همایش گفتگوهای فرهنگی و تمدنی چین آغاز به کار کرد

۰۹ آبان ۱۳۹۶ | ۰۳:۳۰ کد : ۴۵۷۳ خبر روز اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۷۰۲
همایش دو روزه گفت‌وگوهای فرهنگی و تمدنی ایران و چین، با همکاری و مشارکت انجمن بین‌المللی کنفسیوس چین، گروه‌های آموزشی فلسفه، زبان چینی و تاریخ دانشگاه علامه‌طباطبائی، دانشگاه مطالعات خارجی پکن و انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران، صبح دوشنبه هشتم آبان‌ماه در محل سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه برگزار شد.
همایش گفتگوهای فرهنگی و تمدنی چین آغاز به کار کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر غلامرضا ذکیانی رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی در افتتاحیه این همایش بین‌المللی عنوان کرد: در همایش اخیری که برای راهپیمایی اربعین برگزار شده بود، به چشم دیدیم که ملیت های مختلف، ادیان و زبان‌های گوناگون که عزاداری هایشان مانند هم نبود گرد یک موضوع جمع شدند تا بستر گفت‌وگوی واحدی را شکل دهند. بنابراین این‌که بتوانیم با دوستان و همکاران اهل چین خود گفت‌وگوهای جدی در زمینه فرهنگی و غیر فرهنگی را پیش بگیریم، دست آوردهای خوبی برای هر دو‌ملت به دست می‌آید.

دکتر ذکیانی ضمن معرفی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار داشت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با سفارت خانه چین در ایران، بنا شده است که یک‌فضایی را برای ارائه آثار چینی در دانشکده آماده نماییم تا برای استفاده دانشجویان و علاقه‌مندان به فرهنگ کشور چین فراهم شود. امیدوارم تا چهارماه آینده خبر افتتاح این کتابخانه ارزشمند را به شما بدهم.

رئیس دانشکده ادبیات تصریح کرد: ایران و چین از دیرباز دارای روابط فرهنگی و تجاری گسترده.ای بودند و بازرگانان ایرانی و سفیران چینی در راه پر پیچ‌و خم جاده ابریشم ناقلان فرهنگی بودند. او افزود: در آثار ادبی ایران از عناصر چینی استفاده شده‌است که این مساله گواه دوستی دیرینه این دو‌کشور در طول تاریخ است. دانشگاه علامه طباطبائی در سال‌های گذشته به دلیل روابط گسترده دو‌کشور در زمینه‌های مختلف، به منظور بر طرف کردن نیاز به افراد متخصص در این زمینه رشته زبان چینی را راه‌اندازی کرد. 

دکتر ذکیانی ادامه داد: تا کنون این دانشگاه در رشته زبان چینی سه دوره دانشجو پذیرفته‌است و بیش از ۹۰ زبان‌ آموز در این رشته مشغول تحصیل هستند. به دلیل علاقه دانشجویان علاوه بر کلاس رسمی، کلاس‌های آزاد آموزش زبان چینی نیز راه‌اندازی شده‌است. رئیس دانشکده ادبیات با اشاره به مساله گفت‌وگوی میان فرهنگ‌های مختلف و الزامات آن، عنوان کرد: از آن‌جایی که فرهنگ و تمدن چین در روزگار ما به لحاظ غنای فرهنگی، صنعتی و‌اجتماعی دارای اهمیت تعیین کننده‌ای است، کوشش برای چنین مصالحه فرهنگی بدون تلاش‌های فرهنگ‌هایی با چنین سابقه درخشانی میسر نخواهد بود.

او افزود: با توجه به سابقه تمدنی ایران و چین این گفت‌وگو باید میان فرهنگ‌هایی صورت گیرد که در حال حاضر و آینده می‌تواند نقش قابل ملاحظه‌ای در جهان ایفا کند. با چنین ملاحظاتی به سراغ استادان و فرهیختگان کشور چین رفته‌ایم. انجام چنین فعالیت‌هایی در درجه اول مستلزم شناخت کافی از جغرافیای فرهنگی است. با این اوصاف به فکر برگزاری چنین همایشی مشترکی افتاده‌ایم تا طرفین در زمینه‌های مختلف با هم به گفت‌وگو بنشینند.

