بازدید هیات اساتید روس

بازدید هیات اساتید روس

۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۵۵۲۱ خبر روز اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۶۷۱
گزارش بازدید علمی اساتید روس متخصص زبان و ادبیات فارسی از گروه های فارسی و روسی دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
بازدید هیات اساتید روس

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی روز چهارشنبه 25 بهمن 1396 میزبان هیاتی متشکل از سه استاد زبان فارسی سه دانشگاه مطرح روسیه بود. در این بازدید دو ساعته که به ابتکار گروه زبان و ادبیات روسی انجام شد؛ خانم دکتر یکاترینا پیسچورنیکووا، استاد زبان فارسی دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ، دکتر ماکسیم آوانتسیف، استاد زبان فارسی دانشگاه علوم انسانی مسکو و دکتر تیمور دزوتوف، استاد فارسی دانشگاه اوستیای جنوبی و همکار علمی مرکز فرهنگی ایران در دانشگاه اوستیای شمالی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافتند. هیات روس ساعت 9 مورد استقبال خانم دکتر اسکندری، مدیر محترم گروه زبان و ادبیات روسی و آقای دکتر عبداللهی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات روسی قرار گرفتند. خانم دکتر اسکندری پس از خیر مقدم به میهمانان، به صورت مختصر در خصوص سابقه گروه و فعالیت های علمی انجام شده توسط اعضای گروه توضیحاتی ارائه داد و پیشنهادات مشخصی به خصوص در زمینه توسعه همکاری ها در حوزه زبان و ادبیات روسی را مطرح نمود. دکتر عبداللهی نیز با بیان اینکه همکاری های علمی و فرهنگی می تواند زمینه ساز توسعه روابط در همه سطوح بین ایران و روسیه باشد، پیشنهاد آغاز همکاری ها از طرح های علمی مشترک با هدف تعمیق روابط بین دانشگاهی را مطرح نمود.

طرفین زمینه های همکاری های مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند و قرار شد تا مذاکرات برای ایجاد یک همکاری عمیق تر با دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ به عنوان دانشگاه دوم روسیه از لحاظ اعتبار توسط گروه زبان و ادبیات روسی ادامه پیدا کند. خانم دکتر یکاترینا پیسچورنیکووا در این دیدار تاکید داشت که زمینه بسیار مناسبی برای همکاری بین دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاهی که در ایران به صورت تخصصی به علوم انسانی می پردازد و دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ وجود دارد. به گفته ایشان، در موسسات علمی گوناگون شهر سنت پترزبورگ تعداد بسیار زیادی از نسخ خطی فارسی نگهداری می شود که کار بر روی این نسخ خطی می تواند آغازی برای همکاری های بسیار گسترده بین دانشگاه علامه و دانشگاه های روسیه باشد.

همچنین قرار شد تا امکان برگزاری کنفرانس ها و کارگاه های آنلاین برای اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه زبان و ادبیات روسی توسط اساتید برجسته دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ، مسکو و اوستیا بررسی شود و پس از انجام هماهنگی ها این کنفرانس ها و کارگاه ها سریعا آغاز شوند.

در ادامه اعضای هیات با جناب آقای دکتر عبداله آلبوغبیش، معاون محترم مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دیدار و گفتگو داشتند و زمینه های همکاری مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند. دکتر آلبوغبیش ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، کار بر روی ادبیات فارسی و روسی به صورت تطبیقی را یکی از زمینه های مناسب برای اجرای طرح های مشترک علمی برشمرد. دکتر پیسچورنیکووا نیز ضمن اشاره به جایگاه برجسته گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی خواستار استفاده از این ظرفیت بزرگ برای توسعه زبان فارسی و دانش اساتید و دانشجویان روس شد. دکتر پیسچورنیکووا پیشنهاد برگزاری منظم کارگاه های آموزشی به صورت ویدیو کنفرانس توسط اساتید گروه زبان و ادبیات فارسی را مطرح نمود.

حسن ختام برنامه نشست صمیمانه اساتید روس با دانشجویان زبان روسی گروه زبان و ادبیات روسی دانشگاه علامه طباطبایی بود که با پرسش و پاسخ همراه بود. اساتید روس از سطح زبانی زبان آموزان در دانشگاه علامه ابراز رضایت کردند.  


 


نظر شما :