ظرفیت زیادی برای پذیرفتن نقشهای کهنالگویی دارد. در این پژوهش به تحلیل عملکردهای کهنالگویی درویش در ده متن منثور عامیان? فارسی پرداخته شده است؛ تا مقاصد خودآگاه و ناخودآگاه پردازندگان این قصهها از بازآفرینی این تیپ اجتماعی در دنیای قصه مشخص شود؛ و ایدئولوژی خاصی که در لایههای پنهان قصه وجود دارد، روشن گردد. در آثار مورد پژوهش(مخصوصاً داستانهای پهلوانی)، پادشاهان و شاهزادگان، مسند و موقعیت خود را رها میکنند و طریق درویشی برمیگزینند تا به مقصود/ محبوب خود برسند. به نوعی ترک وابستگیهای مادی، سادهزیستی و دلنبستن به دنیا در این داستانها تبلیغ میشود که متناسب جوامع و دورههایی است که این داستانها در آن خلق شدهاند. درویش در این قصهها نقشهای کهنالگویی متفاوتی میپذیرد: قهرمان، خویش، پیر خردمند، نقاب، سایه، آنیما/ مادر مثالی و آنیموس. بیشتر کهنالگوها، قهرمان منجی، خویش(در نماد تمامیّت و کمال و یاریگر) هستند که نشان از حسن ظن توده نسبت به این شخصیت دارد. سایهها هم در این قصهها، سایههای جمعی(متظاهران و درویشنمایان ریاکار) هستند. نتیج? پژوهش نشان میدهد که باور عامه تا چه حد در پرداختن شخصیتها(به صورت خودآگاه و ناخودآگاه) مؤثر بوده است.
- Abstract
-
ABESTRACT
Throughout history, i.e. from ancient times, the concept of “darvishhood” has been recognized as a way of spiritual discipline and a lifestyle in our society. Characteristics such as anonymity, wandering, possession of miracles, etc., have placed this character in a mysterious aura, making it suitable fodder for storytellers (particularly commoners) to portray. Accordingly, it is due to these very attributes that the darvish character has the potential to accept ancient archetypal roles. The present study analyzes the functions of ancient archetypes of darvish in ten prose texts of Persian commoners, aiming at elucidating the conscious and subconscious intentions of storytellers in reimagining this social type in the world of storytelling and uncovering the specific ideologies hidden within the layers of these tales. In the studied works (particularly in tales of heroism), kings and princes forsake their thrones and positions to choose the path of darvishhood to achieve their desired goal or beloved. These narratives advocate a certain detachment from material dependencies, a simple life, and detachment from worldly affairs, suitable for the societies and eras in which these stories were created. In these tales, darvish assumes various ancient archetype roles: the hero, the self, the wise old man, the anima/ exemplary mother, the persona, the shadow and the animus. Most ancient archetypes are saviors, self (i.e. symbols of completeness and assistance), reflecting the common people’s positive regard for this character. Shadows in these stories take the form of collective shadows (hypocritical impostors and pretentious darvishes). The research results demonstrate the extent to which common beliefs have influenced the portrayal of characters (both consciously and subconsciously).