دکتر ذکیانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به همین دلیل زمینه‌های این همایش بسیار گسترده است. تلاشمان این است که برای همایش‌‌های بعدی موضوعات خاص‌تری را بررسی کنیم‌. امیدوارم این همایش دو روزه با موفقیت برگزار شود و در آینده شاهد دست‌آوردهای بی‌نظیر این همایش باشیم.

در بخش دیگر این همایش، دکتر اعوانی رئیس هیات مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران در سخنانی عنوان کرد: بسیار خوشحالم از این‌که چنین کنفرانسی برگزار شد و سال‌های آرزوی برگزاری چنین کنفرانسی را داشته‌ام. بنده تجربه تدریس در دانشگاه علوم انسانی پکن را دارم و همیشه آرزو ‌می‌کردم چنین همایشی برگزار شود و امیدوارم این همایش در حد وسیع‌تری ادامه پیدا کند.

او افزود: گفت‌وگو میان دو تمدن ایران و چین بسیار مهم است. هر دو نمودار دو فرهنگ بسیار غنی و زنده در دنیا هستند که مشترکات فرهنگی دارند. تفاهمی که میان دو فرهنگ می‌تواند وجود داشته باشد، بیش از تفاهم فرهنگ چینی با کشورهای دیگر در طول تاریخ است.

دکتر اعوانی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام درباره طلب علم، اظهار داشت: دو کشوری را که حضرت پیامبر اسلام برای طلب علم عنوان می‌کنند ایران و چین است. جاده ابریشم فقط یک رویداد اقتصادی نبوده.است. بیش از اقتصاد یک رویداد فرهنگی بوده و ایران و چین در نهضت جاده ابریشم سهم اساسی داشتند. رئیس هیئت مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: تا دو‌نسل پیش علمای مسلمان چین زبان فارسی را می‌خواندند و بنده چندین کتاب دیده ام که خود آموز زبان عربی به چینی یا فارسی بوده‌است. کتاب‌هایی که در زمان مغول به زبان فارسی درباره تاریخ چین نوشته شده‌است از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر اعوانی افزود: آن چرا که ما امروز جهانی شدن می‌نامیم از جاده ابریشم شروع شده‌است. فرهنگ ایرانی مبتنی بر حکمت است. ایران در میان کشورهای اسلامی تنها کشوری است که در آن حکمت قبل و‌بعد اسلام در آن وجود داشته است. بنابر این با حکمت ایرانی بهتر می‌توان حکمت چینی را فهمید. او اضافه کرد: بسیاری از فرهنگ‌های مشترک ایران و چین‌ در دوره‌های مختلف مورد توجه بوده‌است. رئیس هیئت مدیره انجمن حکمت و فلسفه ایران ضمن تشریح وضعیت چین و ایران را در دوره‌ها و زمینه‌های مختلف، گفت: زبان میانجی جاده ابریشم که محققان غربی هم به آن اشاره کردند، زبان فارسی بوده‌است. این اتفاق را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این روابط هرچه بیشتر در زمینه‌های مختلف ادامه پیدا کند.

ایران یک کشور متمدن و دارای تاریخی با قدمت است

در ادامه آقای لی ون یانگ معاون رئیس انجمن بین المللی کنفوسیوس در سخنانی مطرح کرد: امروز پژوهشگران و ادیبان در تهران جمع شده اند تا در پس‌زمینه رایزنی، ساخت و بهره مندی مشترک "یک کمربند-یک جاده" با محوریت گفتمان فرهنگ چین و ایران به بسط تمدنی و علمی بپردازند. چین و ایران دو کشور باستانی متمدن هستند و تبادلات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علوم و فنون و پزشکی بین آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شود. او افزود: ایران در طول تاریخ به عنوان یک راه اصلی در غرب جاده ابریشم خاکی نه تنها به عنوان ایستگاه میانی روابط فرهنگی اقتصادی فرهنگ چین را به سایر کشورهای جهانشاهی غرب انتقال داد، بلکه ترکیب تاریخی تمدن‌های مختلف و یادگیری متقابل را شکل داد.

