سرور رضائی

سرور رضائی

عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی نمادهای طبیعت در اشعار سعید عبادتیان و سهراب سپهری



    دانشجو سرور رضائی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰ ، به راهنمایی محمود بشیری ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی نمادهای طبیعت در اشعار سعید عبادتیان و سهراب سپهری " را دفاع نموده است.


    دانشجو
    سرور رضائی
    استاد راهنما
    محمود بشیری
    استاد مشاور
    بیژن کرمی میرعزیزی
    استاد داور
    بتول واعظ
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۱۷
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۷[۲۰۲۰۷]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۷
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
    ساعت دفاع
    ۱۲:۰۰

    چکیده

      

    روی آوردن شاعران به نمادگرایی متاثر از جهت­گیری­های سیاسی_ اجتماعی جامعه و اختناق و خفقان شدید در زمان حاکمیت مستبد و همچنین، آشنایی شاعران با جریان­های شعری غربی و مکتب نمادگرایی بوده است. از این جهت آنها با الهام از طبیعت و عناصر آن به خلق نمادهایی دست­ زده­اند تا بیان حال و احوال خود و جامعه باشند. این پژوهش با بررسی تطبیقی میان سهراب سپهری و سعید عبادتیان سعی نموده به نمادهای طبیعت بکار رفته در اشعارشان بپردازد تا به تفاوت­ها، شباهت­ها و زمینه­های اجتماعی و ادبی آنها دست یابد. کتاب حجم سبز (هشت دفتر شعر)، از سهراب سپهری و هه­له­لام ب?د، گومد کردم (درست در کنارم بودی، گمت کردم)، از سعید عبادتیان کتاب­های مورد بررسی این پژوهش بودند. نتایج یافته­ها نشان می­دهد که محیط، شرایط و دوران زندگی این دو شاعر، از نظر جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیار متفاوت بوده و همین امر باعث تفاوت آنها در بکارگیری از نمادهای طبیعت در اشعارشان می­باشد. طبیعت­گرایی تألیفی و یا تأویلی در نزد هر دو شاعر جایگاه ویژه­ای دارد و از طبیعت به عنوان نماد و یا تمثیل بهره می­برند. آنها شعرشان با طبیعت عجین شده است و طبیعت را منبع و الهام شعری خود قلمداد نموده­اند. نمادهای رنگ، باران، گل، پرندگانی مانند جغد و فصل­ها از مشترکات آنها است اما عبادتیان نمادهایی از جمله کوه و آتش که الهام گرفته از فرهنگ و جغرافیای زاگرس است را برجسته نمود است که در شعر سپهری بیشتر برگرفته از عرفان و فرهنگ شرق می­باشد. نتایج همچنین نشان داد که شعر سهراب، کمتر اجتماعی و بیشتر تجریدی، فلسفی و همچنین غنایی می­باشد اما شعر عبادتیان، بیشتر اجتماعی، عاشقانه و تا حدی فلسفی است.

    Abstract

      

    Poets' turn to symbolism has been influenced by the socio-political orientations of the society and the severe suffocation and suffocation at the time of autocratic rule, as well as the familiarity of poets with western poetic currents and the school of symbolism. For this reason, i  ired by nature and its elements, they created symbols to express their own and society's situation. This research, with a comparative study between Sohrab Sepehari and Saeed Ibadian, tries to deal with the symbols of nature used in their poems in order to find their differences, similarities and social and literary contexts. The book "The Volume of the Sabz" (Eight Books of Poetry) by Sohrab Sepehri and Helah Lalam B?d, Gomed Kardam (You were right next to me, I lost you), by Saeed Ibadatian were the books examined in this research. The results of the findings show that the environment, conditions and life time of these two poets are very different geographically, socially, culturally and politically, and this is the reason for their difference in using the symbols of nature in their poems. Authorial or interpretive naturalism has a special place in the eyes of both poets and they use nature as a symbol or illustration. Their poetry is intertwined with nature and they consider nature as their poetic source and i  iration. Symbols of color, rain, flowers, birds such as owls and seasons are among their commonalities, but worshipers have highlighted symbols such as mountain and fire, which are i  ired by the culture and geography of Zagros, which are not seen in Sepehri's poetry. Sepehri's poetry is mostly derived from Eastern mysticism and culture. The results also showed that Sohrab's poetry is less social and more abstract, philosophical and also lyrical, but Ibadatian's poetry is more social, romantic and to some extent philosophical.