ویژه برنامه زنده «از همین آب و خاک» رادیو جوان به مناسبت روز دانشجو از دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی تقدیم شنوندگان رادیو جوان شد.

۱۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۹ کد : ۲۳۷۷۰
تعداد بازدید:۷۲
ویژه برنامه زنده «از همین آب و خاک» رادیو جوان به مناسبت روز دانشجو از دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی تقدیم شنوندگان رادیو جوان شد.

ویژه برنامه زنده «از همین آب و خاک» رادیو جوان به مناسبت روز دانشجو از دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی تقدیم شنوندگان رادیو جوان شد.

به گزارش روابط عمومی، ویژه برنامه زنده «از همین آب و خاک» رادیو جوان به مناسبت روز دانشجو به تهیه کنندگی لیداعرفانیان و با اجرای فاطمه امجدیان و ابوالفضل اینانلو از سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی روی موج fm ردیف ۸۸ مگاهرتز تقدیم شنوندگان رادیو جوان شد.
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشکده علامه‌طباطبائی با حضور در ویژه برنامه «روز دانشجو» رادیو جوان عنوان کرد: خاستگاه روز دانشجو حادثه تاریخی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ است.
وی ادامه داد: پیش‌تر در تاریخ ۲۸ مردادماه همان سال کودتا در دولت دکتر مصدق را شاهد بودیم که سران رژیم سلطنتی برای اینکه بتواند سرسپردگی خود را به دولتمردان آمریکایی نشان دهند، از ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا دعوت کردند که به ایران بیاید. دانشجویان که به حضور سران آمریکایی اعتراض داشتند در دانشگاه تهران اقدام به تظاهرات کردند و در این بین خون سه دانشجو در بدو ورود نیکسون، مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران به زمین ریخته شد و این اتفاق، اعلام حضور و سیطره دانشگاه آمریکایی در دوره پهلوی بود.
وی همچنین خاطر نشان کرد که از دهه ۴۰ که نهضت امام خمینی (ره) شکل گرفت، پیوند امام و دانشجویان وارد مرحله جدیدی شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز استمرار پیدا کرد و دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته، هوشمند و با انرژی جامعه در جهاد سازندگی و دوران دفاع مقدس و شرایط بحرانی کشور، نقش بی‌بدیلی داشته و خوش درخشیدند.
دکتر معتمدی در ادامه با اشاره به دغدغه‌های مهم دانشجویان گفت: دانشجویان کشور ما دغدغه‌های مختلفی دارند که بخشی از آنها دغدغه‌های شخصی و خانوادگی و آینده‌نگری برای روزهای پس از تحصیل است. همچنین دغدغه‌ها و افکار سیاسی و اجتماعی و آنچه که در این عرصه در حال رُخ دادن است نیز از اهمیت ویژه‌ای برای این قشر برخوردار است.