آقای لی ون لیانگ تصریح کرد: پژوهش‌های مربوط به تمدن‌های ایران و چین همچنین نقش موثری در شبیه سازی سرنوشت بشر و بازسازی " یک کمربند-یک جاده" دارند. اتحادیه کنفوسیوس به عنوان یک پژوهش، اطلاع رسانی، جهانی سازی و به منظور به کار گرفتن فرهنگ کنفوسیوس، موجب پیشبرد صلح جهانی شده و سازمان فرهنگ و علوم بین‌الملل را پایه گذاشته است. او اضافه کرد: اتحادیه کنفوسیوس بین المللی در زمینه علوم انسانی با تمام توان یک سکو ایجاد کرده که در زمینه‌ی تحقیقات و آموزه های کتب کنفوسیوس بسیار پیشرفته و با کیفیت است. هم چنین یک سکوی باز و ظرفیت پذیر و گسترده برای گفتمان های فرهنگی در باب آموزه های کنفوسیوس و دیگر تمدن ها است.

معاون رئیس انجمن بین‌المللی کنفسیوس اظهار داشت: ایران یک کشور متمدن و دارای تاریخی با قدمت است. از نظر تفکرات فلسفی و بینش ادبی، محل تلاقی روابط فرهنگی و گفتمان های تمدنی ساخت "یک کمربند-یک جاده" به حساب می آید. امیدواریم از طریق این همایش ها بتوانیم با دانشمندان و جهان علمی ایران روابط گسترده ای برقرار نماییم.

ارتباطات ایران و چین پیشرفت و شتاب چشمگیری داشته‌است

در بخش دیگر مراسم آقای یین خی گانگ رایزن سیاسی سفارت چین در ایران، ضمن اشاره به تاریخ کهن و باشکوه هر دو کشور ایران و چین، اندیشمندان و فیلسوفان این دو سرزمین را بزرگ و گرامی دانست و عنوان کرد: هر دو طرف در طی سالیان دراز کوشیده‌اند تا نقش عمده‌ای در پیشرفت و توسعه‌ی بشریت ایفا نمایند. ملت دو کشور بر آن بوده‌اند تا ارتباطات خود را از طریق جاده ی ابریشم حفظ کنند و از این حیث به پیشرفت اقتصادی و فرهنگی نائل آمده‌اند.

او افزود: جاده ابریشم بیش از آن‌که یک شاهراه اقتصادی باشد، ابزاری برای تبادل اندیشه و ایدئولوژی بوده و به عنوان یکی از دارایی‌های بشریت، ارتباطات شرق و غرب دنیا را از هر جهت بهبود می‌بخشیده است. او اظهار داشت: کنفوسیوس با تاسیس مکتب خود، خدمت بزرگی به مردم چین کرد و اندیشه های او، یکی از اصلی ترین بخش های فرهنگ سنتی به شمار می‌روند. در چین کنونی هم، مسیرصلح و توسعه فضای جدیدی را پدید آورده رهنمودهایی برای اجتماع به همراه داشته است.

رایزن سیاسی سفارت چین در ایران با بیان این نکته که در حال حاضر ارتباطات ایران و چین پیشرفت و شتاب چشمگیری داشته و با سرعت تمام رو به بهبود است، تصریح کرد: چین دیگر به یکی از همکاران اقتصادی مهم ایران بدل شده است و با اجرای طرح "یک کمربند- یک جاده" شاهد عمق بیشتر روابط هم خواهیم بود. فرهنگ و تمدن دو کشور دارای مظاهر گوناگون و بسیار غنی هستند. امیدواریم برگزاری چنین همایش هایی به درک متقابل دو ملت از یکدیگر کمک کند و دو کشور در زمینه های نظری، فلسفی و فرهنگی هم به تبادل اطلاعات بپردازند. لازم به ذکر اسن طی این همایش دو روزه ۲۲ سخنرانی و ارائه مقاله چینی و ۲۰ مقاله و سخنرانی از سوی استادان و صاحبنظران دو کشور ارائه خواهد شد.


نظر شما :