همایش بزرگداشت شیخ اجل با تقدیر از دکتر سعید حمیدیان؛

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۴:۳۰ کد : ۳۲۴۸ خبر روز اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۰۶۸
همایش «بازخوانى اندیشه‌ها و جایگاه هنرى سعدى در ادبیات ایران و جهان»، در دانشکده ادبیات فارسى و زبان‌هاى خارجى دانشگاه علامه طباطبائى برگزار شد.
همایش بزرگداشت شیخ اجل با تقدیر از دکتر سعید حمیدیان؛

همایش «بازخوانى اندیشه‌ها و جایگاه هنرى سعدى در ادبیات ایران و جهان»، به همت انجمن علمی‌-دانشجویی زبان و ادبیات فارسی در سالن شهید عضدى دانشکده ادبیات فارسى و زبان‌هاى خارجى دانشگاه علامه طباطبائى برگزار شد.

در این همایش که دوشنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، سعید حمیدیان، عباسعلى وفایى و امیرمحمد جلالى از گروه زبان و ادبیات فارسى و علیرضا امیدبخش، عضو هیئت علمى گروه زبان اسپانیایى به سخنرانى در خصوص جایگاه والاى سعدى در ادبیات ایران و جهان پرداختند.

سعدى، فصیح ترین گویندگان زبان

امیرمحمد جلالى، استاد زبان و ادبیات فارسى از سعدى به عنوان فصیح‌ترین گوینده زبان یاد کرد و گفت: گذشتگان ما که بخش چشم‌گیرى از دانسته‌ها و الگوهاى فکرى خود را از متون ادبى اخذ مى‌کردند، تمام تصورات خود نسبت به بزرگان را در قالب القابى که به آن‌ها مى دادند، فشرده مى کردند و توصیف سعدى به فصیح ترین گویندگان برخاسته از تلقى درست مردان نسبت به جایگاه اوست.

وى افزود: در ارجمندى آثار بزرگان ادب ما، همین بس که اگر میزان نفوذ شاهنامه فردوسى و آثار سعدى بر ذهن و زبانِ نیاکان ما نبود، زبانِ فارسى امروز بى شک شکل دیگرى داشت.

جلالى ادامه داد: هنگامى که از سعدى سخن مى‌گوییم، تنها سخن از یک شاعر و نویسنده مانند هزاران شاعر و نویسنده دیگر نیست، بلکه با هنرمندى صاحب اندیشه روبه‌رو هستیم که معیارهاى شعرى و نویسندگى را دگرگون کرد؛هنرمندى که چکیده اندیشه هاى ایرانى و انسانى خود را در قالب رایج ترین و تاثیرگذارترین اشعار هنرى براى ما به یادگار گذاشته است.

اندیشه کنید

سعید حمیدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هم ضمن خیر مقدم به دانشجویان و استادان حاضر گفت: سخن گفتن درباره سعدی در این وقت کم و حتی وقت‌های بیشتر،بسیار ناممکن است. سعدی یکی از ستون‌های ادب، فرهنگ و هنر ماست. کسی که متاسفانه در سده ما به او کم‌التفاتی‌های بسیاری شده است.

وی ادامه داد: کسانی به نظر‌پردازی در خصوص سعدی می‌‌پردازند که حتی یک بار غزلیات سعدی را نخوانده‌اند. من از شما می‌خواهم حداقل یک بار آثار سعدی را بخوانید و در آن اندیشه کنید.

حمیدیان خاطرنشان کرد: در این دوره ما فاقد روح پژوهش راستین و فاقد روش‌دانی و دید تاریخی هستیم و این نقطه ضعف ماست.

سعدی از حافظ آسان‌فهم‌تر است

در ادامه عباسعلى وفایى، دیگر عضو هیئت علمى زبان و ادبیات فارسى در سخنانی بیان کرد: ما به عنوان یک ایرانى و کسى که در این زمینه تحقیق و پژوهش مى‌کند، باید به پیشینه زبان و ادبیات فارسى اهمیت دهیم اما متاسفانه در دانشگاه‌هاى دولتى چنین نیست. دانشجویان به دلیل سهولت و استادان به دلیل نداشتن تخصص، آنها را به سمت پژوهش هایى سوق مى دهند که نتیجه اى به دنبال ندارد.

وى افزود: در کشورهاى مختلف، آثار سعدى به چاپ مى‌رسد و مخاطب‌هاى زیادى دارد. جالب است بدانیم که در کشورهاى عربى، سعدى که یک شاعر ایرانى است، از شاعران عرب مشهورتر است.

وفایى خاطرنشان کرد: زبان سعدى با زبان حافظ در غزل و زبان ویژه سعدى در نثر، آنها را از دیگر شاعران متمایز کرده است. زبان سعدى سهولت و صداقت و سهل و ممتنع است. ترکیب‌هاى زبانى سعدى نسبت به ترکیب هاى زبانى حافظ از پیچیدگى کمترى برخوردار است و به راحتى قابل تمییز و تشخیص است.

آرمان‌شهر در آثار سعدی دیده می‌‌شود

علیرضا امیدبخش، عضو هیئت علمی زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی، از مطالعات خود درخصوص آرمان‌شهر سخن گفت.

وی عنوان کرد: مطالعات آرمان‌شهری، طبیعت بینارشته‌ای دارد و در این حوزه، کار با واژه شناسی آغاز می‌‌شود.

او که مدتی است به بازخوانی اندیشه‌های سعدی از منظر مطالعات آرمان شهری می‌‌پردازد، ادامه داد: نظریات آرمان‌شهری سعدی در گلستان موجود است و در هر باب از آرمان‌شهر حکایت می‌‌کند.

در انتهای برنامه، موسیقی زنده توسط امین اخواص و سهیل تفقدی به نمایندگی از کانون موسیقی دانشگاه اجرا شد و در پایان از سعید حمیدیان تقدیر شد.

گفتنی است در همایش بازخوانی اندیشه‌ها و جایگاه هنری سعدی در ادبیات ایران و جهان که در سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار شد، میرجلال الدین کزازی، بتول واعظ، معصومه موسایی، محمدرضا حاجی بابایی، زهره دستجردی و داوود اسپرهم و تعدادی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشتند.

عکس: فربد آقابیگی


نظر شما :