وی افزود: موضوع امید را نیز باید جدی گرفت چرا که اصل امید به آینده برای قشر دانشجو بسیار حائز اهمیت است. اینکه در آینده چه شغلی پیدا می‌کند و شرایط شغلی و زندگی پس از دوران تحصیل چگونه رقم خواهد خورد، از دغدغه‌های مهم این قشر است.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با تأکید بر ضرورت آینده‌نگری برای دانشجویان، اظهار کرد: موضوع آینده‌نگری برای قشر دانشجو و تأمین شغل مناسب برای آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است و ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی با توجه به این مهم؛ مراکز نوآوری و کارآفرینی تشکیل داده‌ایم تا با این روند، دانشجویانی که ایده‌ یا ایده‌هایی خاص و خلاقانه در زمینه اشتغال دارند بتواند نظرات خود را مطرح و با کمک متخصصان و فعالان ما در این مراکز، جامه عمل به آن ایده‌ها بپوشانند.
وی همچنین گفت: ما در مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه علامه‌طباطبائی کار را تا آنجا پیش برده‌ایم که از دانشجویان خلاق دعوت به عمل می‌آوریم تا با حضور در این مراکز و دفاع از ایده‌ها و افکار اشتغال‌زای خود؛ قدمی موثر در راستای عملیاتی شدن این مهم بردارند و کسب و کار مورد نظر خود را راه‌اندازی کنند و اگر با گذشت زمانی مشخص (۴ ماه) به موفقیت دست یافتند که نشان داد این ایده درست و حرکت آن مطلوب و رو به جلو است؛ این افراد را به مراکز رشد معرفی می‌کنیم تا با حمایت‌های جدید و جدی‌تری به ویژه در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری، وارد مرحله مهم‌تری شوند.
دکتر معتمدی با اشاره به راه‌اندازی برنامه «صدای دانشجو» نیز افزود: بدون تردید راه‌اندازی چنین کانال‌های ارتباطی می‌تواند در نقل و انتقال خواسته‌ها و سخنان دانشجویان و مسئولان بسیار مؤثر باشد و می‌توانیم از نظرات و ایده‌های آنان در زمینه‌های مختلف بهره‌های بسیاری ببریم که در رشد، شکوفایی و بالندگی کشور از اثرگذاری ویژه‌ای برخوردار است. دانشجو خوب می‌بیند، خوب توجه می‌کند و می‌تواند به خوبی مسائل روز را تحلیل کند و این نگاه متفاوت است که تأثیر خاصی بر آینده کشور خواهد گذاشت.
دکتر محسن حبیبی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی در برنامه از همین آب و خاک ویژه برنامه «روز دانشجو» گفت: دانشگاه‌ها رسالت‌های مختلفی در ابعاد متفاوت بر عهده دارند که دانشجویان نیز در همان عرصه‌ها به فعالیت می‌پردازند. عرصه اصلی و اولویت نخست؛ آموزش است که دانشجویان برای کسب تخصصی خاص، رشته تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب و به تحصیل دانشگاهی می‌پردازند؛ اما در کنار این تخصص‌گرایی؛ در تمامی دانشگاه‌ها، عرصه‌های فرهنگی نیز وجود دارد که بسیاری از دانشجویان در آن عرصه فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: در دانشگاه‌ها زمینه برای رشد همه‌جانبه دانشجویان در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فراهم است تا افراد به رشد و بالندگی مطلوب از جنبه‌های مختلف برسند. البته در این میان یک مسئله وجود دارد و آن ویژگی‌های خاص و متفاوت دانشجویان است که ما با نگاهی متفاوت به ویژگی ایده‌آل‌طلبی دانشجویان سعی بر آن داشته‌ایم تا زمینه باز شدن فکر و نگرش دانشجویان را فراهم کنیم. شهید بهشتی همواره متذکر بود که دانشجویان حکم مؤذن‌های جامعه را دارند و هرگز نباید خواب بمانند و این نشان از اهمیت بیداری افکار دانشجویان دارد.

 

دکتر حبیبی با تأکید بر جنبه ایده‌آل‌طلبی قشر دانشجو بیان کرد: با توجه به اینکه ایده‌آل‌طلبی، شجاعت و حق‌طلبی از ویژگی‌های مهم و بارز دانشجویان است، آن‌ها می‌توانند با بیداری خود، مسائل مختلف جامعه را برای خود و جامعه هدفمند ساخته و در جهتی مشخص رشد دهند که بیشترین خروجی و بهره را داشته باشد.
وی ادامه داد: دشمنان همواره سعی بر آن دارند تا در میان قشر دانشجوی کشور، ویژگی انفعال را رواج دهند در حالی که ما تلاش می‌کنیم، دانشجو را بیدار، فعال و پویا تربیت کنیم تا آثار آن در ابعاد مختلف جامعه نمایان شود و همواره شاهد کشوری، پیشرو، فعال و پیشرفته در جنبه‌ها و ابعاد مختلف باشیم.
رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی در زمینه مشارکت دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های کلان و مدیریتی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به راه‌اندازی شبکه «صدای دانشجو» از سوی شبکه رادیویی جوان؛ باید ابزار خرسندی کنیم که به این مهم نگاهی متفاوت شده و بی‌شک می‌توان به آینده آن نیز امیدوار بود چرا که تریبونی برای ابراز افکار، خواسته‌ها و سخنان دانشجویان ایجاد شده است. موتور محرک هر کشوری را دانشجویان بصیر و فعال آن تشکیل می‌دهند و امیدواریم دانشگاه‌ها نیز از این ظرفیت عالی در راستای پیشبرد اهداف خود نهایت بهره را ببرند.
وی همچنین یادآور شد: دانشجو همواره باید محیطی را برای ابزار سخنان و خواسته‌های خود داشته باشد و ما در دوره جدید مدیریتی، علاوه بر تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی؛ سعی کرده‌ایم تا بیش از پیش از نظرات و ایده‌های دانشجویان بهره‌مند شویم و در این راستا با برگزاری جلسات متعدد با دانشجویان، پای حرف‌های آنان می‌نشینیم تا قدمی مؤثر در مسیر رشد و بالندگی دانشجویان دانشگاه برداشته باشیم.

 

 

 


نظر شما :