هجدهمین همایش بین المللی انجمن اروپایی مطالعات آرمان­شهری

۲۶ تیر ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۹۲۹ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۷۰
نشست اربعین­ پژوهی ونمایشگاه عکس پیاده ­روی اربعین درمرکز همبستگی اتحادیۀ اروپا درشهر گدانسک لهستان طی چهارروز برگزار شد.
هجدهمین همایش بین المللی انجمن اروپایی مطالعات آرمان­شهری

هجدهمین همایش بین المللی انجمن اروپایی مطالعات آرمان­شهری که معتبرترین همایش دراین زمینه است درتاریخ ۱۴ تا ۱۸ تیرماه بامحوریت موضوع "همبستگی" درمرکز اروپایی همبستگی شهرگدانسک لهستان باهمکاری دانشگاه گدانسک در طی چهار روز برگزارگردید.

دراین همایش که باسخنرانی رییس جمهور اسبق لهستان،لخواوسا،رییس جنبش همبستگی اروپا آغاز شد،بیش از ۲۰۰ سخنرانی و مقاله علمی در زمینه­های مختلف علوم انسانی باهدف تبیین مدلی برای جامعۀ ایده­آل جهانی برای همبستگی، باحضورسرشناس­ترین نظریه ­پردازان ارائه شد.

دراین همایش سلسله نشست­ هایی با عنوان آرمانشهرگراییِ میان فرهنگی اسلامی-ایرانی توسط تعدادی ازاعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزارگردید که مورد استقبال ویژۀ شرکت­ کنندگان دراین همایش قرارگرفت. ازجمله مباحث مطرح­ شده دراین همایش بین المللی،موضوع پیاده ­روی اربعین حسینی به عنوان الگوی معاصرهمبستگی بود.

همچنین نمایشگاهی از ۶۰ عکس برگزیده از رویداد عظیم پیاده­ روی اربعین درمرکز همبستگی اتحادیه اروپا به مدت چهار روزدرحاشیۀ این همایش برگزارگردید که علاوه بر بازدید شرکت­ کنندگان درهمایش، امکان بازدید برای عموم مردم درسالن اصلی موزۀ این مرکز فراهم گردید که مورد استقبال بی­نظیر جامعۀ اروپایی قرار گرفت. نمونه ­ای از تصاویر بازدید از نمایشگاه و آثار به نمایش گذاشته شده درذیل خبرآورده شده است.

یکی از دستاوردها و جنبه­ های مهم این نمایشگاه،انعکاس پیاده ­روی اربعین و تشریح ابعاد علمیِ این بزرگترین اجتماع انسانی ِخود جوشِ مردمی، به اندیشمندان دانشگاهی از کشور های مختلف جهان و همچنین مردم اروپا بوده است.

با توجه به این که هر ساله این حرکت عظیم توسط خبرگزاری ­های جهان به خوبی منعکس نمی­شود، این نمایشگاه موجب شد بسیاری از اندیشمندان حوزۀ علوم انسانی با جزییات و اهداف پیاده­ روی اربعین آشنا شوند و از منظرهای مختلف علمی این واقعۀ خودجوش مردمی را مورد بحث و تحلیل علمی قرار بدهند. از بازدیدکنندگان برجستۀ این نمایشگاه آقای پروفسور لایمنت اور سارجنت،استاد ۸۰ سالۀ دانشگاه میزوریامریکارا می­توان نام ­برد. پرفسور سارجنت، پدر معنوی مطالعات آرمانشهری و مؤسس انجمن مطالعات آرمانشهری امریکا، وصاحب بیش ازصدها مقاله، کتاب و نظریۀ پایه ­ای دراین زمینه است. وی با بیان اینکه این نمایشگاه از منظر مطالعات آرمانشهری و بینارشته­ ای در نوع خود بی­نظیراست،پیشنهاد داد که ابعاد مختلف پیاده ­روی اربعین می­تواند به عنوان مدل همبستگی مطرح شود و مبانی علمی و نظری آن توسط اندیشمندان حوزه ­های مختلف علوم انسانی مورد بحث و بررسی بیشتری قرار بگیرد.

همچنین خانم پروفسورلودمیواگروشفس کابلایم،یکی از مدیران این همایش بین ­المللی،ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان ایرانی دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت تک تک این تصاویر بهت­ آور بود و برای اولین ­بار به عظمت واهداف متعالی این پیاده­ روی پی­ بردم و پیشنهاد می­کنم این نمایشگاه به صورت دوره­ای درسایرکشورهای اروپایی برگزار گردد تا امکان معرفی علمی وآشنایی اندیشمندان ومردم اروپا از این حرکت خودجوش و آرمان گرایانۀ عظیم انسانی به صورت مستقیم فراهم گردد.

از دستاوردهای این همایش و نمایشگاه عکس می­توان به پیشنهاد تهیۀ مجموعه مقالات علمی با موضوع اربعین به عنوان مدلی جهانی برای همبستگی و انتشار در نشریات معتبر بین المللی با همکاری اعضای انجمن مطالعات آرمانشهری اروپا اشاره کرد.

همچنین موافقت­ های اولیه برای برگزاری نمایشگاه و نشست­ های تخصصی مشابه درخصوص پیاده­ روی اربعین ومطالعات آرمانشهری درچندین مرکز اروپایی حاصل شد.

اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی که در این همایش به ارائۀ سخنرانی علمی و نیز به برگزاری نمایشگاه عکس راهپیمایی اربعین پرداختند عبارتند از آقایان: دکتر محمدکاظم شاکر (از گروه علوم قرآن و حدیث)، دکتر علیرضا امیدبخش (از گروه زبان اسپانیایی)، دکتر میرسعید موسوی رضوی (از گروه مترجمی زبان انگلیسی)، دکتر محمدامیر جلالی (از گروه زبان و ادبیات فارسی)، دکتر پارسا خانقاه (از گروه فلسفه)؛ آقای دکترعلیرضا توکلی طرقی (از گروه علوم کامپیوتر) ازدانشگاه شهید بهشتی و طراحان و مجریان فنی آقایان محمد امین پرواس و سیدعلیرضا سیدموسوی و حسین باغبان به عنوان عکاس و فیلمبردارطی چهار روز این نمایشگاه را برگزارکردند و به زبان های انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی به بازدیدکنندگان اطلاع رسانی کردند.

درذیل نمونه­ ای ازتصاویر نمایشگاه و بازدیدکنندگان مشاهده می شود.


 


نظر شما :