گزارش سخنرانی دکتر کاماچو

گزارش سخنرانی دکتر کاماچو

۰۴ تیر ۱۳۹۷ | ۰۴:۳۰ کد : ۶۴۳۱ خبر روز پژوهش
تعداد بازدید:۹۴۷
استاد تاریخ دانشگاه ائوتونوما، روز دوشنبه چهارده خرداد در نشست مشترک میان دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگاه علوم انسانی شرکت کرد
گزارش سخنرانی دکتر کاماچو

 فرناندو کاماچو پادیا، استاد تاریخ دانشگاه ائوتونوما، روز دوشنبه چهارده خرداد در نشست مشترک میان دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگاه علوم انسانی شرکت کرد و  در سخنرانی خود تحت عنوان  "جنگ داخلی اسپانیا در سینمای اسپانیا و فیلم مستند" پس از تشکر از تفاهم نامه میان دانشگاه علامه طباطبایی و ائوتونوما و همکاری پژوهشگاه علوم انسانی به موارد ذیل پرداخت:
 جنگ داخلی اسپانیا از بزرگترین تراژدی های این کشور محسوب می شود که بیشترین تعداد مفقودالاثر در جهان به این دوره تاریک سه ساله بازمی گردد.هنوز در مکانی که امروزه آرامگاه فرانکو در آن قرار دارد و به "وادی شهدا "معروف است تعداد بیشماری مفقود الاثر از جمله کودکان وجود دارد و تحقیقات برای شناسایی آنها ادامه دارد. متاسفانه از 2013 فیلمی دررابطه با جنگ داخلی  ساخته نشده و تقریبا مستندی هم وجود ندارد. عدم وجود این قبیل فیلم ها می تواند به سه عامل مشکلات اقتصادی، مسائل سیاسی و اهمیت ندادن به موضوع تلقی گردد. فیلم های جنگ داخلی غالبا بر پایه اپیزودهای ثابت و حقیقی بناشده اند. اما هنوز فیلمی که بتوان در آن صحنه های مستند و غیره را را به هم ربط داد و حائز اهمیت باشد نداریم.شاید به این دلیل که یا باید از ناسیونالیسم ها حمایت شود و یا از جمهوری خواهان. و در هر دو صورت افراد یک کشور مورد بررسی قرار خواهند گرفت و این شدنی نیست. این در حالی است که مسائل سیاسی داخلی گاه به پرده کشیده شده اند بهترین آرشیو عکس و فیلم موجود در مسکو  و ایتالیا است و اینها یادگار عکاس ایتالیایی هستند که بدست روس ها افتاده است.(آرشیو مسکو بخاطر فعالیت های آلمان ها جالب توجه است زیرا روس ها بعد از رفتن به آلمان تمام ماتریال را به آنجا می برند) در دوران جنگ داخلی دو جناح لیبرال ها  و جمهوری خواهان با هم می جنگیدند که سیر قهقرایی  آنها طی سال های متمادی انجام می شده است و استاد کاماچو سیر فتح کشور توسط قوای فرانکو  و نیروی مقابل را روی نقشه نشان داد.
برخی از فیلم ها در این رابطه نیز طی همان سال های جنگ در فرانسه و المان برپایه خاطرات بونوئل ساخته شده بود. در جنگ داخلی افراد بسیاری از کشورهای مختلف در یکی از دو جناح شرکت می کردند و بیشترین تعداد کشته شده ها سوئدی بودند به همین دلیل آثار بسیاری در این زمینه از سوئدی ها موجود است. بسیاری از عکس های جنگ توسط یک عکاس آتلیه ای گرفته شده است.
 نهایتا در سال 1339 ناسیونالیست ها پیروز می شوند. پس از جنگ داخلی از سال 40 تقریبا فیلمی به وجود نمی آید اما پس از آن فیلم هایی با موضوعات نگاه کودک و زن که غالبا به صورت میکروفیلم هستند به یادگار مانده اند. حضور اندیشمندان، ادبا، فرهنگیان و هنرمندان مثل بونوئل و نرودا در جنگ داخلی بسیار مشهود است؛ برای مثال فرار کشتی افرادی که از اسپانیا به سوی شیلی می رفتند به دست نرودا شکل می گرفته است. ...


نظر شما :